presentra nytt marsvin för andra marsvin
köpte nytt marsvin idag .
liten flicka på 6 veckor . har ju redan 2 flickor på snart 4 månader.
fick tipset att innan jag lät dem hlsa på varandra så skulle jag bada lill flickan så att hon inte hade den gamla doften kvar . och de gjorde jag när hon va tor va de dax för att hälsa.
mennärmina flickor skulle träffa den nya flickan . så lukta dem på hennepch , buffa henne lite på huvudet me sitt huvud och såg ut som dem slicka henne oxåpå huvudet men de såg lite vilt och uppspelt ut,
e de normalt beteende ? och e de något spec jag ska tänka på när dem nu e så nya med varandra?
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
putt putt
Jag kan tyvärr inte besvara din fråga. Jag har ingen större erfarenhet av introduktion av marsvin. Och jag själv har aldrig heller varit med om att det slickas i ansiktet. Sen har jag hanar också, så det kanske är lite skillnad på själva beteendet vid introduktion också också. :) Men vi puttar tills du får svar. Jag är säker på att flera här inne kan ge dig både tips och råd.
Funkar det hittills bra? Är det hyffsat lugnt i buren? Inga stora bråk eller så? :)
inga stora bråk på de visset men min ena marsvin som är mer skyggt än de andra har bitit henne 2-4 ggr , inte så de har blödit eller så utan tror de är mer för hon vill markera eller att hon tycker att den lilla kommer för nära, men sen mitt andra marsvin som är mer av den sociala tvättar eller bara slickar hennes öron hela tiden och kroppen med ovh den sitter och äter tillsammans(fast den lilla sitter i skålen ovh blue får äta lite där de finns plats ) de har tom varit ¨så att purple (den skygga) jagade pink(den lilla) men då kom blue(den sociala) och hoppa i mellan dem precis som hon skyddade bebis pink. och när de va ute igår så gick hela tiden purple och la sig framför pink på tvären precis som hon blocka vägen och s här får inte du gå.
Det är normalt att dem bits och buffar på varandra i början. Se bara till så att det inte blir något blodbad av det hela. :)
Ett tips är att kolla igenom dem allihop en gång om dan så att ingen har gått och blivit skadad. Kolla rubbet. Ögon, öron, munnen, nosen, rumpan, magen. Kolla även igenom pälsen efter sår. Tassar och ben brukar inte ta någon stryk vad jag vet, men dem kan du också kolla igenom för säkerhets skull.
jo har kollat, inga sår tack och lov.
men blue tvättar pink hela tiden och så
#putt putt#
putt putt kom igen någon måste ju veta något=)
Jag har inte heller någon erfarenhet av detta, men snart kommer jag väl att ha två honor, så jag följer trådet gärna och se vad du kommer att få för svar 
Hoppas att det blir bättre snart.
Har inte så mycket att tillägga, men det låter som naturligt beteende. Vi introducerade vår nya gris igår för den andra (han har varit själv i två veckor sen hans son dog) De buffade, "stökade" ganska bra med varandra, ja mest Morris (vår gamla gris) höll ju på, såg ut som han nafsade lite i baken och vid öronen.
Jag tror det är rätt normalt beteende.
Kanske det är svårare om det är två äldre och en ny? Mer konkurrens?
Hoppas nån med mer erfarenhet kan svara dig :) Lycka till i alla fall
Berätta hur det går, har läget förändrats nånting? Ranguppgörelsen kan hålla på i flera dagar om man inte har turen med sig. Här släppte ranguppgörelse 1 efter någon timma, och ranguppgörelse 2 efter drygt en vecka. (Värst var det ju de första timmarna, och sen lugna dem ner sig mer och mer med dagarna som gick.)
:) inga sår eller nått va?
lite bättre har de blivit tror jag , väger lillflickan pink varje dag så jag ser hon går upp i vikt (mest för att se så dem andra inte puttar bort henne från maten när jag inte ser eller e där) och hon går upp varje dag
dag 1 gick hon upp 30 g och dag 2 hade hon gått upp 12 gram
jag tror inte dem har gjort upp om rang, för dem två jag hade från innan verkar inte ha gjort upp om rang utan både bestämmer lika mycket ( e de något spec man ska kolla efter?) och när vi första gången presentera nya pink för purple och blue så va de pink som gick fram till dem (fats hon e sex veckor och dem är 4 månader) och nosa på dem och va helt orädd och inte alls skygg.
inga sår alls på någon av dem ,(tack gode gud för de)
men purple jagar henne och nafsar till fortfarande men inte lika ofta,
och pink har anförtrott sig till blue verkar de som, där blue går går pink. och iband verkar de bli lite för mycket för blue och då puttar blue till henne och den lilla går iväg en stund sen efter 5 min så äter dem tillsammans igen.
jag vet inte om detta är fel utav mig så jag frågar om de.
de e så här att jag har lärt blue och puple (pik har inte lärt de än ) att när dem gör något dem inte får så säger jag tssss och då slutar dem göra de de inte får. och purple får ett speciellt uttryck när hon precis ska börja nafsa eller jaga pink och då säger jag ju tss och då springer hon bort från henne ( när jag har sett fel och hon inte alls har tänkt jaga henne då stannar hon kvar , så hon springer endast bort när hon vet hon gjort fel) så min fråga är tycker ni jga ska fortsötta säga tss när hon vill jaga henne eller ska jag låta dem sköta de het och ållet själva?
Jagandet är ju en del av ranguppgörelsen (oftast). Så jag skulle nog låta bli att "rycka in" med tss nu så här i början, men absolut fortsätta med det längre fram. Det är ett smart sätt. Jag har också sånna "knep" som jag tar till, och det funkar faktiskt nästan alla gånger. :)
okej , har gjort de för jag är rädd att pink ska bli skadad för hon är ju så liten. men ska försöka låte bli =) jo här funkar tss varje gång enda gången de inte funkat är när hon har börjat jaga henne. man va tvungen att göra de exakt innan hon börja , men annars funkar de alltid :)