ang felbedömningar och raderingar
nu tycker jag att de har gått långt med alla felbedömningar och så vidare!
jag tycker att modetorerna(eller hur de stavas) gör fel med vissa av sina beslut! tycker dem är för kvicka med att radera saker som dem anser provicerar, dem flesta är ju vuxna och har olika sätt att diskutera på med olika åsikter . och de borde ju inte vara så att man inte vågar skriva något för helst plötsligt är din kommentar eller tråd borttagen eller till och med att du har fått en varning.
tycker de förekommer en massa personliga atacker men de är bara ett fåtal som modertorerna bryr sig om , de e väl inte så att modertorerna ska kunna ta bort just de dem tycker klassas som fel? vi lever väl ändå i sverige som har ytrandefrihet , men de kanske inte gäller här? tycker även att moderatorena ( och vanliga medlemmar) är för kvicka med att "tro" att en tråd handlar om en annan, och bara för de ska tråden/ kommentaren tas bort fast de inte finns ett endaste bevis att den handlar om just den specifika tråden.
borde inte modertorerna finnas där när de endast går riktigt illa till? och inte för en tråd provecerar lite, eftersom detta är en diskutions forum så provecerar väl en tråd ganska många eftersom alla har olika åsikter och olika sätt att framföra dem på, borde inte alla trådar/kommentarer tas bort då?
och kritik är väl något man får leva med resten av liviet så vf är de så fel att få lite kritik av en människa som ser saken på ett annat sätt? de e väl bara att acceptera att den människan tycker så men jag tycker så här.
tycker att många är så snabba med att döma utan att tänka efter vad dem själva gör och inte gör, vi e väl inte här för att dömma och nervädera varandra , och anser att så fort de blivit lite tjafs så ska inte tråden tas bort eller kommentaren utan om en tycker att den blir orättvisst behandla så ska väl den personen kontakta en utav moderatorerna och säga var den tyckte den blev felbehandlad efter de ska en utav moderatorern som blev kontaktad kolla upp den tråden och kolla så att de stämmer och om de inte va så att den utsatta skapade tjafset själv. och den som nu gjorde felet blir varnad och kommentarerna som den som gjorde fel blir borttagna. på så sett slipper ju trådar och kommentarer som är värda att läsa bli borttagna.
de finns tom bevis på att moderaterna har handlat fel men inget jag tänker ta upp här för att slippa att personer blir utpekade!!!
måste även tillläga att moderatorerna ska inte bli personliga och utgå från personliga åsikter utan ska vara opartiska och endast gå efter vart felet ligger ! !
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
Jag kan bara hålla med. Tyvärr är det få som vet vad som pågår bakom kulisserna och trådar som tar upp det blir genast raderade igen. Trådar på MiF ska vara trevliga och inte innehålla några mer obekväm åsikter, de behöver inte bryta mot några regler utan kan annars ändå försvinna för att de är fel enligt moderatorernas sunda förnuft.
de är de jag menar med att moderatorerna inte har rätt att gå efter personliga åsikter när de gäller att se felet i ett sammanhang utan endast vara opartisk och hitta felet, annars anser jag att man inte gör sitt jobb som moderator och o sådan fall inte ska vara de heller
Farmförallt så borde det på MiF som på alla andra sajter finnas konkreta regler att luta sig mot och inte bara moderatorernas "sunda förnuft", alltså deras egen personliga bedömning, i de fall där en tråd eller ett inlägg inte bryter mot reglerna.
exakt . och att man inte iheller tämjer på reglerna för att de är en person man gillar , känner eller så
Håller faktist med!
Finns ju både bra och sämre Medarbetare på detta forumet. Med sämre menar jag dom som tar bort inlägg efter vad dom själva anser är fel osv.
#5 de e de jag menar och tykte de va dags att framföra de :) inte meningen att bara för man e moderator att man får göra vad man känner för
#6# Precis. Regler är bra, regler är absolut nödvändiga för att ett forum ska fungera och det gynnar oss medlemmar. Däremot är det helt fel att moderatorerna kan göra egna bedömningar och tolkningar och baserat på det radera trådar och inlägg, utan att på minsta vis behöva lägga fram konkreta bevis för att de brutit mot reglerna.
tycker de e konstigt att inga av modertorerna har svarat eller skrivit något
men men
#8# Fast det viktigaste kan jag tycka är att det kommer fram, för det är inte rättvist eller logiskt, sen vem som svarar i tråden spelar inte så stor roll. Men jag tycker det var väldigt bra att du tog upp ämnet.
