Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 698 ggr
mydependence
0

stort bitmärke på hans bak.. :(

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har 2 marsvins hanar
dom är ej kastrerade.
Dom är inte ungar men heller inte vuxna ännu.

Jack ska alltid försöka para sig på Sulle.
Sen när jag skulle undersöka pälsvård så hade Sulle ett sår på baken.
Jack har torligtvis bitit honom.

Dom bråkar då och då, och Sulle får inte komma in i huset så ofta.
Jag ska köpa ett till hus till dom på Fredag så att dom har ett varsit.

Men ska jag sära på dom eller kommer dom bli vänner?

Lyan
0

Hur gamla är de och hur stor bur har de? Två hus är nästan krav när man har två killar, likaså kan vissa par behöva mat och vatten på två ställen också.

Har du möjlighet att köpa ett hus innan fredag? Eller sätta in så de får två gömslen tex en kartong tills huset kommer så de slipper tjafsa om det. Ofta är det just konkurrens som gör att de tjafsar, är de dessutom inte riktigt 100 på vem som är högst i rang kan det bli rätt turbulent.

Prova med ett extra hus och ha is i magen ett tag (jag vet, det är jättesvårt), så länge de inte ryker ihop riktigt allvarligt brukar det lösa sig efter ett tag

Sofieproppan
0

Jag har ett hanpar som klarar av att vara i en 100x50 bur och ett som inte klarar det. Nu när de har större plats går det bättre men har två höhögar, ger grönsaker på två olika ställen osv. Det går lite bättre då. Två ställen att gömma sig är ett måste.

Mina två äldsta gick tidigare tillsammans men det gick inte. Särade på dem när det blev riktiga slagsmål, ständigt tandhackande, stora sår, spräckta munnar osv. Den ena blev jättebra vän med sin nya kompis men den andra blev sådär med sin. Särade även dem för ett tag sedan. Då talar vi igen om riktigt slagsmål så de rullar runt i hela buren, ständiga tandhackande, mängder av sår på bak och rygg. Sårig nos och pung. Efter att ha haft de särade, badade, sanerat bur och annat är de hyfsade vänner nu. Har hittat ett sår på ryggen.

Så, stor bur, många separata hus, tunnlar mm. Två höhögar, två grönsakshögar osv. Hur länge har du haft dem? Har de gjort upp ännu i rangordning? Om de inte blir jättemycket sår och blodigt så kan du avvakta tycker jag. Speciellt om du bara hittat ett sår. Vad menar du med bråkar? Att den ena rider på den andra får man acceptera. Det är inte säkert att de blir bästisar precis men kan ändå uppskatta varandras sällskap, så som mitt ena par.