Olikheter mellan länder
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ska skriva ett projekt om marsvin, och jag har lite problem med att hitta bra information.
Jag bor i Finland, men har svenska som modersmål, vilket leder till att jag läser en hel del om marsvin på svenska sidor (från Sverige). När jag sen jämför med det jag hittar på finska sidor, upptäcker jag en hel del olikheter! Lagarna kan jag förstå att är olika, men jag fattar inte varför vissa andra saker är det.
T.ex. är det väldigt få som använder sig av c-vitamintillskott i Sverige, medan uppfödare rekommenderar det i Finland. Själv ger jag bara grönsaker eftersom marsvinen blir gladare av det än av askorbinsyra i vattnet.
En annan sak är höhäckar. Jag läste nyligen på någon finsk sida att det är bra med höhäck eftersom höet hålls fräschare längre. Där stod ingenting om att marsvinen då äter med huvudet i en onaturlig vinkel och att de kan få nackproblem av det.
I Finland finns en "strängare" lag vad gäller burmått, om jag förstått rätt. 0.30 m2 är grunden, och sen ska man plussa till 0.15 m2 per marsvin. Det betyder att minimi för två marsvin är 0.45 m2, vilket innebär t.ex. 45x100 cm. I en bur på 120x60 (0.72 m2) får man ha max 3 marsvin. Hur ser sådana lagar ut i andra länder?
Jag har inte hittat någon lag om att man måste ha marsvin två och två (i Finland), men det står att "Vid djurhållningen skall också djurens hälsa främjas och hänsyn tas till djurens fysiologiska och beteendemässiga behov", vilket jag tolkar som att man bör låta dem bo minst två och två, eftersom de är flockdjur. Vad tycker ni, kan man tolka det så?
Ni som känner till uppfödningar och liknande i andra länder (Danmark, Norge, Storbritannien kanske…?), hur gör de där? Jag tänker främst på frågan om höhäckar och c-vitamin.
"Jyrsijöitä, kultahamstereita lukuun ottamatta, pidetään pareittain tai ryhmässä."
"Gnagare, förutom guldhamstrar, ska hållas parvis eller i flock"
(Källa: http://wwwb.mmm.fi/el/laki/f/f23.html)
Jag är också intresserad av detta, då jag också bor i Finland och har också tänkt på samma frågor.
En annan fråga är också pelletsen. I Finland tycker de att det är bra att ge pellets, men inte i Sverige. I Finland tycker de också att kligröt är helt onödigt. Om man ska ge något kraftfoder ska de vara pellets.
Angående c-vitamin tror jag att det är ekonomiskt bättre att ge tillskott. Man slipper lättare och billigare då man ger mindre grönsaker och ger en liten mängd askorbinsyra i vattnet. Det är också säkrare att de får i sig tillräkligt med c-vitamin m.h.a. tillskott.
Det är väldigt intressant hur det är i olika länder. Själv vet jag inte mera av vilken åsikt jag borde vara. Visst tycker jag att det är bra att ge allt naturligt, men om man inte är säker om marsvinen får tillräckligt med vitaminer är det inte bättre att vara på den säkra sidan?
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Jag kommer ursprungligen från Chile och var där för ett tag sen under en 5 månaders period. Eftersom att jag där bor med min kille så skaffade vi marsvin och jag har ändå min kunskap i nacken så de får äta grönsaker med c-vitamin, ha grejer att tugga på m.m.
Men helt ärligt är marsvin ganska nya sällskapsdjur där och det finns praktiskt taget inga krav på burmått osv, vissa köper löjligt små burar pga de är billigare och folk har helt enkelt inte råd. Minns att jag en gång skulle köpa något på en djuraffär som såg lite fräschare ut än andra och man förväntade sej ändå att de skulle veta. Men där påstodd de att man skulle injicera c-vitamin i nacken på de varje månad och det lät i mina öron helt stört då c-vitamin inte direkt är något som kroppen tar upp mer än vad den behöver. Resten kissas ut helt enkelt.
Hö finns inte heller att köpa, så tyvärr äter mina marsvin alfalfa då det inte finns att köpa. Fick t.o.m min kille att fråga på hästgårdarna vid tävlingbanorna om man kunde få köpa av de innan jag gav upp helt och accepterade att det fick blir alfalfa helt enkelt.
Så det är väldigt stor skillnad där…lite synd ibland men man hoppas på att det snart blir bättre och det tror jag faktiskt!
#2 Usch vad hemskt det låter med att där inte finns hö…
#1 Tack Sanni för länken! Letade hur länge som helst efter en lag, och gav nästan upp halvvägs :P Marsvin är väl egentligen inte gnagare (?), men jag antar att de räknas som det i lagen.
#2 Oj, det låter jobbigt! Men man får hoppas, som du säger, att det ändrar vartefter kunskap sprider sig.