Vad tror ni om eget "rum" till höet?
Jag har funderat fram och tillbaka hur jag ska göra med tjejernas hö.
De har ju en bokhyllebur (egentligen garderob) men jag har märkt att det snabbt blir smutsigt och fult för de sprider ut både hö och mat över hela buren, de är fem stycken.
Det jag tänkte nu är att bygga till en del till deras bur med två rum så att säga, de får gå in från bokhylleburen till det första rummet och där ska maten vara och från det rumet kan de komma till ett rum som är fyllt med hö.
Det som gör mig tveksam är att dels så kan de ju inte bekvämt bara gå direkt till höet utan måste gå via ett annat "rum" först och dels kan de inte sprida ut det så de kan ligga i husen och tugga på det utan de måste gå till det rummet när de vill ha hö.
Mat och hörummen kommer vara 35 * 32 vardera så de är ju inte heller så jättestora, alla tjejerna kommer inte att kunna vara i ett av rummen samtidigt.
Det som är plus är ju att på det viset så kommer ingen mat eller hö ut i den stora delen av buren och jag kan då ha fleece där vilket de älskar, det blir ju också mycket bekvämare och fräschare för dem att springa och sova på.
Jag hade lite samma problem förut när jag testade att ha fleece i buren. Jag har också golvbur. Jag testade ha höet i en transportbur för att dom inte skulle dra runt med det. Men jag tyckte inte det fungera i längden för dom åt inte lika mycket hö och dom ranglåga fick jämt sitta och vänta på att få äta.
Och jag tycker om att se dom ligga rakt i höet och tugga. Så för mig fungera det iallafall inte.
#2# Jag har planerat om lite så jag tänkte istället att varje rum skulle bli 47 * 40, alltså lite större. Jag tycker också det är mysigt att se dom ligga i höet och tugga men när jag tänker på det så väger det inte upp att buren så snabbt blir fylld med skitigt oätligt hö som är runtsläpat i hela buren samt mat som också är över hela ytan, det blir inte så mysigt för dem då.
Nu kan ju några åt gången ligga där inne och äta. Problemet kan ju som du säger bli att de ranglåga inte får plats, men jag tänkte att jag ville prova iallafall.
Ja men prova kan man ju alltid göra 
#4# Ja jag tror jag ska testa, jag ska bygga extradelen så att den bara är att ta bort om det blir problem med att alla inte får äta som de vill.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Funkar det bra? Jag hade samma problem när jag började med fleece men jag löste det så att jag rullade ihop ett påslakan och la det omkring höet så skräpar det inte omkring :D
#6# Smart, så kan man ju också göra, fast mina busar är inte så smidiga så de hade bara slitit omkring påslakanet 
Det fungerar superbra, det blev större än planerat så det får plats ungefär tre stycken och de turas om, Vilda älskar att ligga därinne så hon har det som sin permanenta sovplats och hon är så snäll så hon bråkar inte med de andra även om det blir trångt för henne ibland.
Det blev också mycket fräschare och mysigare i buren när allt hö håller sig på ett ställe.
Jag har också två olika rum till mina flickor. Jag har hö, mat vatten, halm, grönsaker i ena delen. Såkallat "köket". I andra delen jag har flece, tunnel, sängar, leksaker, och en stor yta att springa på, sen har jag en ovanvåning där det är två små hus. Och det är underbart!
De kissar och bajsar inte någon annan stans än i köket, där de äter. Perfekt! Och sen är det inte hö någon annan stans i buren. Så ser aldrig ofräscht ut. :)
#8# Det är verkligen praktiskt. Försöker komma på någon liknande lösning för de mindre burarna med.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Smaart
#10# Och smidigt
Har gjort små lådor till de mindre burarna där mat och hö förvaras så även de håller sig fräscha längre.