#9 tack :)
jo de e sant men samtidigt vill jag höra vad moderatorerna har för svar att komma me doch ifall dem lovar en förbättring och vilken sort förbättring. och kanske ett erkänade om att dem har gjort fel

Först vill jag bara säga att den som anser att vi har tagit ett felaktigt beslut alltid kan ta kontakt med oss och framföra sina åsikter. Kanske är det så att vårt beslut i frågan står fast, kanske är det så att vi får en annan syn på saken och ändrar på beslutet vi tagit. Vi är inte omöjliga och vi kan absolut erkänna om vi gjort fel.
Som Sajtvärd är jag huvudansvarig för vad som pågår på MiF och till min hjälp har jag de Medarbetare som finns på sajten. Jag har ofta många olästa PM i min inbox när jag kommer in på iFokus, de flesta är meddelande jag kan svara på och lägga åt sidan rätt snabbt- en del tar dock betydligt längre tid att få rätsida på och därmed kan svaren dröja. Jag brukar dock alltid att försöka att svara att det är mottaget och att jag ska titta på det när jag får möjlighet och därefter återkomma igen. Tycker man att svaren tar för lång tid kan man skicka ett nytt PM och påminna- ibland har det hänt att jag har trott att jag svarat utan att jag har gjort det (är dock inte valigt förekommande) och ibland händer det att jag prioriterar något annat PM högre än det som kommer från just dig och i och med att det kommer nya PM i princip dagligen så kan det då hända att det dröjer längre än jag hade för avsikt från början.
Vi har regler som är specifika för MiF och vi har regler som gäller över hela nätverket- de är samlade i artikeln Sajtregler som finns här på sajten. Det är dessa regler som gäller här på sajten och de regler som vi utgår ifrån när vi tar redigerar inlägg, tar bort kommentar och/eller trådar.
Vi är fem stycken som är aktiva ”bakom” sajten (jag, Abico, FeliciaS, Creation och Jessica-B). Att avgöra vad som ska redigeras/tas bort är en bedömningsfråga som är upp till oss fem att ta ställning till med Sajtreglerna som utgångspunkt. Som alltid när det gäller bedömningar (oavsett om det är i sådana här fall på MiF, domarna på en utställning eller liknande) så ska man vara så objektiv som möjligt, men det är helt omöjligt att personliga åsikter/preferenser inte finns även om man givetvis ska försöka att ”trycka undan” dem och vara objektiv. När vi här på sajten är osäkra så rådfrågar vi varandra för att få andras syn/åsikter på händelsen just för att vi inte vill att våra personliga åsikter ska ligga som grund för de beslut som fattas. Dock använder vi oss givetvis av vårt ”sunda förnuft” när vi modererar (även om vi såklart även utgår från sajtreglerna som grund), sunt förnuft är något (som åtminstone jag anser) att man alltid måste använda sig av- annars blir det (mer) kaos.
Det är absolut inte vår mening att särbehandla någon/några om det nu har uppfattats så. Vi utgår ifrån vad som är skrivet- inte från användarnamnet- det kan jag garantera! Men vi är inte mer än mänskliga och självklart kan vi missa saker som blir skrivna.
En sak som är väldigt positiv med den nya versionen av iFokus är att det har kommit en funktion som heter ”Anmäl” som gör det möjligt för medlemmar att anmäla inlägg på sajten som de tycker bryter mot sajtens regler. Tyvärr är denna funktion endast tillgänglig för de användare som har iFokus Insider (gamla iFokus Plus).
Gällande yttrandefrihet så råder det givetvis även här på iFokus, vi har dock inte publiceringstvång (vi behöver med andra ord inte publicera det som någon användare skriver utan att ha rätt att redigera bort det som inte följer reglerna- något man accepterar när man bli medlem på iFokus). Man kan jämföra det med att man har rätt att skicka insändare till en tidning, men man kan inte kräva att tidningen publicerar den.
