Förhårdnader på tassarna hur råda bot?
Min hona som jag gjorde en liten räddningsaktion med för hms tror det blir 3 månader snart har inte blivit bättre med tassarna. Hon får förhårdnader på kanterna av trampdynorna som jag klipper bort, men dessa kommer bara tillbaka hela tiden. Haft olika underlag men samma resultat. Spån/tolätt/filtar/lakan/torv ja ni ser jag har nog testat det mesta. Smörjt tassarna med tassalva/vaseline/olja. Hennes klor vill dessutom inte växa rakt ut utan fortsätter växa som om hon har för långa klor. När jag hämtade henne gick hon i skitig bur,utan hus, bara pellets och hö, nästan inåtväxande klor så långa vart dem. klipper hennes klor oftare än dem andras men bara lite hela iden för att dem inte ska ha chansen att växa "fel" men ändå inga reslutat. Tipsa gärna hur jag ska göra :)
*putt* ngn som har liknande problem?
Förhårdnader är väldigt vanligt och något som dom allra flesta marsvin får när dom kommer upp över året. Det är något som man får hålla efter precis som med klorna.
Klor som börjat växa krokigt/böjt sig åt sidorna går sällan att få helt raka igen. Det behöver inte heller bero på att dom är långa, att dom böjer sig, utan är någonting som (upplever jag) är ganska vanligt även om man håller klorna lagom långa.
Hanna
Åh tack så mycket visste inte om jag kunde göra ngnting eller bara fortsätta som nu men hon verkar inte bekymrad av det dock verkar hon gilla att jag klipper bort dem då hon är busig fteråt ^^ klorna ser fula ut men det får dem väl vara då inte jag som misskötte henne så kan hålla huvudet högt :)