Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 7992 ggr
Johanna3
0

HJÄLP - marsvin som dör?

Mina Marsvin dör.. jag hittar dem döda i sina burar till synes helt utan orsak.. 3 är döda nu.. och jag oroar mig galen över de två sista!! Vad kan orsaka att flera marsvin bara dör?? De börjar visa symptom på slöhet och slutar äta och dricka under en dag.. på kvällen är de döda så det går fort..

Kan det vara någon typ av parasit? Eller bakterie eller virus? Det är ju uppenbarligen smittsamt..

Någon som har nån ide?

Jag har ringt flera veterinärer men ingen kan komma med nått vettigt svar mer än att undersöka de som är friska.. till vilken nytta? Än är det ju inget fel på dem.. Gråter

Jag är helt förtvivlad.. HJÄLP!!!

Trådens rubrik är redigerad av moderator så vi får ett tydligare forum med en välfungerande sökfunktion.

Creation
0

Hur gamla är marsvinen? Du har inte märkt av något annat på dem(viktnedgång, rosslande/klickande andning, diarré, snuva osv)? Hur snart efter varandra har de blivit dåliga?

Är det något smittsamt så är det troligen fullt möjligt att hitta orsaken på de som(till synes) är friska. Då lär de ju bära på det.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Aristarcos
0

Har ingen aning, hoppas någon vet något, det kan inte vara lunginflammation ? Står de i drag ?  Har du kaniner ? De har ju bakterier som kan smitta marsvinen med någon akut sjukdom tror jag..

Creation
0

Spinner vidare på det #2 sade. Bor marsvinen ihop med någon kanin? Kaniner kan smitta marsvin med lunginflammation ifall kaninen nyser/hostar på dem, marsvinen av annan anledning får kaninsnor på sin nos eller om djuren trycker nosarna mot varandra för en stund.

Denna typ av lunginflammation är väldigt smittsam, så ifall något marsvin får det så kan det snabbt sprida sig.

Abico
0

Jag har för mig att det var i Marsvins magazinet det stog om en uppfödare som hade förlorat massor med marsvin på kort tid, tydligen var det någon lungsjukdom eller liknande. Kunde vara något liknande på dina.

För dom har inte fått någon ny mat eller något sådant eller? Grönsaker besprutas ofta men jag har aldrig hört om något fall där marsvinen blivit dåliga p.g.a. besprutade/giftiga grönsaker. Hur ser höet ut? Fast är det dåligt foder borde det märkas på avföring tycker jag (om det inte är gift på grönsakerna då, det kan nog påverka marsvinet utan att det syns).

Hanna 

Aristarcos
0

www.veterinaren.nu sök på pasteurellos kanin så kan du läsa lite mer om den sjukdommen !

Creation
0

#5 Jag tänkte dock på bordetella bronchiseptica främst. Jag tror att det är den bakterien som oftare orsakar lunginflammation hos marsvin.

nimroda
0

min mammas kompis marsvin fick hjärn hinneinflamation , och allt gick väldigt snabbt från att ena stunden vara helt normal till att 2 timmar efter sitta och skacka i buren och sen falla död, vetrinär kolla dem andra 3 som levde och där hade en fått deoch va tvungen att avlivas. dem andra 2 va friska . men nästa dag låg den ena död i buren. så de va mycket friska  och gick från friska tilll döda på några timmar.  och där kan man inte göra ågot utav de utan blir dem smittade så är de lika med döden.

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

Aristarcos
1

Det går att söka på det med som #6 nämde, vet ju inte vilket som smittar och vad som är farligt ;) men den som jag angav har nämnts här på MIF, men det kan ju vara egentligen den du talar om.. har själv ingen aning ;) det var bara ett försök att ge lite information..

[Liinda]
0

Det är inte så att höet är mögligt?

godisgrisen
0

Frutansvärt!

Jag tänkte också genast på om det kunde vara mögligt hö…

Moa-16
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fy, vad hemskt! Hur gamla var dom? Jätte svårt att säga vad det kan vara, har ingen aning. Hoppas dom andra klarar sig…

Sandra-B
0

Usch vad hemskt, hoppas verkligen att du kan hitta vad det är som orsakar det så att åtminstone de kvarvarande klarar sig.

Ger du dina marsvin "plastade" grönsaker?

För typ tio-tolv år sedan var det en uppfödare som miste väldigt många djur utan synbar orsak. När flera djur som inte kommit i kontakt med varandra eller så dog så lät hon obducera några av dem och obduktionen visade på att den "plastade" broccolin var boven.

