[Bidrag] Månadens marsvin mars 2011
Regler:
* Du måste vara medlem på Marsvin.iFokus för att delta i tävlingen.
* Ett marsvin per bild (om inte annat anges).
* En kort beskrivning av marsvinet (och eventuell förklaring för temat) ska finnas med varje bidrag.
* Samma marsvin får bara delta en gång per månad.
* Ett marsvin som vunnit Månadens marsvin en gång under året får inte delta i tävlingen igen samma år.
* Samma bild får bara delta en gång per år - en bild som tidigare vunnit Månadens marsvin något år får inte delta igen.
Övrig information:
* Någon dag efter sista inskickningsdag startas en omröstning där medlemmarna kan rösta om vilket av de tävlande bidragen som ska bli Månadens Marsvin.
* I december röstas en utav vinnarna av Månadens marsvin fram till Årets marsvin 2011.
Mars
Tema: Hem och hus
Hur bor dina marsvin, vad är favoritprylen i buren, bästa sovplatsen eller favorithörnan? Vad är det som gör att det blir extra hemtrevligt i marsvinsboningen? Fantasin sätter gränserna, tänk på att det bara får vara ett marsvin med på bilden.
Sista datum för inskickning av bidrag: 25 mars klockan 20.00- bidrag som skickas in senare (eller som ej följer reglerna) diskvalificeras.
Hanna
Bidrag 1, Puff
Mitt bidrag blir självklart Puff och hans koja!
Ända sedan Puff var liten älskade han olika hus. I ett skede hade vi ett tvåvåningshus i buren, där texten "Piff & Puff" var ingraverad ovanför dörren till nedrevåningnen; en riktig lyxvilla! Piff härskade över bottenvåningen medan Puff föredrog övervåningen, där han hade bra utsikt.
Puff tillbringade största delen av sin tid i sin kära koja. Han sov där, åt och kikade ofta ut för att titta på människorna som gick förbi. Om man placerade kojan mitt på golvet i vardagsummet och han fick välja vart han gick, sprang han direkt in i kojan.
Jag tror inte att jag någonsin kommer ha ett marsvin som älskar sitt hus så mycket som han gjorde!
Bidrag 2, Dexter
Mitt bidrag kommer här: Den dagen jag fick hem Dexter visste jag att jag hade fått något att hålla ett extra vaket getöga på. Det liksom glänste hyss i ögonen på denne gris. Men att det skulle gå såhär långt hade jag ju ingen aning om. *fniss*
Dexter tycker det är hemskt tråkigt att ligga i huset när man kan hoppa omkring på taket, och dessutom i en höskål. Jag har flera gånger fått möblera om och ställa huset i mitten av buren, så att han inte helt plötsligt tror att han är någon slags flygekorre och kastar sig ut över kanten! Även att han gör bus så är han ju så mysig.
Bidrag 3, Alice
Alice absoluta favoritplats är på den dubbelvikta fleecefilten som är placerad under burens övervåning. Den platsen släpper hon inte i första taget och vaktar den mycket nogrannt. Skulle burkompisen händelsevis ligga där så blir denne bortkörd och får helt enkelt nöja sig med platsen brevid.
Man blir nästan lite avundsjuk för hon kan verkligen konsten att lägga sig riktigt skönt, som bara ett marsvin kan! Lågt i tak och med mjukt underlag, mysigare och tryggare än så kan det knappast bli.
När hon sover på "sin" plats finns knappt något som kan väcka henne, förutom prassel som kanske kan betyda att maten är på gång!
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Bidrag 4, Purple
Mitt bidrag är Purple . Eftersom jag har allt möjligt i deras bur så som fleece filt , koja , grotta och tunnel m.m . Men tror ni att detta ska användas ? Icke sa nicke , inte när man kan sova i hö =)
Det har till och med gått så långt att en dag när jag skulle ta ut Purple och hennes syster på golvtid , så hitta jag endast ett marsvin istället för två. Och jag fick ju panik för jag kunde ju inte förstå varför det helt plötsligt var ett marsvin i buren och vart Purple tagit vägen. Och Jag leta och leta över allt ( tyckte jag ju ). Ut med filten och lyfte på alla hus men fortfarande ingen Purple . Mitt i paniken ringer jag till sambon och berättar att jag inte hittar purple, plötlisgt hör jag hur de prasslar till i buren . Och vem tittar fram under höet om inte Purple som är helt ny vaken som sträcker på sig och ger ifrån sig en gäsp =)
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

