Hjälp med beslut
Nu måste ni hjälpa mig att ta ett beslut- för jag har såååå svårt att välja bort ett marsvinspar.
Som några av er vet så köpte jag mina två första marsvin i november 2010. Honan var då dräktig (jag visste inte detta) och efter några veckor kom två killar till världen. Närmare bestämt 1/1 2011. Så, från att bara vilja ha 2 så har jag nu 4 st marsvin.
Först var det givet att jag skulle behålla mina 2 grisar som jag först skaffade, en hona och en hane som jag kastrerat.
Hade bestämt mig för att sälja småkillarna- men efter att ha förälskat mig i alla fyra så är det väldigt svårt för mig att göra ett val och välja bort ett par.
Jag känner extra för min hona och hane, men tror samtidigt att de kan vara lättare att hitta köpare till dem- de kan ju få gå i en flock med andra honor och så kan min kastrat ha koll på damerna. Då vet jag ju även att de får komma till någon som har vana och erfarenhet av marsvin.
Finns det någon som vill köpa ett par eller som bara vill dela med sig av sina funderingar kring mina tankar och min beslutsångets???
Till paret kan man även köpa en inredd bur som är 100x50 cm.
Beskrivningar och bilder kommer nedan:
Rubrik redigerad av moderator

Chico är ett trefärgat virveltroll med semilång päls som är fantastiskt mjukt.
Han var väldigt liten när han föddes, men har vuxit till sig ordenligt efter att han och de andra marsvinen fick genomgå en Sellnicbehandling. Chico är blyg för oss människor när han är i buren, men kan lätt övervinnas om man klappar honom under hakan eller på kinden. Han är ganska försiktig av sig, men när det gäller vem som ska få sova i hängmattan så är det han som bestämmer :-)
Väl uppe i famnen tycker han om att burra ner sig och det har vid några tillfällen tagit sig en tupplur, så mysigt!

Groucho är som sin bror ett virvelmarsvin. Han har underbart stora och kajal markerade ögon. Även hans päls är väldigt mjuk.
Han är en nyfiken och matglad kille som är först fram till burkanten för att hälsa. Han ska undersöka allt och det är full fart. Han tycker om att kela, men har inte lika lätt att komma till ro som sin bror.
Groucho har alltid varit större i storlek än Chico, men viker sig för sin bror :-)

Här har vi Dolores och Kojak. Dolores är ett virvelmarsvin och Kojak är en Teddy eller Rex.
Dolores är född någon gång i september 2010, likaså Kojak. De är ett underbart par tillsammans med så olika personligheter som kompletterar varandra perfekt.
Dolores är en tjej som tidigt fick sin första kull. Hon var en fantastisk mamma som tog hand om sina små pojkar. I buren är hon lite "nervös" när man närmar sig, men lugnar sig i famnen. Hon är kvicktänkt, finurlig och lättlärd. Med sin smidiga kropp tar hon sig snabbt fram och över vad som helst.
Kojak är numera en kastrat och tyckte att tiden utan Dolores var fruktansvärd. Trots att han i flera veckor fick gå med småkillarna så var det en ständig längtan efter sin älskling. Kojak är som en hård brödlimpa som man bara vill krama om. Han är en lugn och mycket kelig kille. Han tar allt i lugna ro och hänger inte alltid med i Dolores framfart. Att få hoppa in i en nystädad bur är det bästa han vet!

har Pmat dig
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Vill du ha hjälp att besluta eller är tråden en annons? Det framkommer inte särskilt tydligt i #0.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är, eller ska framstå, som en annons. Ska sälja ett marsvinspar, men vet inte vilket :-(
Svårt att vara tydlig när jag själv inte vet ut eller in :-P
Jag kommer att byta namn på tråden. När du tagit beslutet skapar du en annons enligt annonseringsreglerna. :)
Moderator

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det där är ju jättesvårt och tror inte att någon av oss kan säga vilka du ska ha kvar. Jag blev ju tvungen att omplacera en av våra tjejer och innan jag visste vilken det skulle bli så var det tänkt att jag skulle omplacera 2 av 5 marsvin. Så blev ju inte fallet eftersom jag är så förälskad i alla våra marsvin men vi märkte att Peach inte helt enkelt passade in i våran flock utan var nervös och var den som ställde till bråk. Nu har hon fått flytta till en uppfödare i Gagnef och har blivit som ett helt annar marsvin vilket jag tycker är jättekul!
Men det enda tips jag kan ge dig är att ta god tid på dig, tänk igenom det ordentligt och var noga med att välja ut vilken som ska bli den blivande ägaren till dem.
Det blir nog svårt för oss utomstående att hjälpa dig i detta beslut. Till störst del handlar det ju om vad ditt hjärta vill. I slutändan är det upp till dig, det finns inget man kan se som mer rätt eller mer fel i situationen.
Men för att hjälpa dig se över de få skillnader som finns mellan de olika paren - vill du ha en flock senare så kan ju den kastrerade hanen + honan vara en fördel, då alla skulle kunna bo i samma bur. Samtidigt lär det vara lättare att sälja just de två till ett annat hem ifall du skulle besluta dig för att släppa ifrån dig dem. Men det är ju vad du känner för grisarna du ska tänka mest på, tycker jag.
Varför kan du inte behålla alla fyra, förresten? Du måste kanske inte sälja något av paren. :-) Situationen kanske kan lösas?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#10 Tack för dina reflektioner! Ungefär så har även mina tankar snurrat.
Just nu känner jag att det inte finns plats för två burar hemma, och kostnaden blir ju dubbelt så dyr med underhållning och inredning av burarna.
Jag hade kunnat tänka mig ha tre marsvin, förutsatt att de gick i samma bur. Detta är ju inte möjligt för mig, då jag har tre hanar och en hona.