Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 8243 ggr
[Snuttgrodan]
0

Tyda dom olika ljuden! :-S

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Med att vara förstagångare med marsvin så kan jag inte tyda dom olika ljuden dom gör. Så går det att förklara på något sätt så skulle jag bli glad, vill ju inte missuppfatta dom …

Som för en liten stund sedan så tog jag upp båda tjejerna och hade dom i knät, sittandes i soffan. Efter en stund så la jag mig ner med dom liggandes intill varandra på min mage. Jag klappade och gosade med dom, bla under hakan (gillar dom det?). Efter en stund började dom båda låta. Och jag hoppas det var att dom njöt men eftersom dom är lite rädda av sig så kanske det var ett ljud för att dom led …. :-/

Dom är ca 8½ vecka och jag försöker ta upp dom ofta men det var första gången vi hade det så här.

Var detta något bra och positivt? :-S

Sanni
0

Du berättar inte hur de lät. Kan du på någotvis förklara det?

Hittade en sida där man kan lyssna på ljud av marsvin http://personal.inet.fi/cool/djfunk/marsula/body/artikkelit_kaytos.html. Tyvärr är den endast på finska. Men om du hittar den ljud de hade bland dessa så blir det lättare att säga vad det beror på :)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

[Jessica-B]
0

#0 http://www.mgpr.org/MGPR/Guinea%20Pig%20Sounds.htm har även några marsvinsljud. Men jag tycker att några av dem är lite missvisande. Men men. Det kan ju ändå vara nått att lyssna på, så kan du fråga om ljuden. :)

Ja marsvin gillar att bli kliade under hakan - dock inte alla, men du märker om dem gillar de. Dem brukar sträcka upp huvudet ordentligt så att du ska komma åt å klia överallt ;)

[Snuttgrodan]
0

Ja det var inte lätt detta, känns som jag har hört dom flesta ljuden från dom. Men goset i soffan kan nog ha varit ljudet nr 9 … Kan du förklara alla ljuden tro? :-/

Sanni
0

Själv kan jag inte lyssna på ljuden med min dator, då den har något fel, men enligt sidan far de såhär:

1. Det "vanliga" ljudet marsvinen har när de talar till varandra och vill berätta var de är då de inte ser varandra.

2. Ljudet de har då de vill ha mat eller skriker på varandra.

3. Ett marsvin som är glad och förtjust i något. Har ofta detta ljud då de popcornskuttar.

4. Marsvinet är nöjd eller provar nedtrycka det andra marsvinet.

5. Två marsvin provar få rangordningen uppställt.

6. Marsvinet klagar om något.

7. Marsvinet är nervös och orolig.

8. Chirpning, som man inte riktigt vet orsaken till.

9. Marsvinen är rädd och berättar åt andra att fara kan vara nära.

Hoppas du fattar något av mina förklaringar. Jag får alltid problem med svenskan när jag ska översätta från finska, när jag glömmer alla svenska orden :P

[Snuttgrodan]
0

#2 Känns bra att dom gillar att bli kliade under hakan :-D

Och ljuden är svåra … happy pig, curious pig och ooh lah lah ljuden påminner om det jag hörde från dom. Så då var det nog mysigt det jag gjorde för dom.

Lite kul nu när jag lyssnat på dom olika ljuden … Sally och Tindra låter nu med :-D

[Snuttgrodan]
0

#4 Fast nu känns det inte bra om jag tyckte att nr 9 stämmer Rynkar på näsan … suck.

Sanni
0

#6 Men fyran är ju också en "kurrande" ljud, att det inte var sådant ljud de hade? Man ska ju tänka lite positivt ;)

[Jessica-B]
0

Jag uppfattar curious som nyfiken översatt till svenska. Och mina marsvin låter aldrig som "curious"-lätet säger, när dem är nyfikna. Mina marsvin låter "curious" när dem muckar gräl med varandra och är sura och vresiga. Så jag tycker att det är missvisande, så länge inte då "curious" kan betyda någonting helt annat än just nyfiken.

[Snuttgrodan]
0

Jo du kan nog ha rätt. Nästa gång tar jag med mobilen och spelar in dom så jag kan jämnföra.

Dom låg även ganska avslappnat på mig … tror jag … inte så spända som dom var i början.

Tack för hjälpen :-D

[Snuttgrodan]
0

#8 Ja du har rätt för nu när jag lyssnar igen så är det nog det ljudet dom gör när dom undersöker golvet när dom är ute.

Medans jag ändå nämner ute, på golvet då så måste jag fråga, har marsvin någon vana att bita i sladdar? Inte sett det alls ännu.

Sanni
0

Jag tycker det beror helt på marsvinet. Min ena marsvin smakar gärna på allt, också sladdar, medan andra har aldrig rört en sladde. Men det är bra att alltid vara på den säkra sidan och se till att de inte slipper till sladdarna.

[Jessica-B]
0

I början trodde jag att marsvin inte intresserade sig för sladdar alls. Som i att det verkligen var en regel. Men en dag fann jag telefonsladden helt avtuggad, och då förstod jag allvaret. Dem kan ju trots allt missta livet om dem tuggar på fel sladd vid fel tidpunkt. Så jag är fruktansvärt noga med att gömma undan sladdar nu mer, för dem intresseras verkligen av allt i "golvhöjd". Nu talar jag inte för alla :) Det finns faktiskt många marsvin som aldrig ens slänger ett öga på sladdar.

Men jag skulle inte ta någon risk.

[Snuttgrodan]
0

Dom gick förbi några sladdar häromdagen utan att bry sig. Men nu vet jag att man kan då inte vara helt säker.

Tack! :-D