Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2072 ggr
[donkeyqueen]
0

Marsvinsfrågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Heeej

Jag fick två hanmarsvin den 30/12 - 2010 vid namn Cola och BacardiGlad Jag har nu lite frågor som jag hoppas ni kan besvara:D

Dom går i en bur med hage som dom är ute i på dagarn  På morgonen får dom ca 55 g vitkål. Räcker det för att täcka deras C-vitamin behov? Dom får även lite pellets och 4kornskross till frukost.

Dom har alltid tillgång till hö och det förvaras i en hållare som det är tänkt att man ska ha marshaller i (Se bilden nedan) Frestar det hårt på deras nacke att äta från det?  Vill helst inte ha höet det på marken eftersom att det lätt blir så kissigt/bajsigt.

Tacksam för svarTungan ute

[donkeyqueen]
0

Någon som har några synpunkter?Glad

Misarn
0

Tycker det låter ganska smart, vet ju att hö-häckar inte är bra då det förstör deras nacke men det där borde ju fungera bra, håller med dig om att man inte vill ha hö över hela buren.

[Maijah]
0

55 gram vitkål var eller tillsammans? 28 gram vitkål täcker dagsbehovet för ett marsvin på 1000g/1kg. Men de måste ju förståss få en mer varierad grönsakskost än bara vitkål varje dag. Det finns mängder med nyttigheter som man kan ge av varje dag, för att deras kost ska vara hälsosam och balanserad bör man variera ganska mycket så de får i sig alla näringsämnen. Mer om det här: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716767b9cb46223907898c-handla-ratt-till-marsvinen#articles-2  (jättedumt att jag inte kan skapa snygga länkar med den nya versionen av ifokus(?), blir ju bara långa hela adresser..) Pelletsen kan du ta bort om du har unga och friska marsvin (och du vill att de ska fortsätta vara det iaf, pellets är inte speciellt hälsosamt nämligen, den enda många rekomenderar är Oxbows), men fyrkornskross går bra till marsvin :-) Finns många bra Artiklar om marsvinsmat här inne, läs gärna!

Jag tycker att man nog ska kunna unna sina marsvin massor med gott hö som de kan böka runt i direkt på golvet, och som fylls på fler ggr per dag, utan att de ska behöva lyfta på nackarna hela tiden. Jag tycker även att just när de får hö så blir de så himla glada av att få busa runt i det, så det gör inte så mycket att de skitar ner det ganska snabbt. Visst blir det en del spill, men så är det för alla marsvinsägare tro mig ;-) Jag tycker dock att höet ser väldigt grovt ut som du ger? :-/ Fast kanske har de precis ätit upp alla de smalare goda stråna..

Oj det blev lite långt.. haha

[donkeyqueen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Jag ger 55 g vitkål som dom får dela på.

De får även mera varierande grönsaker på kvällen. På kvällen så flyttar jag ut dem till en annan lite mindre bur över natten (har deras stora dag-bur i mitt sovrum, jag kan inte sova med dem i samma rum det låter för mkt) I den buren så har jag höet liggandes på burgolvet så marsvinen får ju lixom båda delarna. De får väldigt lite pellets tillsammans med fyrkornskrossen. Håller på att sakta vänja dom vid att senare bara äta fyrkornskross och då tar jag bort pelletsen heltGlad

Såhär ser deras dag-bur ut:                                                          Stor och rymlig!

Fridaaaa
0

#4 Vilken fin bur :D Byggt själv?:D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Buffen
0

#4 vilken fin bur!

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

liliane
0

Oj så fin bur!! Marsvinslyx!

[donkeyqueen]
0

Den är byggd själv Gladmed lite hjälp från pappa….

Marsvinen trivs som fisken i vattnet heheTungan ute

Fridaaaa
0

#8 Ok nice!:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Jessica-B]
0

#4 Tuff bur! :) Behöver du verkligen kompostgallret? Marsvinen kan väl inte ta sig över den kanten? Den ser lagom hög ut nämligen. Hur hög är den? Är kanten högre än 20 cm är risken liten att dem skulle rymma. :) Sen har jag uppfattningen att det inte är jättemånga marsvin som är rymningsbenägna heller för den delen, eftersom att buren är en trygghet. :) Bortsett från hanar som med livet som insatts skall träffa damerna i buren intill. ;)

Låter dem andra besvara dina frågor, för jag har inget "nytt" att komma med eftersom att svaren #2 och #3 var så utförliga. Men ville bara säga detta - buren ser jättefin ut! :)

[donkeyqueen]
0

Jag byggde den hagen först med bara kompost galler, det var då innan jag fått marsvinen och var då lite osäker på hur pass rymmnings benägna de är. Sedan efter några dagar så märkte jag att dom lyckdes klämma sig i genom kompostgallret. Det var då jag satte upp kanten. Den blev lite väl hög men det är väl bäst att vara på den säkra sidan. Kanten håller ju även hö och skräp innanför burenGlad

Blomkrukan
0

Wow! Häftig bur! Dina grisar är nog lyckliga i den där : )

[Maijah]
0

#4 Aha ok, men det låter ju bra det! :-) Väldigt snygg bur också! Där måste de trivas! Glad

[Sicali83]
0

#4# Supersnygg bur, det är nästan så man blir sugen på att bygga en bur till Glad

Jag har gjort så att jag har en låda med låg kant där jag har både hö och mat, där får de busa runt som de vill men när de får nog hoppar de bara över kanten till den höfria delen av buren.

[donkeyqueen]
0

#14 Det låter smartTungan ute

Blir såå glad av att höra att min bur är omtyckt! Blev faktiskt väldigt nöjd själv. Ville bara säga TACK SÅ HEMSKT MKT!Glad