Beslutsångest om försäkring
Nu har jag 8 marsvin och 2 av dom är försäkrade. Det är så naturligt för det är dom som jag haft längst och dom har varit försäkrade sen dom var små.
Men saken är att ingen av dom har någonsin behövt använda sin försäkring så jag har suttit och betalat flera hundra i flera år. Den ena är snart 3 år och den andra damen är strax över 5.
Jag funderar på om jag ska avsluta deras försäkringar, för när dom är unga och friska så kanske man skulle överväga operation, men när dom blir äldre så blir ju läget lite annorlunda. Dom skulle ju självklart få veterinärvård men jag kanske inte skulle vilja operera min 5 åring för tex livmoderstumör. Så därför känns försäkring på dom ganska onödigt.
Lite hjälp tack jag har beslutsångest, hur skulle ni gjort?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Beror ju på vad man har för ekonomi, jag skulle inte kunna tänka mej att ha ett djur utan försäkring, det beror ju också på hur högt man värderar ett djur känslomässigt.
Ju äldre dom är desto viktigare är en försäkring enligt mej eftersom risken att behöva utnjyttja den ökar.
Vad kostar det att försäkra ett marsvin per år?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Katt, hund, iller och häst är det ganska självklart att man försäkrar och tror också dom flesta gör det.
Kanske inte är likadant med smådjur?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Jag värderar dom högt. Ja att chansen att man ska behöva utnyttja försäkringar ökar med åldern det vet jag. Men så är det ju så med marsvin att med åldern minskar också sakerna man kan göra vid sjukdom. Jag menar alltså att operera blir mer riskabelt eller väldigt mycket mer riskabelt och svårt om djuret är gammalt, sjukt och behöver opereras.
Det kostar 325 per år. Känner bara att jag lagt ut hur mycket som helst på försäkringar som aldrig använts.
Hade en hane förut som var sjuk och han var oförsäkrad, jag hade bara haft honom lite mer än ett halvår och jag la ut över 7000 kronor på honom utan att klaga. Så även om dom inte får vara försäkrade så får dom självklart komma till veterinären!
Jag hade inte haft den kvar, klart man vill göra allt för sina djur och smådjur är lika mycket värda som en häst/katt/hund men att behandla ett litet marsvin är inte lika lätt, om någon av mina marsvin skulle behöva operera sig för flera tusen skulle jag låta henne somna in, då det är det bästa för marsvinet enligt mig.
Ingen av mina marsvin har för övrigt varit oss veterinären och då är den ena 7 år, men jag kanske haft tur.
#0 Beslutsångest är körigt. Men vi hjälps åt! Jag tror säkert vi kan komma fram till nått här i tråden som känns som ett bra beslut!
Jag skulle avslutat försäkringen på de två äldre och tecknat två nya försäkringar på någon av dem yngre… :) …av anledningen att dem, precis som du säger linda, inte är lika tåliga när det kommer till tillfrisknande i äldre dar. Det är skillnad på ett ungt och ett äldre djur. Om ett äldre marsvin blir sjukt och behöver operation, eller gå regelbundet till veterinär av någon anledning hade jag valt att låta marsvinet somna in istället. Det hade varit skillnad om marsvinet var yngre, eftersom att deras imunförsvar och allmänna hälsa i regel är bättre de första åren i livet.
Personligen vill jag ha försäkringar på alla mina marsvin. Det är ett måste för min plånbok ifall något skulle hända. 325kr / år (betalar också nått i den stilen, men minns inte exakt) är en "skitsumma" när man väl börjat behandla ett djur för något. Så på så sätt tjänar jag mycket på att ha mina djur försäkrade. :)
Jag har visserligen bara två pojkar just nu, men jag skulle inte tveka på att försäkra ytterligare om jag hade, just för att min plånbok inte skulle palla trycket om nånting hände, utan en tecknat försäkring.
Det låter kanske okänsligt - det är inte menat så. Men tänk delvis på plånboken när du tar ditt beslut. :) Men hjärtat givetvis allra först!
Jag tycker tyvärr inte försäkring verkar täcka den vanligaste problemen/sjukdomarna. Så jag sparar hellre undan pengar istället för att ha dem försäkrade…
Jag har ju många marsvin så för mig skulle det inte löna sig att betala försäkring på alla och det skulle kännas så orättvist att bara göra det på några så då blir det ingen. För mig blir det billigare att ta smällen om den kommer så jag lägger undan en summa för "allmänna kriser" de pengarna har hittills bara används till veterinärkostnader.
Åtta är också ganska många marsvin hade jag "bara" åtta skulle jag resonera som jag gör nu men hade jag två-tre är det möjligt att jag hade dem försäkrade.
Mina katter (två stycken) är självklart försäkrade inte för jag tycker att de är mer värda än marsvinen utan för att det finns mycket större möjligheter att reparera en trasig katt än ett trasigt marsvin. Det är ju det som är haken med marsvin de är ju oftast friska men händer det något är det inte alltid man kan fixa det.
Jag skulle för övrigt inte heller göra några komplicerade invertes operationer på mina marsvin då låter jag dem hellre somna. Däremot har jag tagit bort en talgcysta och ett öga tidigare för en massa tusenlappar så visst kan jag tänka mig att satsa på operationer om det är en god prognos på dem.
Sen skulla kostnaden dra iväg rejält är det oftats ganska stora invecklade ingrepp som man får överväga om det verkligen är shysst mot djuret att utsätta dem för eller inte. Så det är mycket att tänka på ;)