Bidrag 5, Isolde
Mitt bidrag föreställer lilla Isolde.
Ovanpå ett av husen brukar det ligga en handduk, som jag har marsvinen på när dom sitter i knät och gosar vid tvn.
Så gott som varje morgon har nån av flickorna dragit ner den i buren, och där under hittar man ofta Isolde.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Bidrag 7, Drake
Mitt bidrag föreställer Drake. Egentligen är han inte speciellt söt men han har en helt egen speciell plats i mitt hjärta. Denna lilla kille vägde bara knappa 400 g när han sju månader gammal kom till oss, svårt sjuk och med missbildade framben. Han bodde ensam i en liten hamsterbur utan hus. Denna lilla skrutt har gått igenom så mycket och ändå är han otroligt glad hela tiden, hoppar och låter som en badanka så fort man bara viskar hans namn. Hans absoluta favoritplats är just bädden för då kan han luta sitt huvud mot kanten. Han är mycket bestämd med att hans matskål ska stå precis bredvid så han kan äta direkt han vaknar, om den står för långt bort så drar han den själv närmare med tänderna. Tanken på Drake får mig faktiskt alltid att le för han är så speciell och jag tyckte att han förtjänade lite extra uppmärksamhet genom att få en plats i tråden.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bidrag 9, Humba
Syr mycket myskojjor till våra marsvin, vilket Humba verkligen dyrkar och hon kan ligga där hela dagarna utan att flytta sig.
En dag när dom skulle få sin middag så hade jag precis lagt in en ny mysbädd till tjejerna och Humba var ju snabbt dit och la sig. När maten ställdes fram så hasade hon ur bädden med bakbenen kvar och åt på det viset
tokiga lilla tjej!
Humba har alltid varit den som är mest avslappnad när det kommer till nya hus och bäddar och vet verkligen hur man myser fullt ut, så det är mitt bidrag till månadens marsvin: Humba som myser i sin mysbädd som matte har sytt 

Bidrag 10, Valvas
Mitt bidrag är på Valvas som ligger och myser i sitt hus.
Han har bara varit här ett par månader men han har redan blivit en av de som visar mest personlighet.
Han är en riktig gentleman och en riktig mysfarbror.
Är jätteglad att jag valde att ta hem honom.
Mvh Alexandra
Bidrag 11, Kola
Mitt bidrag är en bild på vår kille Kola som snart fyller fem år. Han är lugn och trygg i sig själv och har alltid varit en mild ledare, både med 1½ år yngre killkompisen Dumle och nu som kastrat med sina fruar Linnea och Hera.
Det mest talande exemplet på Kolas unika personlighet kommer nog från när Dumle och han bara hade bott hemma hos oss i tre dagar. Barnen satt i skinnsoffan med varsitt marsvin i knät och en fleecefilt mellan sig i soffan. När de satte ner killarna på filten så tyckte Dumle att det var så läsktig så att han darrade så det riktigt brummade i soffan! Min dotter tog upp honom i knät igen och han slutade att darra. Då går Kola fram till dem, buffar lite på Dumle och drar honom i benet med tänderna som för att säga: "Kom kompis! Det finns inget farligt här." Då vågar Dumle på egen hand gå ner till Kola i soffan och börjar traska omkring och nosa.
Kola är ett väldigt okräset marsvin när det gäller hus. På den här bilden ses han njuta i ett avklippt Corn Flakes-paket med en handduk i. För att få så mycket omväxling som möjligt här hemma så kör vi med Kajsa Varg-principen: "Man tager vad man haver…" 
Bidrag 12, Domino
Fina "Dommie" är nog den gris som är tamast i mitt hus. Han är så trygg och glad i sin hemmiljö. Att stoja runt i buren hör till favoritsysslorna! Så fort man kommer nära buren ska han ränna fram, ställa sig på bakbenen och se vem som hälsar på. Och han är särskilt nyfiken på om man har något gott med sig. Vid matskålen tillbringar han alltså gärna tiden i hemmet.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Bidrag 13, Toby
På en månad hade Toby råkat ut för två bölder som senare sprack upp, de har dock läkt sig numera. Flyttat hit, en helt nytt hem för honom + fick en ny kompis. Men han har också hunnit göra massor framgång, springer alltid ut när jag kommer med mat. Han är helt orädd, här möter han en katt som är flera ggr dubbelt så stor men han jagade bort katten strax efter bilden togs. Det visar exakt hurdan han är egentligen. :) Därför valde jag ha med honom här.
Bidrag 14, Ashley
Mitt bidrag är lilla Ashley. Köpte för en tid sedan trähus i fleece. Det var en ren chansning, trodde aldrig att dom skulle använda husen och jag var nära att skicka tillbaka dom så fort jag såg dom. Men jag satte in ett av husen till honorna för att prova, och det tog inte många minuter innan flickorna var inne i huset.
Dom stortrivs där, och aven pojkarna fick sirr hus. Nu kan man se hur dom nästan puttar ut varanadra för att ligga i huset. Mycket uppskattade! :)
Är det okej att lägga in en bild som har samma hus som en annan bild? Pga lathet så har jag inte orkat lägga in mitt bidrag men nu hann #14 lägga in sin bild på ett sånt hus…

Absolut!
Det enda som inte får vara samma är marsvinen (du får exempelvis inte lägga in två olika bidrag där samma marsvin tävlar).
Samma marsvin som tidigare vunnit en månadstävling får inte heller tävla fler gånger under det året, samma bild får dessutom bara tävla en gång per år (samma bild som vunnit en månadsävling får inte tävla någon mer gång alls).
Man får däremot använda samma/likadan inredning/bakgrund etc på samtliga sina tävlingsbidrag om man vill det.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#16 Okej tack : ) Då vet jag!
Väldigt uppskattat hus det där i #14. Rekommenderar det : )
Bidrag 16, Molly
Nominerar en bild på Molly när hon ligger i ett av grynens älsklingshus. När hon levde så älskade hon det där huset! (Det gör även mina andra två gryn). Hon låg inte alltid så snällt i huset som hon gör på bilden. Alla grisarna gillar att vara där inne och knöla runt (en och en) så ingången kan hamna både upp och ner innan dom lägger sig till ro.
Ser otroligt gulligt ut när öppningen är uppåt och man ser en liten gris därinne som är påväg att kravla sig ur. Sååå gulligt!!