Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 972 ggr
Caroob
0

ställa ut klippt långhår

Hejsan!

jag ska snart få hem en alpaca, skulle egentligen inte ha långhår då jag inte vill sitta och lägga upp på spolar och fixa, tycker dessutom det verkar jobbigt för både ägare och djur med riktigt lång päls men jag skulle tycka det vore kul att kunna ställa ut. Så min fråga är: finns det "regler" för hur lång pälsen ska vara om man ska ställa ut? Kan man ställa ut i pet class t.ex med en alpaca med kortare frisyr?

Undrar också vad för frisyr förberedelse man gör med en lunkarya inför utställning?

idipidi
0

I petclass får de vara klippta hur som helst, så länge de är välvårdade.

I klippt långhår måste pälskvalitén kunna bedömas därför ska pälsen gå ner till marken.

Vet inte exakt vad du menar med frisyrförberedelser, men lunkarya som ska ställas i rasklass rullas som vilket annat långhår som helst. Lunkarya är dock lite knepigare att hålla länge i päls på ett bra sätt då de flesta fäller en hel del, vilket långhår normalt inte gör. Jag tycker att lockiga långhår (alpaca, texel, merino) är minst lika lättskötta som lunkarya. Skillnaden är väl mest att vi som uppfödare inte går ut och gör reklam och tjatar om hur lättskötta de är.. ;) Visst, lunkaryor med korrekt päls tovar inte, men det gör inte bra pälsade lockiga långhår heller.

Caroob
0

Ok, tackar!

Anl att jag frågade om lunkorna är för att jag hört att man inte lägger upp håret på dem, men då stämmer alltså inte det?

idipidi
0

Alla de duktiga lunkaryauppfödarna som ställer ut rullar dem, annars håller inte pälsen speciellt många månader utan ser rätt risig ut efter ett tag. Men visst är en sträv päls mer slitstark än en mjuk päls. Dock tycker absolut inte jag att lunkorna är enklare att ställa, framför allt eftersom att de ofta fäller så mycket.

GroaLover
0

hur rullar man? läste på ngn sida förra året, men kommer inte ihåg. vad behöver man?

ska ju köpa en coronet, och vill prova :)

idipidi
0

Nu var det iof klippt långhår tråden handlade om, men iaf…

Långhår kan bara ställas i rasklarr så länge de ahar topparna kvar. En duktig person kan klara det till 10-12 mån ålder, om man är ovan är de ofta jätteslitna redan vid 6 mån. Några bra grundtips:

*egen bur. Annars slutar det i stort sätt alltid med att en burkompis tuggar av en pälstuss.

*håll rent! Superviktigt att hålla burarna rena för att kunan hålla pälsarna fräscha.

*platträna så att de kan sitta stilla under bedömningen och vänj dem att man pillar med pälsen. 

Själva rullandet handlar om att vika in pälsen i paket av plastat papperslakan med en bit balsaträ som stomme. Det få man be sin uppfödare visa hur man gör. Först sätter man en rulle i släpet vid kanske 2,5-3 mån ålder beroende på ras. Vid ca 5 mån ålder börjar man sätta en rule på vardera sidan också.

Rullar om, alltså plockar ut rullarna och kammar igenom pälsen gör man varje till var tredje dag ungefär. Helt beroende på hur bra man är på att rulla, hur bra rullarna sitter, om det har blivit tovor o.s.v.

GroaLover
0

då tror jag att jag klipper, om det var så jobbigt..jag ska ju nog inte ställa ut i  ras.. s

GroaLover
0

han kommer ju "rulllad"

idipidi
0

Varifrån kommer din coronet?

GroaLover
0

puresounds, Emma Sörensson

idipidi
0

Men hon föder väl inte upp långhår?

Om det är den vuxna hanen på hennes till salusida så behöver du ju inte fundera på rasklass och rullar för han är ju vuxen och nerklippt. :)

FeliciaS
0

#1 Hur lång måste pälsen vara för att ställa ut i Klippt långhår?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

GroaLover
0

aha, men hon rullar honom, jo, McGuiver

Annna
0

#12 Han måste vara klippt, eftersom han är över ett år och har så kort päls.
Så jag vet inte varför hon rullar honom=/ men han går inte att ställa ut i ras i allafall.

GroaLover
0

eller, jag tror det… hon skulle fixa iaf..

GroaLover
0

förlåt, tänkte fel, han skulle ställas i karantän inför utstälnningen, bara, inte rullas..

GroaLover
0

hej! min Pärlan kom tvåa i pet!!

[MatildaW]
0

Grattis Skrattande

GroaLover
0

tack *stolt* dom andra kom 6:a och 7:a för att dom inte hade så bra hull och muskler som Pärlan…hon fick 90 och dom andra 88

[MatildaW]
0

#18. Men det är ju åxå bra Skrattande hur många avr det som var med och "tävlade"? :)

GroaLover
0

9 honor

[MatildaW]
0

Oh, men då var det väl bra? Glad

GroaLover
0

nja, det var okej

FeliciaS
0

#9 Jag ska med största sannolikhet få hem en långhårs/virvel-korsning från Emma på Rävlandautställningen den 28/4 *ler* Lyans Disa heter hon och i mina ögon är hon jättevacker. Black/Golden/Cream!

Mvh Felicia

Annna
0

#23 Rävlanda utställningen!? Disa är ju dräktig och ska ha ungar närsom helst…. hon kan ju inte flytta den 28 april.

Annna
0

Hehe såg att det var fel marsvin jag tänkte på nu:) det var ju inte Disa som var dräktig, utan hennes dotter.

GroaLover
0

aha, ja, Disa är jättesöt! Men ska du inte få ungen också?

idipidi
0

#23 Fast black/golden/cream finns inte. :) Nu har inte jag sett marsvinet, men det låter som en typisk färgbestämning av någon som är ovan vid långhår och inte vet att färgerna blir flera nyanser ljusare när pälsen växer.

GroaLover
0

Emma föder ju inte upp långhår utan golden, så det är förståeligt och förlåtbart (vad säger man?)

GroaLover
0

*utan satin golden

FeliciaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#24 Nej, hon är inte dräktig. Hon fick ungar för några veckor sedan ;) Ja precis, hennes dotter.

#27 Jag tyckte att det lät lite skumt men eftersom att det står på hemsidan att hon är det så trodde jag det. Min Coronet ser ju nästan ut som cream (fast det är golden). Så Disa är nog Black/Golden! Bifogar bild fr. hemsidan så får du se… Black/Golden??

#28 Nä, men hon har några få andra marsvin förutom Self, Satin, Crested & Satincrested - t.ex. Lyans Disa.

Mvh Felicia