Ska man dra det till det yttersta så har sajtvärden (enligt iFokus-regler) rätt att driva sin sajt precis som denne vill. Det kan handla om trådar, inlägg/kommentarer som tas bort helt utan grund (eller för att värden ifråga helt enkelt inte gillar åsikterna som kommer fram). En Sajtvärd har till och med rätt att stänga av medlemmar från att skriva på sajten om denna inte gillar medlemmarna ifråga.
Detta är dock ingenting som vi använder oss av på MiF utan vi anser att alla har rätt att framföra sina åsikter- så länge det görs utan att reglerna bryts.
Sedan en ganska lång tid tillbaka är det fruktansvärt ostabilt på sajten och det publiceras trådar/kommentarer dagligen som bryter mot sajtreglerna och det blir ofta bråk mellan medlemmar- något som absolut inte är acceptabelt. Vi moderatorer försöker att stabilisera sajten och få tillbaka den härliga stämningen som vi varit vana vid, något som inte är lätt- speciellt inte med tanke på att vi inte kan sitta vid datorn dygnet runt och det kan vara dagar då vi har fullt upp och knappt har tid att vara vid datorn alls.
Du skriver att du har bevis på att moderatorer har handlat fel.
Du får mer än gärna skicka dessa bevis till mig via ett PM.
Jag vet inte var du har fått det ifrån, att vi raderar trådar som ifrågasätter ”vad som pågår bakom kulisserna” eller de som framför ”obekväma åsikter” (som du uttrycker det).
Titta under kategorin ”Om sajten & iFokus” så ska du säkert hitta några trådar som ifrågasätter bland annat skötandet av sajten.
Har varit på gång ett tag, måste bara hinna se tråden och skriva ner mitt svar ;-P
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#11 jag tycker inte ni har betet er rätt med kommentarer och så vidare, ex ena min kommentar togs bort för att jag svara på en sak och just den kommentaren jag svara på innehöll något som inte passa moderatorerna och togs bort, så vf ska min komentar som inte innehåller något fel och inte endast svara på en kommentar tas bort e de inte lite fel?
och för att en tråd ska tas bort för den så kallat prvovicerar? men hallå kom igen de är en diskutions forum . många saker andra skriver provicerar mig men inte skulle jag vilja att deras trådar tas bort för de, de handlar ju om olika åsikter och de är väl ibland bra att alla inte tycker som jag. och skule man ta bort alla trådar som provicerar så skulle de knappt finnas en tråd kvar!.
och sunt förnuft ska väl ni inte andvända er utav om de finns regler , de är väl bara att hålla sig till reglerna eller?
och inte blir de väl bättre för att ni tar bort onödiga trådar/kommentarer titt som tätt? folk och även jag blir ju bara irrterade på er som e moderatorer istället och inte tycker jag de skapar en bra stämning på forumet , folk ska väl kunna snacka om vad dem vil så länge man inte hotar , kallar varandra dumma saker eller? att de lätt blir provicerat till de lite vildare(utan hot och så vidare) är väl ganska normalt när de gäller diskutioner specielt om de är känsliga ämnen?
och nej tänker inte skicka ett pm till dig angående felbehandlingen utan räcker jagtog upp felbehandlingen ni gjorde mot mig!
för tyvär jag litar inte riktigt på att ni dömmer efter enbart regler och inte era åsikter då jag sjäv vet att ni inte gjort de.

Jag har ingen aning om vilken tråd du syftar på att din kommentar, där du svarade på en kommentar som blivit bortplockad, blivit bortplockad från och om du inte vill berätta det så kan jag inte titta på det, men det är upp till dig.
Generellt gör vi väl så att om en kommentar riktar sig enbart till en kommentar som bryter mot reglerna och blir bortplockad så tas även den kommentaren bort- eftersom den kommentaren som kommentaren ifråga svarar på inte längre finns kvar så att säga.
Än en gång vet jag inte vilket tråd du syftar på som blivit borttagen för att den provocerar?
