Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1135 ggr
[Aquelegia]
0

Har du lyckan att ha en hanflock 3+?

Blev nyfiken på detta då man oftast hör att det inte funkar med mer än hanpar.

Jag har lyckan att alla mina hanar går ihop fin fint förutom lite gnissel ibland men inte mer än honornas gnissel.

Med denna tråden menar jag INTE att rekommendera att sätta ihop fler än 2 hanar MEN det funkar ibland. Genom omständigheter har man ibland tvingats sätta ihop flera och fått ett lyckad resultat.

Berätta gärna lite hur det kommer sig att du har flera hanar ihop kastrat/icke kastrat.

min historia är enkel.

Hona visade sig vara hane som hade lyckats tjuvbetäcka mamman som födde 1 hona och en hane. hanen fick flytta ihop med pappan men pga olyckliga omständigheter lyckades ännu en tjuvparning och 3e hanen föddes. Då jag fick tillbaka hanarna efter en misslyckad försäljning så fick lillen flytta ihop med mellisbror och pappa. Bråk uppstod första 2 besökena men efter det har det inte varit mycket krångel :) Lucifer, Blastoise och rexy som alla är okastrerade bor numera ihop för ja kanske resten av livet ^^

nimroda
0

min mammas kompis har 3 hanar som bor ihopp , och de funkar jätte bra och alla är okastrerade

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

[Aquelegia]
0

Tycker det är så fint att vissa hanar också får lyckan att vara fler :D duktiga killarsom sköter sig ^^

nimroda
0

#ja själv klart :) blev förvånade att dessa klarar av de ,:) men glad för de e jag

[Aquelegia]
0

är förvånad att mina trots ganska illabådande bråk i början är så harmoniska ihop…dem är mycket mer aktiva nu när dem är 3 än när dem bara var 2 ^^ ingen slåss om maten heller :)

[Liinda]
0

Jag hade 2 hanar ihop och när dom var ca 2 år så skaffade jag en till hane som då var 5 veckor och satte in till dom. Det fungerade jättebra och jag trodde det skulle förbli så.

Men när jag kom hem så hittade jag en av dom vuxna hanarna sönderbiten och i chock. Den lilla hanen jag skaffade hade alltså efter ett halvår utan problem ihop med dom andra, bestämt sig för att försöka hugga ihjäl den ranghöga och antagligen ta över rangen själv.

Så det fungerade i ungefär ett halvår.

nimroda
0

usch vad hemst :( starckarn

[Liinda]
0

Men på skolan (gick naturbruksgymnasium) hade dom en hel flock med marsvin i en stoor bur. Där gick det ett antal honor och 3 kastrerade hanar tillsammans. Dom fungerade jättebra ihop och dom flög aldrig ihop. Det hände att dom tjuvnöp varandra när dom störde sig på varandra men aldrig att dom slogs. Helt otroligt egentligen =)

isblixt
0

Jag tänkte på det, både #0 och #1 nämnde att det var 3 okastrerade hanar. Jag har för mig att det kvittar om de är okastrerade eller inte, då det inte ändrar deras beteende? Alltså, tre kastrerade hanar har samma förutsättningar att fungera ihop som okastrerade. Har jag fel? :)

nimroda
0

#8 ja jag har oxå för mig jag har hört de

godisgrisen
0

Jag vet exempel på att det funkat i åratal i hane grupper. Fast jag har inte haft någon större framgång med det måste jag tyvärr medge. Vid några tillfällen har jag haft småkillar gått ihop med en vuxen hane en utan problem en tid men när småttingarna blir äldre har det blivit bråk med sönderbitna nosar och annat elände. Däremot brukar det lyckas att sätta ihop mina hanar i alla åldrar två och två helt problemfritt trots att det finns massor av andra marsvin av båda könen runt omkring.

[Sicali83]
0

#8# Precis, det gör ingen skillnad om de är kastrerade eller inte. Visst finns det de som fungrar tre i par men generellt gör inte hanar det och man bör inte testa om man inte har möjlighet att ha två burar och en kompis till ifall det inte skulle fungera.

Creation
0

#0 #1 Hur gamla är era hanar då?

Tänker på att det ofta brukar gå bra, fram till att den yngsta är runt halvåret eller så(slyngelåldern).

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

nimroda
0

#12 ena hanen är ca 1 och ett halvt och dem andra två är brödrar och är ca 6 månader :)

[Aquelegia]
0

Huvaligen kikar på mina hanar och gör peacetecken åt dem.

Mina hanar är 9,5månader, 4,5månader och knappa 3 månader.

Jag hade tyvärr inga fler burar.Hade ju sålt mina hanar men dem kom tillbaka då dem inte ville bo hos köparna "hemlängtan" hade egentligen tänkt kastrera minstingen men så länge det går bra så får dem hållas :) Jag har ju dock självklart plan b och det är kastrering det blir ju självklart minstingen för det är han som är kvar att hamna i slyngelåldern. Dem är väldigt tajta så hoppas det fortsätter så :S mellisen vart lite på krigsstigen men store har ist för att bråka tillbaka bara sprungit undan så mellisen tröttnat. Lillen är det inget problem med mellis vart inte på minstingen nått tje story continues ^^

Sandra-B
0

Jag har i normalt tre grupper med hanar i dagsläget, samtliga ihopsatta som vuxna och samtliga fungerar bra ihop (även om det såklart förekommer lite småtjafs ibland).

