Köper/odlar/får du dina grönsaker?
Lite konstig rubrik kanske men ja detta har jag fudnerat på länga.
Jag jobbar ju som servitris och snor åt mig allt som blir över efter att kockarna hackat grönsaker. Dem har tom lärt sig att själva spara paprikarester/selleri/morötter/vitkål etc till mig och mina grisar ^^ Detta Gör ju att jag med mina 8 marsvin kommer ner i ganska låga kostnader. När jag var student gick jag till stormarknaderna och fick lov att samla ihop all blast som blev kvar efter blomkål, persiljerester osv.(dem vart inte alltid förtjusta över det men varför inte? vilket dem aldrig hade svar på ^^)
Har du ngr knep för att dryga ut grönsakskassan?
Brukar kolla runt och se vart dem har det billigast, och då köpa lite, så att man har hemma, har ju bara 4 grisar så går inte ut alltför mycket grönsaker här :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag älskar reklamblad för dem har jämt erbjudanden på samma saker i stormarknader så kan man se bästa priset. Men även med 4 grisar så är det en del som går åt. Kände en som hade samarbete med en pizzeria. Deras pizzarester/kanterna sparades till deras höns ^^ Kanske inte nyttigaste för höns men själva principen med samarbetet :). Vet att det även var ngr grisägare som hade samarbete med pizzerior . why not. Fast vet inte tror det blev lagstifting på att man inte fick ge rester som kommit från folks tallrikar pga det kan vara glas etc i.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På sommaren odlar jag de mesta själv och under vinter får man köpa som vanligt i affärer. Synd att man inte kan förvara grönsaker man odlar själv under en längre tid. Vissa grönsaker som morötter går ju att förvara en längre tid men inte sallad och sånt.
Jag försöker att alltid storhandla grönsaker på willys för det blir billigare så.
Jag måste bara påpeka att det är väldigt olagligt för butiker att lämna ut grönsaksrens och annat. Så av hänsyn till personalen på butikerna som kan råka illa ut så ber jag alla att sluta tigga saker från matvarubutiker. Tyvärr för jag önskade att det inte var så. Jag jobbar på en stormarknad och får inte ta hem så mycket som ett ruttet äpple.
Jag får snällt köpa mina grönsaker för flera hundra i veckan.
Fast på sommaren plockar jag gräs och örter ute helt gratis.

# 5. *Nyfiken* Varför är det olagligt?
Envishet och drömmar
Jag får mycket från pizzerian bredvid och köper morötter för 1kr/kg. Annat får de när jag hittar för under 10kr/kg så nu är det mycket apelsin. Ofta finns också en "skräplåda" i butiken med halvmjuka grönsaker/frukter så där brukar jag fynda paprika och äpplen
#6 Det har med smittskydd och hantering att göra men om du frågar mig skulle jag tro att handeln skyller på det för att få sälja mer och inte riskera åtal om någon (människa) äter av de dåliga produkter som skänks bort. Jag skulle gärna gå runt denna regel om det inte vore för att enskilda anställda kan råka illa ut.
JAg sådde lite persilja, dill och koriander igår ihop om att mina sötnosar ska vilja ha när det har växt klart :-D
Sådde även lite kattgräs som dom ska dela med våra två guldhamstrar :-D
Brukar så paprika varje sommar i fönstret med många frukter. Så ska det bli i år igen :-D
Glömde säga att jag sådde gurka förra året med stor vinst. Men gör inte det i år tar mycket vattningstid.
Hade dock inga marsvin då heller ….