Som sagt så använder vi sajtreglerna (som hittas här- glömde länka till dem i inlägget ovan) som grund när vi tar ett beslut om vad som ska redigeras/tas bort. Sunt förnuft anser jag att man bör använda alltid oavsett vad man sysslar med (om det är att redigera trådar på ett forum, om det är att prata med vänner/helt främmande människor eller om man är och handlar exempelvis). Skulle man inte använda sunt förnuft så är jag helt övertygad om att allting skulle bli mer kaosartat än vad det redan är. Väldigt lite är antingen svart eller vitt, oerhört mycket hamnar på en gråskala och för att kunna bedöma sådant så krävs just sunt förnuft.
Så länge reglerna som finns på sajten följs så tar vi inte bort trådar eller kommentarer (om det inte rör sig om kommentarer som riktar sig till kommentarer som blivit borttagna eller som är postade mer än en gång- dubbelklickade).
Vill du inte berätta om vad du tycker är fel och lägga fram de bevis du påstår dig ha kan jag/vi inte heller kolla upp det du anser är fel- men det är så klart upp till dig och ingenting vi varken kan eller vill tvinga dig till.
Som jag har upprepat flera gånger vet jag inte vad för trådar/kommentarer du syftar på där du påstår att vi inte dömer efter sajtreglerna utan enligt våra egna åsikter och helt ärligt förstår jag inte vad du vill med detta om du ändå inte vill visa på var du anser att vi gör fel?
Det blir ju lite av ett dödläge det här- du tycker att vi gör fel men vill inte visa på vad du anser att det blir fel och vi (eller åtminstone jag- vet inte om de andra har sett tråden) vet inte vad det är du tycker är fel.
Förstår dock inte vad du förlorar på att berätta vad/var du tycker att vi gjort fel?
Om jag förstår dig rätt har någon av oss moderatorer plockat bort något och du anser att det är på felaktiga grunder? Vi kan ju knappast göra mer än så om det är så att det från vår sida sett är rätt att ta bort det (utom att försöka förklara varför vi gjort det). Har det däremot blivit ett fel där vi anser att det inte borde blivit bortplockat kan vi ju korrigera det genom att återpublicera kommentaren ifråga.
Vi är ju som sagt fem stycken som arbetar bakom sajten här och våra åsikter (för det rör sig alltid om åsikter när det ska göras bedömningar) är inte lika när det handlar om att fatta ett beslut- det den ena anser är ett personangrepp exempelvis kanske inte den andra uppfattar så och vi andra vet egentligen inte vad någon annan tar bort (om det inte är så att vi sitter och kollar genom samtliga trådar på hela sajten hela tiden- vilket är en i princip omöjlig uppgift).
I och med lanseringen av den nya iFokusversionen har dessutom funktionen som vi värdar/medarbetare tidigare haft att kunna gå tillbaka och kontrollera en tråd/kommentars historik (hur den eventuellt har redigerats och när) tyvärr försvunnit. Förhoppningsvis kommer det att komma tillbaka för det är verkligen en värdefull funktion (när det gäller att kontrollera redigerade kommentarer) som åtminstone jag saknar väldigt.
**SMF 237 Sweet Dream's
den kommenatren jag syftar på kan jag visa men inte den tråden då den inte e mig den är felbhandlad mot och för att jag inte vill peka ut någon. vad jag tucker är fel står ganska tydligt i #0
jag fick detta
Inlägget är redigerat, eftersom det bryter mot sajtreglerna att lägga upp PM/mail på sajten utan båda parters godkännande.
och i tråden "grilla dem , de är de ända rätta" så tycker jag att de händer ett litet personligt påhopp , och ingen reagerar på de fast en utav moderatorena finns med och deltar i tråde.
(de är bara ett litet påhopp men ändå ett påhopp. vf redigerar ni inte de? ellr tar bort det , de känns ju mer som att antingen tar ni sidor eller så slumpar ni med vad som ska tas bort eller inte

Som jag skrev ovan så tar vi även bort kommentarer som enbart vänder sig till en kommentar som blivit borttagen (för att den bryter mot reglerna eller vänder sig till en kommentar som blivit borttagen) eller redigerar bort det som vänder sig till den borttagna kommentaren.
