När ska oturen vända?
På mina 5 senaste kullar har jag inte fått ihop en endaste grupp!! Ungar har varit dödfödda, dött efter några veckor eller som på långhåren tappat nackar och kinder. Detta är väldigt frustrerande, ska jag aldrig få ihop en grupp? Hur många kullar till ska det ta innan jag ens får 2 som går att ställa?
Hade fram tills nu en skinny grupp, men nu är honan lika dålig som dom andra två som dog för några veckor sedan. Skuttar fram som en kanin och går ihoptryckt tills balansen blir dålig + att kroppstemperaturen sjukner och sjunker. Denna honan har alltid varit frammåt och kommit och ställt sig i handen när jag satt ner den och nu håller den på att dö.. Så där rök en till grupp.
Hur mycket otur ska man behöva stå ut med innan det vänder och går bra?
Kan säga jag lider med dig, jag har också otur.. Jag har haft 2 hanar som dött inom loppet på 3 månader. En till dog igår.. Jätte hemskt kan jag säga, och jag har ingen aning om vad han dog av. Ännu mer frusterande!! Fann han bara iskall och död, ursh så hemskt! :-(
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är kanske inte rätt människa att svara för jag har haft extrem otur i över 1år med vet.räkningar på över 2000kr i månaden och jag ser ännu ingen ljusning då ena jycken ska in på gastroskopi på fredag
Jag hoppas det vänder för dig snart iallafall!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jadu, om jag bara kunde svara dig på den frågan..
Jag har också haft min beskärda del av otur på senaste tiden, men sånt är livet I suppose :p Men håll ut, nån gång vänder det :-) Jag håller tummarna för dig!
Usch vad tråkigt när det inte går som man vill. Håller tummarna för att din otur vänder snart!
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Från början av året har ja med haft extremt otur, mist 1 hona med ungar, Höll på o mista ytterligare en hona med 5 bebbisar (2 bebbisar lyckades vi rädda o handmata även mamman). 2 honor har haft missfall i feb, Hanen ja skulle få låna hem till en utställning så ja kunde bli god känd uppfödare hade svamp, min ena hane fick klumpfot eller liknande… o ja en hel massa annat skit utöver detta har hänt. Varje gång man tror oturen har vänt så kommer de alltid nåt nytt.
Man blir verkligen depprimerad, men hoppas verkligen oturen vänder för oss allihopa snart!
Alla har nog perioder som är lite sämre… det kan inte gå bra hela tiden. Det är bara att bita ihop, kämpa vidare och hoppas på bättre tider! Lyckligtvis brukar det sällan gå käpprätt neråt. Förr eller senare kommer höjderna igen. Efter dåligt kommer bra, det är min filosofi. :-)
2010 var ett bottenkasst år för mig. Nu verkar det dock ljusna(*pepparpeppar*), så det löste väl sig till slut.
#0 Det kan vara ganska svårt vid både skinnyavel och långhårsavel att få ihop uppfödargrupper. Vid skinnyavel dyker lakelands upp och "förhindrar", och iom risken för "ballongmage"(det låter lite som att det är vad dina skinnyungar fått?) är skinnys lite känsligare. Vid långhårsavel finns det alltid en risk för tuggning eller annat som påverkar och gör att alltet fallerar.
Du har valt lite svåra varianter bara. Men du ska nog se att det löser sig snart. Lycka till i fortsättningen!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Får hoppas det vänder och iaf blir 2 levande ungar i peruankullen som kommer till sommaren.
Den enda kullen som det har gått bra med är min första kull med skinny där alla 3 överlevde.
Kull 2 - mamman dog
Kull 3 - 2 döda och 1 levande = ingen grupp
Kull 4 - 2 levande ungar men som tappade päls = ingen grupp
Kull 5 & 6 - 4 skinny ungar som kunnat bilda 2 grupper, nu lever bara 1 = ingen grupp
Så jag har nog väldigt otur :p Men får hoppas det vänder med kommande kullar så kanske jag kan få mitt uppfödarnamn om 1år, om allt går som det ska ;-)
Du får låna lite ungar av mig vi låssas du fött upp dom ;-)
Din tur kommer snart också Sofia! Snart står du där med uppfödarnamnet och då kommer du inse att allt slit och alla motgångar var värt det, inte sant? :-)
Håll humöret uppe nu! Vi finns här och stöttar dig och vi tycker du är jättestark som kunnat hålla tålamodet på en stabil nivå.
//Emma
Oturen förföljer mig än!
Imorse fick vi ta bort den sista skinny ungen då den låg hjälpslös i buren och inte kunde gå.
Teddy ungen har fått hack i båda öronen..
Beklagar sorgen :(
Det låter som att du har det väldigt tufft. Kämpa emot vinden!
#10 Usch vilken otur :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.