Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1045 ggr
[Sicali83]
0

Tips för ensamt marsvin.

Har så gnagande dåligt samvete över min Casper och jag funderar varje dag på någon kreativ lösning för honom så tiden fram tills kastreringen blir så trevlig som möjligt.

Casper går ju för tillfället själv, han har tidigare gått med två olika honor men nu ska det inte bli fler ungar efter honom. Tanken har ju varit att han ska kastreras, jag tycker det är det bästa alternativet då det blir väl många burar om jag istället ska sätta honom med en liten bebishane, plus att jag tror han själv skulle trivas bättre i den stora buren med tjejerna. Jag har väntat och väntat och den här månaden var det meningen att han äntligen skulle få sin kastrering, jaha, då blev det istället smärtsamt dyra veterinärkostnader som  var mer akuta med några av våra andra djur och så får Casper vänta lite till.

Jag är inte av den åsikten att alla marsvin utan undantag lider av att gå själva, både Svea och Drake verkar trivas fint med det, men jag vet att Casper är en typ som inte trivs med det, han är extremt aktiv och extremt social, därav mitt ständigt dåliga samvete. Han får alltid den största gurkbiten, den godaste moroten, den finaste biten broccoli, han får massor av tid men det hjälper inte.

Så hur hade ni andra gjort, både över huvud taget men också om ni bestämt er för att kastrera, hur hade ni gjort under tiden för honom?

Jag funderar på att ställa ner hans bur på golvet och rama in en bit av rummet med brädor samt lägga vaxduk där eftersom det bara är tillfällugt, och så ha en fleecefilt och sen låta honom hoppa in och ut ur buren som han vill så har han iallafall större att springa av sig på.

Vad tror ni?

godisgrisen
0

Jag vet ju inte om du redan provat men jag skulle göra ett försök att få ihop honom med den andra hanen. Även om det misslyckats tidigare kan det funka vid ett enare tillfälle då de blivit äldre och inte så hormonstinna. Jag skulle prova att sätta ihop dem efter alla konstens regler med bad, stor neutral yta under flera dygn och sen in i en rengjord bur.

Misarn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om det är bestämt att du ska kastrera så får han ju gå ensam tills han kan gå med honorna, våran hane är också i samma stadie och han får ju gå själv, när det är golvtid så får han också vara med att busa med tjejerna, dock under uppsikt.

Annars så försök aktivera honom mycket, vi har aktiveringsbollar och olika hus och tunnlar och en stor yta så han får motionera mycket men sen är han mycket med mig och husse.

Våran är ju också ensam men man får se till det stora hela att han kommer få leva ett härligt liv med sina tre damer Glad

[Sicali83]
0

#1# Det går inte, jag har redan provat allt det men Drake orkar inte gå så långt och då blir oddsen för ojämna. Det ska vara rättvist för båda och det är det inte i det här läget.

#2# Tack för tipsen, skönt att höra att fler har det likadant.

godisgrisen
0

#3 Jag skulle nog säga att det skulle vara precis tvärtom. Just för att Drake är handikappad är det nog ännu större chans att de skulle funka ihop eftersom de troligen förstår det själva och rangen faller sig så naturligt att det blir ett stabilt par direkt. Då slipper även Drake sitta själv. Men jag känner ju inte dina marsvin det är möjligt att det finns saker i deras temperament som talar emot denna teori. Jag skulle göra ett försök… det går ju att avbryta om det inte skulle funka.

[Jessica-B]
0

#0 Jag skulle som #4 säger ge det ett försök. :) För det är det värt. Sen ser du ju om det verkligen inte är hållbart.

[Sicali83]
0

#4# #5# Tack för era tips men ni måste helt enkelt lita på mitt ord, självklart vore det smidigaste för mig om de två hanarna jag har hade gått ihop men det är redan provat på alla möjliga vis och det går inte. Alla hanar går inte ihop och jag vill helt enkelt inte utsätta framförallt Drake för fler försök.

[Jessica-B]
0

Jag förstår och litar på att du har testat och känner dina marsvin utan och innan :)