Det blir ofta väldigt rörigt att läsa inlägg som vänder sig till ett borttaget inlägg och det är en av anledningarna till att vi gör så, annan är att kommentarer som rör ett borttaget inlägg sällan rör disksussionen i övrigt (trådens ämne) någonting och således inte platsar i tråden.
Jag har kollat genom den senast borttagna tråden och jag gissar på att det är den du syftar på? Tyvärr kan jag inte kolla vad du skrev från början eftersom den funktionen som sagt inte finns ännu/fortfarande.
Jag har dock sett kommentaren som blev borttagen (vilken absolut inte platsade i tråden) och jag kan inte se vad ett svar på just den kommentaren kan tillföra diskussionen. Därmed kan jag heller inte förstå varför det skulle vara fel att ta bort den.
I sajtreglerna står det bland annat:
"Tänk på att…
*Inte styra iväg för långt från huvudämnet (en tråd där huvudfrågan handlar om kloklippning ska inte sluta med att den handlar om dräktigheter, däremot tassvård eller liknande är okej)."
Att kommentera en kommentar som inte rör trådens huvudfråga/-ämne utan som rör TS anser åtminstone jag (och tydligen iaf även medarbetaren ifråga) är att "styra iväg för långt från huvudämnet"- om nu min gissning, att det är den tråden detta rör, är korrekt vill säga.
**SMF 237 Sweet Dream's
den komentaren jag skrev va i tråden "ta bort konto" , och jo jag tyckte de rörde ämnet i sig.
och vad me de jag skrev om påhopp? har du inget svar på de eller? som jag skrev i #15? de känns lite skratretande att min komentar som inte va så farlig blir borttagen medan andras komentarer som är personliga påhopp är helt okej . de känns ju som att allt bara är en slump av de som tas bort eller att ni endast bryr er om "utvalda" personers kommentarer eller trådar, menar inget illa mot någon och hoppas inte de tas personligt tycker bara att de drivs lite dåligt av moderatorerna eller är de hela ett missförstånd

Nu vet jag inte vilken kommentar du syftar på där heller, men jag har precis läst genom tråden (har inte hunnit läsa genom alla trådar på MiF idag) och jag hittar en kommentar som jag anser inte följer sajtens regler.
Den kommentaren är dock gjord efter att både Jessica och Hanna (som båda är medarbetare) skrivit i tråden- således borde det vara någon annan du reagerat på eftersom du påpekar att de inte redigerat bort den trots att de varit aktiva i tråden.
Vi redigerar, som sagt flertalet gånger, samtliga gånger vi ser något som vi anser bryter mot sajtreglerna. Vi är dock mänskliga och vi gör misstag, ibland missar vi sådant som bryter mot reglerna av en eller annan orsak- något vi inte kan göra något åt hur gärna vi än vill…
**SMF 237 Sweet Dream's

Då tittade jag inte i rätt tråd- ska ta och kolla i den också.
Kommentaren i #15 hann jag inte se innan jag hade börjat skriva mitt svar i #16, har dock svarat på den i #18.
**SMF 237 Sweet Dream's
okej sorry där va de jag som va för snabb :)

Nu har jag tittat i den tråden också och jag kan hålla med dig om att din kommentar (åtminstone indirekt) hörde till ämnet (trots att den innehåller en svordom- vilket bryter mot sajtreglerna
).
Den kommentaren (kan jag i princip garantera) har blivit borttagen för att den vänder sig till en kommentar som blivit borttagen- vilket är rätt enligt de riktlinjer vi moderatorer har satt upp för oss själva (just för att det inte ska bli snack om favorisering etc).
**SMF 237 Sweet Dream's

Det är lugnt- det är lätt att vara snabb ibland
**SMF 237 Sweet Dream's
kan jag fråga så här istället
1 , hur har ni valt ut era moderatorer, vad har ni gått efter och så vidare
2, om en moderator har gjort fel hur straffas då denna eller hur man ska säga straffa kanske inte e rätt ord men kom inte på bättre då kl e sent
3, om någon annan vill bli moderator (om de finns möjlighet för att bli en moderator) vilka egenskaper krävs då?
