Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1264 ggr
Linnet
0

Alla vill ha honor

I mina 7 senaste kullar har det blivit totalt 21 ungar, av dom är 15 hanar och 6 honor. Samtidigt har jag haft och har jag en lång kölista där alla vill ha honor, knappt en enda har velat köpa hanar, fattar inte varför, hanar är ju minst lika trevliga. Nu kommer det tre kullar till, får bara hoppas att det vänder.

[Jessica-B]
0

Jag håller med. Hanar är supertrevliga! :) Antagligen är hanarna inte lika populära då det oftast är lättare att hålla flera honor i flock än hanar.

[Sicali83]
0

#1# Precis, hanar kan man ju bara ha två i samma bur oftast. Annars hålelr jag med om att hanar generellt är mysigare och mer sociala än honor.

Linnet
0

#1 Jo förvisso är det så, men oftast har man ju bara två stycken om man ska ha till sällskap.

[Sicali83]
0

#3# Det är väl kanske många som vill kunna utöka så småningom.

[Jessica-B]
0

#3 Jag vet många som har fler än 2 marsvin som sällskap :) både honor i flock, hanar i flock, och blandad flock med kastrat då, om det inte är en parning det rör sig om

diva
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har faktiskt inte haft det problemet tack o lov. Det har varit lika lätt att sälja pojkar som flickor faktiskt. Ändå av alla kullar jag haft så har det varit många fler pojkar än flickor.

Binajis
0

Min uppfattning är inte att folk vill utöka (har haft ytterst få köpare som redan har två och är på jakt efter ett tredje) eftersom. Snarare att folk helt enkelt har uppfattningen av att honor på något vis är trevligare. Det är samma på hundsidan - folk (om vi ska säga "Svenssons"/oinvigna) vill ofta ha tikar. Och kaninerna var det likadant med när jag sysslade med dom, folk kom och ville ha honor så jag många gånger fick övertyga dom om att hanar kan vara trevligare.

Det är min uppfattning om det hela :) och visst är det frustrerande att bara få hanar!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Linnet
0

#7 Fast med kaniner har det blivit bättre, ofta vill folk ha hanar för att dom hört att dom blir mer tillgivna.

Samtidigt vet jag en annan marsvinsuppfödare som på 11 ungar (4 kullar) har fått 10 honor och bara 1 hane.

[Strawberi]
0

Jag har precis samma problem! Honorna går åt som smör i solsken, det är ju nästan sjukt!!

Moctezuma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker att det är dumt att efterfrågan på hanar är så mycket mindre!

Mina första marsvin var hanar, och nu har jag också ett hanpar. Vill man ha fler, kan man köpa ett par till!
Visst förstår jag att man väljer honor om man vill ha en flock, men hur många som skaffar sina första marsvin vet att de vill ha en flock?

Jag tycker att marsvinshanar är fantastiska som husdjur och rekommenderar dem åt alla :)

Fridaaaa
0

#7 När det gäller kaniner är i regel honor lite tjurigare än hanar:) Har själv haft kanin hela livet så :) Har märkt det.

Jag tycker inte det är någon skillnad på honor eller hanar när det gäller hur sociala dem är, ena min flock t.ex, morris och totti, är morris jätteframåt osv medans totti är precis tvärtom, tillbakadragen och blyg :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Aquelegia]
0

Jag tyckte och tycker fortfarande det är obehagligt med mina hanars pungar dem är ju jättestora och känns när man tar upp dem men börjar vänja mig :P Dessutom är dem såååå goa <3 killarna visslar mer på uppmärksamhet tjejerna mer efter mat :P iaf hos mig just nu är killarna favoriter slår ett slag för marsvinshanar ! Rexy, lucifer och blastoise oinkar för killarnas rätt att också gå åt som smör !

Binajis
0

#8 Jag föder inte upp kaniner längre, då jag inte fick mina ungar sålda. Blocket svämmar ju verkligen över av kaniner så jag valde att avveckla. Men det är ju kanon att hanarna får lite mer credit :)

#11 Jo, har själv haft kaninuppfödning så jag vet hur det är med tjuriga honor. Därför jag ofta försökte få köparna att ta en hane, förutom det faktum att jag oftast hade överskott på hanar Oskyldig

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin