Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 746 ggr
[Snuttgrodan]
0

Hon sprattlar .... och jag blir klöst ...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

MIn Lilla Sally blir en riktig sprattelgumma när jag lyfter upp henne och det värsta är att hon har vassa klor, samtidigt som det inte finns något att klippa ännu. Tindras är inte lika vassa.

Eftersom hon sprattlar så så tar jag henne snabbt bot kroppen för att inte tappa henne men hon rusar då upp mot min hals och det är inte så kul när jag får rivmärken precis över allt även fått en del på halsen. Men när jag klappar henne så blir hon lugn och hon har somnat på mig.

Men detta sparrttlande och och dessa rivmärken är inte så kul … :-(

godisgrisen
0

Alla små ungar är lite sprattliga det går över. Men det är klart att du kan kan/ska klippa eller fila bort det vassa spetsen på klorna. Jag gör alltid det för de är så mycket mysigare att hantera utan "taggar". Jag levererar alltid mina små ungar med nyklippta klor så visst kan du göra något åt det. Det är också bra för dem att få klorna klippta när de är unga så de tränas tidigt på det.

[Snuttgrodan]
0

ok, men hur lyckas man med det när hon är så sprattlig?

Dotterns kompis visade i går hur man hållermed en hand runt magen och med ett finger upp mot bröstet, är det ett bra sätt?

godisgrisen
0

Man måste vara envisare än sina djur ;) man får lirka och ha tålamod. Inte bli arg och straffa eller skälla utan bara beslutsamt utföra uppgiften. Du kommer att vinna! Och ni kommer att lära er massor av det båda två.

Ja jag tror att det är ett bra grepp. Du lutar hennes rygg mot din mage och håller handen om hene som du beskrev. Det känns rätt.

Lycka till Glad!

[Snuttgrodan]
0

#3 Nä skulle aldrig straffa eller skälla på dom. Inte ens våra hamstrar blir utsatta för sådant.

Ska ta tag i klorna ikväll när det blir lugnt igen, kommer strax barn hem från skolan ….

Tack för hjälpen! :-D