4, vilka uppgifter har var och en av moderatorna , menar e dem uppdelade på något vis och e de någon speciel man vänder sig till med speciella ämnen eller vad de nu handlar om, eller e de ingen speciell uppgift för var och en utan alla har samma uppgifter
#21 okej bra då vet jag de . hah aja svordommar och jag går hand i hand , tror inte de går en dag utan jag svär faktiskt , om jag nu ska förklara mig så om jag vill "vad synd" så blir de lätt fan va synd".
en dum fråga kanske , men ungefär exakt vad klassas som svärdommar för de kanske är olika meningar om de som ex för mig är de inte en svärdom att säga " fan vad synd" (kanske en svärdom i sig men ingen elak menad svärdom) medan om jag kanske skrivit "fan vad kass du är" då är ju de personligt riktat och för mig mer klassat som en svärdom då den är riktagd elakt mot någon annan.
så vilka typ av svärdommar är taboo?

Var bara nere och släppte ut hundarna- de behövde ut och kissa igen, och passade på att ta min medicin då också därför svaret tagit lite tid.
Ska försöka svara på dina rågor nu.
1. Tre stycken var redan Medarbetare när jag tog över värdskapet under hösten 2009 (tror jag att det var) och de har "blivit kvar" eller vad jag ska säga.
Jag har lagt till två stycken (om jag inte kommer ihåg helt fel nu) och där är en fortfarande kvar.
När jag (eller rättare sagt vi- för vi är en grupp och det är viktigt att alla kan trivas, lita på varandra etc även om jag har sista ordet) så utgår jag ifrån hur personen är på sajten helt enkelt.
Jag tittar på hur aktiv personen är här (även om man såklart inte kan vara aktiv alltid är det ändå viktigt att man är aktiv mer än två gånger i veckan eller så i normala fall), hur personen ifråga beter sig (respekterar de regler vi har, är hjälpsam och trevlig, verkar uppföra sig moget och vågar säga ifrån om det behövs, har lätt för att uttrycka sig i skrift etc). Jag tycker att åtminstone en grundläggande kunskap om marsvin är viktigt (det är helt okej att vara nybörjare men man bör veta att marsvin ska ha fri tillgång till hö. färska grönsaker dagligen, bo med artfrände etc- grundläggande kunskap helt enkelt). Det är också viktigt att personen passar in i gruppen som redan är- annars fungerar det mycket dåligt (har erfarenhet av det från ett annat ställe) Personlig lämplighet helt enkelt (om det nu är enkelt…).
Givetvis behöver personen som ska komma ifråga inte vara "perfekt"- det är fullt tillåtet att göra misstag (det gör alla) men det är väl typ de punkter jag tittar efter och försöker hitta :-)
Sedan har jag gjort som så att jag helt enkelt har tagit kontakt med medlemmen ifråga och frågat om denne är intresserad av att prova att vara Medarbetare på sajten :-)
Jag får även en del PM med förfrågningar från medlemmar som är intresserade av att bli Medarbetare och det är toppen!
Är det inte så att vi egentligen letar efter Medarbetare (vilket inte är så ofta egentligen) så svarar jag det, men håller ändå "ögonen på medlemmen" ifråga om det skulle bli aktuellt framöver.
2. Jadu, det har väl i princip aldrig hänt…
Är det en Medarbetare som helt har förbrukat mitt förtroende så är det yttersta ju att helt enkelt förlora sina medarbetarrättigheter.
Annars för vi en öppen dialog med varandra "bakom" sajten- om någon tycker att någon annan gjort något fel så diskuterar vi saken och kommer fram till en lösning. Jag tycker att det har fungerat bra i de fall det har behövts- hur de andra tycker får de svara för själva :-)
3. Se punkt 1.
4. Vi testade att ha olika ansvarsområde under en period, det fungerade dock inte riktigt som vi hade hoppats (det blev strul med aktivitet hos vissa och så av olika anledningar- det är dock inte omöjligt att vi testar igen framöver ;-P), så i dagsläget gör alla allt så att säga.
Man kan principiellt kontakta vem man vill av oss oavsett vad det gäller, jag som Sajtvärd är dock den som är huvudansvarig för den här sajten så (åtminstone "allvarligare" frågor/klagomål) bör väl egentligen hamna hos mig.