Grupp 1

• Bosse- drygt fem år, fd avelshane (? kullar- gick senast med hona 2009)
  • Vidar- drygt fyra år, fd avelshane (2 kullar- 2007 & 2008)
  • Benjamin- drygt två år, avelshane (2 kullar- 2010)
  • Harry- knappt två år eventuellt blivande avelshane

Grupp 2

• Alfonz- drygt fyra år, avelshane (1 kull- 2007)
  • Marvin- drygt två år
  • Ansgar- drygt ett år, eventuellt blivande avelshane

Grupp 3

• Emil- drygt tre år, avelshane (går med hona för tillfället)
  • Elvis- drygt ett år, blivande avelshane (går ensam just nu, i väntan på att Emil ska flytta tillbaka, eftersom jag inte vill dela på någon av de andra grupperna den begränsade tid som Emil bor med Annie).

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[apprecier]
0

Åh, detta får mig vilja att skaffa en till min hanar hemma. Tycker att 2 är inte tillräckligt nog, har funderat på att bygga egen bur och då kan man skaffa fler.

Finns det någon chans att en 10månaders och 9 veckors kan gå ihop med en till? de har nämligen aldrig bråkat eller dylikt, vad jag sett. De är däremot sjukt tajt..

[Sicali83]
0

#16# Som sagt prova, men tänk på INNAN att du bör ha en backup plan om det inte fungerar så du fortfarande kan ha kvar den tredje även om den inte kan gå ihop med dina två andra.

[Aquelegia]
0

#15 tack gode gud du skrev i denna tråd började bli rejält orolig över ifall mina kanske ryker ihop ngn gång men ska ta det lugnt och bara njuta av min hanflock :D

#16 eftersom det finns en mycket större risk att hanar ryker ihop som flock än honor så om du köper från uppfödare kanske du kan ha nya hanen "på prov" först så låter du dem träffas på neutral mark ngn gång innan du sätter ihop för att iakkta så ditt nuvarande par inte börjar bråka med varann framförallt pga den nya killen. det gjorde mina i början men nu äre bara lite "rangordningstjaffs" så länge inget är på blodigt allvar går det bra :D just att ingen av dina är över året tycker jag låter som en sannolik chans att det skulle funka :)

[apprecier]
0

#18 ah, ja kan alltid kolla med upp en uppfödare om hon har kvar en kille som nu är ungefär 5 veckor gammal så kanske det finns chans att de fungerar ihop. det är ju alltid såå mysigt med en liten och så är det himla kul att ha många också..

Buffen
0

#19 Tänk bara på att det hanpar du har nu också kan sluta att komma överens om det inte funkar med en tredje. Det finns alltså en viss risk att du i slutända sitter med tre hanar som inte funkar ihop om du har otur.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Fridaaaa
0

Jag har 2 hanpar (2 burar) fungerar kanon :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sandra-B
0

Det finns absolut en chans till att det skulle fungera med tre hanar- det finns dock även en risk att de två hanar du har nu inte kommer att acceptera varandra.

Det gäller alltså att du är medveten om att du kan stå med tre hanar som inte accepterar varandra om du väljer att introducera ytterligare en i ditt hanpar så att du har en plan om det skulle ske.

När det gäller (speciellt) hanar så är det lättare att introducera en bebis än en vuxen, men med en bebis känner man inte till personlighet och så och därmed finns ju risken att det exempelvis kan vara en väldigt hanig hane, som inte kommer att fungera i en grupp när han bli äldre. Risken är alltså större att det fungerar bra till en början men att de framöver ryker ihop.

Det är svårare i inledningsfasen (den första tiden) att sammanföra äldre hanar till en grupp- men i och med att de är vuxna så har de utvecklat sina personligheter och det är betydligt lättare att välja ut individer som har en bra chans att fungera med varandra. De har redan genomgått "tonåren" så man slipper undan den hormonstinna perioden när de tror att de är störst, bäst och vackrast. Klarar de av introduktionen så är chansen stor att de fungerar ihop även framöver- även om man såklart aldrig kan veta säkert.

Jag har som sagt goda erfarenheter med mer än två hanar ihop, men jag har ju en fördel med att ha relativt många hanar (nio stycken i dagsläget) som jag kan passa ihop utefter deras beteende/personlighet och skulle det inte fungera kan jag prova en annan kobination- vilket ju inte är lika enkelt om man bara har två (tre) stycken och då gäller det att verkligen tänka efter före så att man inte gör något som man får ångra (det vill säga att i värsta fall stå med tre hanar som inte accepterar varandra och i förlängningen sex hanar uppdelade på tre par istället för ett hanpar som fungerar bra). Gäller ju att man känner att man har tid, råd och plats att lösa det om det inte skulle fungera.

Jag är öppen med att det fungerar för mig med "flockar" om tre plus hanar och att det inte alls är så att det bara går att ha hanar två och två som det så ofta påstås. Jag rekommenderar dock aldrig någon att testa om de inte är fullständigt medvetna om riskerna och anser att fördelarna är tillräckligt stora för att ta chansen att det fungerar :-)

Om du gör verklighet av dina funderingar att skaffa en tredje hane önskar jag dig lycka till, men som sagt- tänk efter noga först! :-)

Det tycker jag absolut att du ska göra!
Ingen idé att oroa sig för något innan det har hänt- speciellt inte när det inte ens är säkert att det händer :-)
Med den erfarenhet jag har med att ha hanar ihop så skulle jag säga att det finns goda chanser att det kommer att gå bra framöver för dina småttingar- även om man ju såklart aldrig kan veta.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!