Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 622 ggr
Misarn
0

Då var det dags igen . . .

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Som många av er vet så har jag haft väldiga problem med våra marsvin, och att vi blev tvugna att omplacera en av våra honor Peach.

Nu har det ju gått en tid sen det hände och våran hane Samson ska kastreras nästa månad då han fyller 6månader. Men det kluriga är att våra andra honor Humba, Zooie och Luma inte kommer överens fullt ut.

Humba och Luma hugger och hackar på Zooie så hon skriker flera gånger om dagen så jag måste sätta henne själv i en egen bur för att få det lugnt. Känner ni igen dethär beteendet hos era marsvin!? Vad har ni gjort eller vad tycker ni jag ska göra!? Kan det lugna ner sig sen när Samson får flytta in till dem!?

Just nu bor tjejerna i en bur med storleken 150*45cm på tre marsvin, då vi ska bygga om i helgen så dom får två sådanna burar. Är det för litet så det är därför dom bråkar!?

Det är många frågor, men hoppas att ni kan hjälpa mig lite åt rätt håll.

Royalz
0

Kan inte fatta att du kan ha sådana problem..

Du gör absoult fel som tar bort Zooie, för så fort hon kommer ner igen så måste dom börja där dom avslutade. Så låt dom göra upp och låt dom göra det ifred utan din inblandning. Om det skulle uppstå väldigt mycket blod DÅ kan du gå in och avbryta. Men småsår är ju inte hela världen.

Mina slåss också ibland, men inte särar jag dom för det. Det brukar gå över efter någon dag eller två. När både Kahlúa och Aurora hade varsin nyfödd kull tillsammans så bråkade dom rätt rejält och det hackades tänder men det gick över och nu är dom som dom brukar igen.

Kan det inte vara så att du ser problemet större än vad det egentligen är?

Fridaaaa
0

Handlar inte om för lite yta, för det är fullt tillräckligt för 3 honor och lite till, speciellt om du ska bygga ut med. Kan vara så att dem i allmänhet inte trivs ihop eller så är det inte fullt allvar. Så länge det inte är stora sår och massa blod är det ingen fara:) Mitt ena hanpar tjabbar ibland fast det blir inga sår eller blod. Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Misarn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Du kan säkert ha rätt i att jag gör en höna av en fjäder, men det låter så hemskt när hon skriker, det är ju inte att dom biter så det blir sår eller liknande men jag tycker så synd om henne, men kan det vara hon som är nervös så att dom andra reagerar som hos hundar!? Att dom försöker lugna ner henne fast hon tar det motsatt och tror att dom ska göra henne illa!?

#2 Vad bra att det är en lagom stor bur, man vill ju inte att dom ska ha för litet, men vad skönt att det inte bara är mina som bråkaroch tjabbar. Alla honorna är ju ca 1år, kan det vara så att dom fortfarande håller på lite med rang, dom har bott ihop i ca 4-6månader?

Fridaaaa
0

#3 Ja det är ju inte omöjligt, och vissa honor kan bli tjabbiga vid brunst (min erfarenhet).
Lagligt sätt får du ha många fler än 2 marsvin i den buren (lagliga mått är ju ingentligen för små), men för 3 honor är den ju inte för liten:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.