Hoppas nu att jag fick med allting (och jag fick rätt på det)- det var inga direkt lätta frågor att svara på :-P
**SMF 237 Sweet Dream's
#25 ingen fara :) alla har ju sitt att sköta :D har ju själv hundar och katt som oxå behöver ens uppmärksamhet :) tack jo de va super svar på frågorna:) tack än en gång

Missade det inlägget från början.
I reglerna (som gäller över hela nätverket) står det
"Det är inte tillåtet att…
*Använda svordomar eller annat ovårdat språk."
Men precis som du säger kan vissa ord klassas som ovårdade beroende på sammanhang- därav att vi sällan säger något när en medlem använder svordom/ovårdat språk i "positiv" bemärkelse (då redigerar vi bara bort det från kommentaren) men om det däremot används "negativt" så säger vi ifrån med ett PM till medlemmen ifråga (även om vi har överseende där också till viss del- det börjar ju- tyvärr säger jag- bli mer och mer "naturligt"/vanligt att använda sig av svordomar/ovårdat språk i var och varannan mening). Det är lite det här jag menar med att vi använde sunt förnuft när vi modererar.
Någon lista med ord som inte är tillåtna har vi dock inte, kanske skulle vara bra att göra en ;-)
Men man väl säga att ord som "fan", "jävlar", "helvete", könsord (som används som skällsord- alltså inte i exempelvis trådar som rör könsbestämmning och så) och liknande inte är tillåtna.
Ditt exempel "fan vad kass du är" skulle jag klassa som personangrepp- med eller utan svordom.
**SMF 237 Sweet Dream's

Jo, det är ju så:-)
Nu kallar grisarna också- gissar på att de vill ha sitt "nattahö" som blivit något försenat, får gå och fixa det så att de inte blir arga på mig ;-P
Bra i alla fall att du fick svar på dina frågor- har du fler funderingar kan du (som sagt) alltid skicka ett PM (PMen läser jag i princip direkt- trådar kan ibland dröja om det händer mycket runt om) så ska jag försöka svara så gott jag kan :-)
**SMF 237 Sweet Dream's
#27 då va de ca så som jag trodde, men jag har gått igenom allt vi har skrivit ett par gånger och de rör sig om ett ex antal missförstån skulle jag säga , och ber om ursäkt ifall jag verkat otrevlig men som jag skrev ovan så va inget utav de personligt utan hur de hela verkades drivas i allmänhet
#28 ja de gjorde mina me =) och fick själv ta mig lite natta mat hihi

Det är okej :-)
Ofta rör det sig om missförstånd när det uppstår "konflikter" (eller vad man ska kalla det) kan man då bara reda ut det så brukar det lugna ner sig rätt snabbt igen.
Som sagt så är det så att någon har synpunkter eller funderingar angående modereringen (eller annat med såklart) är det bara att höra av sig till någon av oss så försöker vi reda ut det. Självklart är vi inte felfria (alla är ju mänskliga och alla männsikor gör fel ibland) men får vi inte reda på när ni medlemmar tycker att något blivit fel så kan vi ju inte heller ändra på det och det slutar med att vi arbetar på som vanligt utan att veta att något blivit fel medan ni medlemmar irriterar er för att ni (kanske) tror att vi tycker att vi gjort rätt (där blev det svårt att få fram vad jag menar men jag hoppas att du hänger med) och det blir en väldigt ond cirkel av det hela då.
Vi som är aktiva "bakom" sajten hoppas att så många som möjligt ska trivas här på MiF och vilja vara här (även om det ökar vår arbetsbörda ;-P) men samtidigt så inser vi att det, tyvärr, inte är möjligt att göra alla nöjda alltid och att MiF kanske inte passar alla männsikor- hur tråkigt det än är.
Vi försöker att göra vad vi tror är bäst, för de flesta, i längden även om man såklart aldrig kan veta hur det blir förrän i slutändan.
