Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 847 ggr
[MinRonja]
0

Bo med kanin?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan ett marsvin bo med en kanin? Tänkte på djuren på djuraffärer och en kompis hade en kanin som bodde med ett marsvin, funkar det?

[Sicali83]
0

Nej, det funkar generellt inte. De talar inte samma språk alls så de har inget utbyte av varandra och jag har för mig att det även är något i kaninens avföring som är dåligt för marsvin. Sen kan en kanin lätt stressa ett marsvin eller råka sparka till det med sina kraftiga bakben.

Jag skulle aldrig ha kanin och marsvin ihop även om det finns fall där det fungerat.

[MinRonja]
0

Aha okej.

[Sicali83]
0

#2# Såg nu att jag lät lite hård, inte min mening Glad Visst finns det många djuraffärer som har kaniner och marsvin ihop och det är fortfarande många som tror att det är en bra och fungerande lösning, kanske någon annan med bättre erfarenhet av kaniner och marsvin ihop också svarar i tråden så får du höra både fördelar och nackdelar.

Myosotis
0

Saken har diskuterats en massa gånger förut, man kan söka lite här på forumet innan man ställer en fråga…

Till exempel här och här finns redan trådar om det.

Precis som #1 skriver är det generellt en dålig idé, just av de orsaker hon nämner. Undantag finns förstås alltid, och de brukar hänga ihop med stora utrymmen, dvs att man inte tränger ihop marsvin och kanin i samma bur.

Observera att det är lagkrav på att marsvinet SKA ha sällskap av ett annat marsvin.

[MinRonja]
0

Hehe nejdå det är lugnt ^^

Undra om inte de på djuraffärer låter de bo ihop för att dem äter hö  & grönsaker? För att få mindre burar eller något. Eller jag ska nog inte säga så mycket, är inte så bra på såntdär x)

[MinRonja]
0

#4 okej, alltså jag har inget marsvin.

Oj förlåt, skulle kollat upp det innan….

[Sicali83]
0

#5# Jo precis, det tror jag också. Det är praktiskt för dem eftersom de kan ge dem samma att äta och det blir mindre burar att städa.

Fridaaaa
0

Marsvin måste bo med en artfrände, alltså ett annat marsvin.
Kaniner kan lätt skada ett marsvin utan att mena det.
Plus att kaniner är inte flockdjur som marsvin, dem är kolonidjur, så det har inget behov alls av sällskap av en artfrände plus att kaniner och marsvin pratar inte samma språk och marsvin ska ha mycket mer grönsaker än vad kaniner ska ha och en del av grönsakerna, t.ex vitkål får kaniner ha endast jättelite av (risk för kolik).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MinRonja]
0

Okej jag förstår:)