Jag lägger undan lite pengar varje månad i ställat för att ha försäkring. För om något drabbar ett djur man inte har försäkrat hjälper det ju inte att ett annat är försäkrat.
Har man lite sparat kan man lägga det på det djuret som behöver i stället :)
Mvh Alexandra
Ja precis, man får ju också räkna med att en försäkring inte täcker alla krämpor. :)

Lägg undan dom pengarna som försäkringen kostar, jag har aldrig haft nån försäkring på mina djur och skulle nog inte heller göra nån operation eller annat omfattande behandling utan då skulle det nog bli avlivning i stället.
Tack för alla era tankar och råd!
Saken är den att jag är extremt dålig på att spara. Jag är arbetslös och det lilla jag får att leva på går inte att spara något av. Just nu ser det ut så att jag betalar försäkringar med födelsedagspengar och julklappspengar.
Men om jag behöver till veterinären så har jag inga problem med det för jag får ta på faktura där.
Jag har haft fler marsvin försäkrade och det är väl bara egentligen en som jag "tjänade" på att ha försäkrad. Hon fick livmoderstumör vid 2 års ålder och jag valde att operera, det kostade mig 2000 kronor men skulle kostat 8000 utan försäkring. Men hon överlevde inte ens efter ingreppet så.
Jag har inte lust att sitta och betala mer till agria som kunnat gå till andra viktiga saker men ändå känns det läskigt att ta bort livlinan på min äldsta hona. Fast som det ser ut nu så har hon äggstockscystor och är inte i kondition för operation ändå.

#12 Nej det är ju så med marsvin att det är ofta dom inte klarar en operation, så därför skulle jag nog inte ens överväga det.

Jag hade nog låtit försäkringen varit kvar då jag har haft en väldig otur och fått åkt in flera gånger till veterinären, och det blir ganska dyrt att inte ha dom försäkrade. Men som sagt det beror helt på vilken ekonomi man har . . .
#1# Jag tror de allra flesta älskar sina djur precis lika mycket som du men det finns fler alternativ än att betala in pengar för en försäkring som man sedan förmodligen inte utnyttjar,
Jag tycker det är betydligt smartare när det gäller mindre djur att lägga undan en peng istället, på så vis har man om det behövs och behövs det inte så har man pengarna kvar.
Jag lägger undan pengar som skulle gått till försäkring i en marsvinsfond istället då har jag när det skulle krisa :) då känner man inte att det gått till "ingenting" )
#16 Är du inte rädd att pengarna ska försvinna i och med att du placerar dem i fond? Nog för att pengarna med största sannolikhet nån gång i så fall kommer tillbaka, men i läget när man står med sjuka marsvin vill man ju ha tillgång till pengarna nu nu nu! ;)

Jag har haft marsvin sedan 1997 och har i dagsläget 15 stycken, har adrig haft några försäkrade och jag kommer aldrig att försäkra några marsvin framöver heller.
Jag lägger hellre undan pengar varje månad och har som buffert om något skulle hända, än betalar in till ett försäkringsbolag- där jag i de allra flesta fall inte hade fått ut någonting i alla fall. Jag drar mig dock aldrig för att gå till veterinären när jag tycker att det behövs och jag drar mig heller inte för att exempelvis låta operera någon om jag anser att prognosen är tillräckligt god för att låta djuret utstå det.
Jag kollade precis upp självrisken för försäkrade smådjur/marsvin hos Agria respektive Sveland (kollade dock inte upp vad som täcks/inte täcks av försäkringen) och jag glömde kolla vad premien kostar. Lika för båda försäkringsbolagen är iaf att de täcker kostnader för maximalt 10000 kr.
Självrisken hos Agria är 700kr +25%/period om XX dagar och hos Sveland 600kr+20%/period om 90 dagar.
Under de nästan 14 år jag har haft marsvin har endast två besök överstigit vad självrisken hos ovannämnda försäkrngsbolag är.
Första handlade om att avlägsna ett skadat öga- slutade på 3980 kronor och ett marsvin som dog ungefär sex timmar efter hemkomst :-(
Andra handlade om ett akut kjesarsnitt då värkarna avstannat trots att det fanns (döda) foster kvar i magen (när de ändå var inne i magen och rotade så passade de på att ta ut äggstockar och livmoder efter mitt önskemål så att hon skulle slippas att drabbas av framtida problem där om hon klarade sig- något som kostade några hundralappar extra och som försäkringen inte hade täckt). Slutade på runt 4000 kronor har jag för mig och Lily-Anne dog under natten :-(
I övrigt har jag varit hos veterinären typ 10-12 gånger och då med "lättare" besvär som inte hade kommit upp i summan av vad försäkringen hade täckt.
På knappt 14 år har jag lagt under 14000 kronor på veterinärkostnader- vilket ju motsvarar under 1000 kronor/år om man slåt ut det (även om det såklart blir/kan bli mer av klumpsummor emellanåt. Min "årskostnad" för veterinärvård så här långt motsvarar ungefär vad försäkringspremien för tre marsvin är (och då tillkommer självrisken om det händer något).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Självriskperioden hos Agria är 125 dagar :)
Årspremien hos Agria ligger på 320kr