Vi tar dock gärna emot förslag/önskemål från er medlemmar hur ni vill ha det här på sajten (har för mig att det ska finnas en del trådar om det här på sajten). Jag kan dock inte garantera att förslagen/önskemålen blir verklighet men det kan aldrig vara fel att få dem framförda- vissa saker kanske kan ändras, för precis som jag skrev ovan- får vi inte veta vad ni tycker är fel så kör vi på i tron att det fungerar bra och det blir en ond cirkel.
Jag avslutar det här inlägget med det gamla välbeprövade:
Det är alla ni medlemmar som gör MiF till vad det är (på gott och ont kanske ;-P) och utan er så skulle MiF inte vara någonting!
Go' Natt på er! :-)
**SMF 237 Sweet Dream's

Här är åtminstone en av de trådar jag syftade på i #31.
**SMF 237 Sweet Dream's
#31 okej jo jag förstog vad du mena , är ju lätt att man klyddar ihopp de när man skriver mycket speciellt den här tiden av dygnet :)
men tack för hjälpen och tack för du tog dig tid så här dags av dygnet :)
nu säger jag nog god natt och så hörs vi kanske imorn (då jag som vanligt nästan e online varje dag ) =)
Nimroda (och andra kritiker) jag förstår att du blir upprörd för det blir man när man känner sig censurerad men jag vill visa dig lite perspektiv på detta
Jag tycker nämligen att MiF folket gör ett bra jobb. Jag har också blivit besviken då jag skrivit något långt och väl genomtänkt och sen lämnar datorn för att några timmar senare ivrig vill se vad som hänt i disskutionen och upptäcker att allt är borta :( men det är tyvärr troligen så att det hänt något med tråden och det är bara att acceptera och inte ta åt sig.
Nu vill jag berätta vad som hänt mig på en annan sajt. Den heter Konstnärer i Fokus den drivs av en enda person. Min första tråd där presenterade jag mig och berättade att jag är utbildad konstnär, jag var trevlig och posetiv till allt. Till svar fick jag en lång utläggning av moderatorn att jag var en snobb och inte var välkommen på en sajt som heter Konstnärer i Fokus just för att jag var konstnär… öh lite märkligt… ja så låste hon tråden så jag inte kunde svara. För att testa startade jag en tråd med bilder på ett verk jag gjort, jag skrev inget som kunde provocera henne det var mest bara bilder, den tråden låstes utan kommentarer… Vid det laget hade jag islknat till och efter att helt oprovocerat blivit uskälld och kallad snobb igen efter en kommentar i en annan tråd skrev jag mitt första lite skarpa inlägg i på den sajten. Hennes svar var hur otrevligt som helst och hon låste tråden och jag blev avstängd från hennes skapelse KiF. Det jobbigaste med detta var att killarna i I Fokusgruppen inte tog min klagan på allvar trots att det utan tvekan var hon som gjorde alla felen…
Ja Nimroda du kanske tycker det är konstigt att jag tar upp detta här men jag vill visa att det är viss skillnad mellan den sajten och denna. KiF drivs av en person som enligt mig inte på något sätt är psykiskt stabil och hon är driven av sitt hat mot konstetablissimanget för att hon personligen känner sig sårad och refuserad i vad hon kallar "de fina salongerna", hela sajten går ut på det och hennes ego är alltihop. Skillnaden mellan den och MiF är milsvidd här är vi en massa folk som gillar marsvin och de som driver sajten är några av oss. De härskar inte över vad som skrivs de följer regler och de är fler än en och vad jag förstått kloka och balanserade människor. Jag tycker att de gör det bästa av ett jättesvårt uppdrag.
#34 jo jag kan förstå vf du skriver de , och vad hemskt att en människa kan vara så, men de som hände här va ju lite missförstånd och så som enligt mig är lösta :) jag tror även att mycket spela in för de har varit så himla mycket tjafs och onödigheter :S. men som sakt tycker och känner de har löst sig:)
#35 Skönt att det löst sig!
#36 ja verkligen :)
Oj vad jättemycket som skrivits sedan jag sist var inne, får lägga någon timme ikväll på att läsa igenom alltihop för jag skulle också gärna vilja få en del saker förklarat mer nogrant.
Jag tycker dom gör ett bra jobb!
#39# Det är just därför den här tråden behövdes.