Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 950 ggr
Fejhn
0

nyfiken, teman på namn?

har ni teman när ni döper era djur?

jag försöker mest hitta namn jag gillar i två stavelser.

mina heter Tetris, Titzi och Pira.

(Pira är en hane även om alla säger att pojkar inte kan ha ett namn som slutar på "a". )

(nån som vet vart mitt inlägg ska vara får gärna lägga det där, jag vet inte)

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Misarn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi går efter teman när vi döpte våra tjejer, vi döpte dom efter spelfigurer från nintendo 64´s tv-spel supermario och banjo &Kazooie: Humba, Zooie och Luma sen när vi döpte våran hane Samson så har jag alltid gillat det namnet så när vi väl skaffade en hane så var det ett givet namn Glad

godisgrisen
0

Åh, jag tycker det är jättekul att döpa djur! Vi kör med teman. Vi har haft Harry Potter från A till Z men det är klart, lite tråkigt för det finns ju fler kul HP namn som aldrig blev till… Nu har vi datorer/datorspel som tema men det kommer inte att bli ett helt alfabet utan bara några kullar. Snart ska vi köra godis och bakverk A-Ö. Det ska bli jättekul och det passar ju vårt uppfödarnamn Chokladfabriken och så vill jag ha lite svenskare namn det har blivit så engelskt med HP temat. Sen får vi se vad det blir det behöver vi inte bestämma än på ett par år…

[SMF193 Sagan]
0

Jag tänkte ju när jag bestämde uppfödarnamn att döpa ungarna i sagonamn. Det finns ju hur mycket som helst att välja på, bara titta i en bok :)

Jag har också döpt en hel del till namn som Snövit, Bamse eller Tummelisa.

Men nu för tiden så har jag gått ifrån det lite, det går väl i perioder vad jag känner för. Men ett tema brukar jag ha ändå. Sista kullen tex döpte jag efter ädelstenar. Black Pearl, Mystique Topaz och Forever Amber.

Jaa, Amber är väl mera en färg kanske, men det var nära nog;)

Kullen jag fick 12/12 blev inte helt oväntat jultemat Santa Lucia och Santa Claus:)

[Tisslibiie]
0

Jag har bara döpt 3 av mina 8 grisar själv. Nightmare's Uniaika fick sitt namn för att jag tycker finska är fint (betyder dröm) och att uppfödaren sa att jag fick välja namn på U då hon är u-kullen. Arthur och Ariel fick sina namn från Disney-filmer/sagor, och så är de födda i min första kull A-kullen :) Blev lite rörigt men hoppas ni förstår ändå ;)

[Strawberi]
0

Jag har ett bra tema. Jag kör linjer efter mina favorit band. Så tex nadelinas kull är döpta efter broder daniel. Så länge dom finns synliga för mig i stam är det deras låtar som kommer finnas. Även kan jag mixa tex lillie med en nadelinas hane och då blir det kent + broder daniel. Då får jag försöka kombinera låt, eller köra ett annat band :-)

Blomkrukan
0

Polly och Doris är godissorter. Doris är ett godismärke på Willys, har för mig att det är liknande chokladpuffar.

Creation
0

Jag kör på vad jag tycker de ser ut som helt enkelt. ;) Inga riktiga teman alltså.

Två av fyra nuvarande marsvin har jag döpt själv. Brumma och Domino heter de. Brumma för att hon ser ut som en en liten Brummabjörn ur Bamseserien och Domino för att han är svartvit som en dominobricka, plus att jag tyckte att hans namn passade ihop med dåvarande kompisens.

Men jag föredrar egentligen att inte "döpa om" marsvin som redan fått namn av sin uppfödare, vilket dessa två hade.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

nimroda
0

jag har tema med färger så min tre flickor heter blue , purple och pink =)

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

Fridaaaa
0

Nepp har inget tema:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fia-mia
0

Mina två heter Lilla My (efter hon i Mumindalen) och den andra heter Sessan och det är ingen baktanke på det namnet. Dock har jag döpt dem till Mumindalens Lilla My och Mumindalens Filifjonkan "Sessan". Nästan djur kommer heta Mumindalens Mårran eller Mumindalens Mymlan.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Moctezuma
0

Mina första marsvin hette Piff & Puff, delvis för att det var kort och enkelt och delvis för att jag var 8 när jag döpte dem (Disney!) :) De hade andra namn i sina registreringspapper, men till vardags var de Piff och Puff.

Nu har vi inget tema. Vi väntade med att döpa Ruffe och Turbo, eftersom vi ville hitta namn som matchade deras personlighet och beteende. Ruffe ser ut som en Rufus (något med frisyren?) och Turbo rör sig helt enkelt som en liten snabb vessla :D

[NalaMeya]
0

Jag har inget tema utan jag tar det jag tycker är fint… ;) Men sen har jag kollat i efterhand vad namnen betyder.

Nala betyder "gåva", vilket hon är då jag fick henne av mina föräldrar:)

Meya betyder typ "kraft". Det passar väl sådär på henne men hon ska alltid visa vem som bestämmer genom att rycka på huvudet och knuffa undan det som står "fel"… :)