Långhårsraser genetik
Kan någon detta ?
Vilka långhårsraser kan mixas utan att man bara får en massa virvelmarsvin ?
Dvs går Alpaca paras med en annan ras,
så även för de andra sheltie, coronet, peruan, texel och merino!?
Någon som kan detta här ? Det vore lite intressant att få veta :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du kan para olika raser och få fram renrasiga djur. Tex kan du para en Alpaca med en Merino och få avkommor som är både Merino och Alpaca.
Sen kan ju även en ras vara bärare av en annan, tex el alpaca kan vara texelbärare. Så om vi tar samma par som ovan och paras så kan det komma båda alpaca, merino med även texel. Hoppas jag skriver rätt nu och inte ljuger för dig 

Ursäkta om ja snor tråden lite här men ja har en ungefär lika dan fråga.
Kan man få dessa raser från en peruan isåfall vad för ras e den troligtviss parad med för att de blir dessa raser: Peruan med extra virvlar, Sheltie och merino.
#2 Det kan va många raser (om jag har helt rätt för mig i min genetik
) Nu vet jag inte vilka anlag som är dominanta eller recessiva. Men marsvinet som det ska va parat med ska ju vara lockligt eller iaf bärare av det eftersom den har fått en merino.
Texel-texel kan bara bli texel så det är lätt iallafall ;-)
Lockigt är recessivt så det kan dyka upp från släta föräldrar men två lockiga kan inte få släta ungar.
Både rumpvirvlar och crest är dominant och rumpvirvlarna döljer om djuret även har en crest så därför kan det bli coronet/merino i en kombination där det inte "borde" dyka upp
Känns som det blev väldigt rörigt trots att det var så få ord, #1 skriver bra också :-)
#2 Precis som #3 säger så kan det vara i princip vad som helst som bär lockar. Jag fick en coronet, en alpaca med extravirvlar och en texel efter en merino och en "ridgebackperuan", en blandis med andra ord

Texel, alpaca och merino är ju en lockig variant av sheltie, peruan och coronet.
Jag tycker att #4 förklarade bra. :-)
Att tillägga kan vara att lunkarya inte bör blandas in med övriga lockiga långhår, då lunkaryans lockar beror på ett annat anlag. Och att alpaca och peruan kan ge ungar med extravirvlar, oavsett vad de paras med.
#2 Så du menar att Peruan + xxx = Peruan m. extravirvlar, sheltie, merino?
Det kan vara coronet(lockbärare) eller merino som det marsvinet blivit parat med i så fall. Eller annan ras med crest, men då lär ju ungarna med stor sannolikhet bli semilånghåriga(eftersom det inte finns några fler crestade långhåriga raser).
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#6 Tack så jätte mycket Louise =)
#6 Fast en peruan eller alpaca kan vara crest utan att det syns så det kan lika gärna vara en sheltie som varit framme
#8 Fråga mig inte vad jag tänkte där.. tror jag blandade ihop färggenetiken och rasgenetiken lite på något skumt vis.. ;)
Ja, klart det kan ha varit en sheltie eller texel framme också.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sheltie = Texel
Coronet = Merino
Peruan = Alpaca
Alla sex raser kan paras med varandra och vad som kommer ut är någon av dessa sex raser. Men Peruanen och Alpacan kan ge ungar med extravirvlar. Men det är nog rätt svårt att avla bort det. Även om man självklart bör börja med att inte avla på djur med extravirvlar.
Lunkaryan bör som sagt inte paras med andra strävhåriga långhår (eller marsvin som har strävhårig släkt). För gör man den parningen vet man snart inte vad det är för genetiska anlag som marsvinen har är väldigt lika.