Det visade sig att det bildades kondens under plasten och att det uppstod mögel i broccolibuketterna vilket är otroligt svårt, i princip omöjligt, att se innan det sprider sig så att säga.

Håller tummarna att det löser sig för dig!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Johanna3
0

Jag är ganska säker på vad det är nu.. den bakterien som kaniner "normalt" bär på och som marsvin kan bli väldigt sjuka av.. veterinären förklarade för mig och symptomen stämmer in precis..

Jag bara gråter och gråter.. saknar deras kuttrande och "sjungande" när jag öppnar dörren… nu är det så tyst.. de två överlevande är symptomfria men går på antibiotika för säkerhets skull..

Jag vet inte hur jag ska gå vidare efter det här.. det blir nog inga fler marsvin här iaf.. Rynkar på näsan

[Jessica-B]
0

Beklagar verkligen..

hade du din/dina kaniner i samma bur?, i samma rum? eller i samma lägenhet/hus?

Johanna3
0

Dom har varit i samma rum. Men det hade nog inte spelat någon roll om dom varit i ett annat rum då det troligtvis är jag själv som spridit runt bakterien genom att hantera både kaniner och marsvin i samma kläder och utan att använda handsprit osv.. men nu har man ju lärt sig nått nytt.. den hårda vägen..

Aristarcos
0

Vad tråkigt om det beror på det, har du nyligen skaffat marsvinen ?

En del marsvin kan ju bo med kaniner utan att bli sjuka, men det är ju ett risktagande på fler sätt än ett, pga sjukdomen och att kaninener kan skada marsvinen oavsiktligt.

Hoppas de två sista klarar sig !!

Kram Aristarcos

Fridaaaa
0

Det har inte med att marsvin och kaniner bor i samma rum, har jag haft hur länge som helst och vet andra med som har haft det, utan problem, det har det inte med att göra att dem är i samma rum.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
Aristarcos
0

Det beror ju också på om kaninen ifråga bär på sjudomen eller ej, alla kaniner har inte sjudomen, men många bär väl på den vad jag har fattat det som.

Fridaaaa
0

#19 Men jag har haft många olika kaniner i samma rum som marsvin. Men jag har läst någonstanns att det är ytters få kaniner som bär på den "smittan"

isblixt
0

Det kan mycket väl vara så att TS hade otur att ha en eller flera kaniner som bar på smittan och förde över detta till marsvinen, så helt omöjligt är det inte :) Sen smittar det väl bara genom vätska från marsvinets nos/mun?
Tråkigt att det skulle bli sådär :( Måste vara hemskt, speciellt att förlora många utan att veta orsaken..

Fridaaaa
0

#21 Mycket möjligt.
Det smittar genom kaninens avföring tror jag, Men är inte säker

[SMF193 Sagan]
0

Det heter pasteurella och finns i kaninens bihålor. Det är en väldigt vanlig bakterie, nog vanligare att den finns än inte.

Kaniner blir oftast inte sjuka om deras immunförsvar är på topp. Annars kan en infektion bryta ut. Så finns det också olika varianter på pasteurella, en del värre än andra.

Man kan ju ta en odling från kaninens näshåla och enkelt konstatera om bakterien finns om man är osäker.

Fridaaaa
0

#23 Okej så stod det inte där jag läste men jaja…Det är säkert sant…Men jag haft kaniner och marsvin i samma rum hur många år som helst, aldrig haft ett marsvin som dött bara sådär huxflux, så det sprids inte med luft

alva-m-t
0

Har det inte blivit lite problem med profilbilderna…?

Det låter väldigt konstigt. Kan man inte undersöka dom döda marsvinen och se ifall dom har något virus kvar i sig och sen undersöka vad det är för nå`t?

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

isblixt
1

Här står lite http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d713568b9cb46222d04d1c8-marsvin-kanin . "För att ett marsvin ska smittas av bakterien krävs det att en kanin hostar/nyser rakt framför ett marsvins ansikte och att marsvinet på samma gång andas in det". Risken att drabbas är nog väldigt liten, men den finns absolut. Det riktiga svaret får vi antagligen aldrig, om inte en obduktion av marsvinet görs… Annat kan vi bara spekulera i :)

[SMF193 Sagan]
0

Jag vill inte riktigt hålla med att risken är så väldigt liten. Man vet ju att marsvin blivit smittade med den här bakterien av kaniner, det kan vara många dolda fall också där ingen diagnos har ställts.

Pasteurella kan man också bla. hitta hos katter, hundar och människor.

Det är en zoonos, smittar till människa. Men jag tror att det är vanligast att man blir biten av hund eller katt. En kanin eller marsvin tror jag inte smittar så lätt till människa, men det är bra att veta ändå.