Skaffa marsvin. Massor med frågor.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Funderar på att skaffa varsitt marsvin till mig och min 9-årige son. (Ja, det blir ju så klart jag som kommer att få sköta dem.) Jag har själv haft marsvin för ca 25 år sedan så jag är inte helt okunnig på ämnet men nu har jag ändå en del frågor.
För det första. Utrymmet. Vi har inte möjlighet att ha någon stor bur i bostadsplanet. Fungerar det för marsvinen att byta miljö flera gånger om dagen? Jag tänker att de skulle kunna bo i en "vanlig" bur typ 50x80cm i vardagsrummet när vi är hemma och då är ju tanken att de även får komma ut ur buren en del. Och att de skulle kunna ha ett "dagis" i källaren (i tidigare tonårsrum som just nu mest agerar förråd men även är tänkt att vara lite typ gillestuga på sikt). Där skulle du kunna få en stor bur tex 1,5x2 eller kanske 2x2 meter som de kan vara i när vi är på jobb/skola då har de ju ändå inget sällskap av oss.
Tänker i första hand skaffa två honor, gärna ungar. Inte långhår eller skinnys men för övrigt vilken sort som helst. För- och nackdelar med att ha dem från de är små eller ta omplacerade vuxna?
Min tanke är att det kunde vara lämpligt att få hem marsvinen ca en vecka innan semestern börjar. Då får de lugna dagar när vi är borta dagtid den första veckan och sen har vi gott om tid på oss att lära känna dem under våra semesterveckor. Jag tror annars att sonen kommer att ha lite svårt att låta dem ha lugn och ro till att börja med. Finns det någon nackdel med att lämna dem på dagarna första veckan?
Om man köper en begagnad bur finns det då smittrisk? Hur bör den rengöras med tanke på detta?
Tacksam för svar.
Vad roligt att du vill skaffa marsvin igen! Jag tycker en 50x80cm bur är för liten, en 120x60 tar inte stor plats. Men att flytta på dom är nog inga problem, men dom kan inte vara där hela tiden då?
Om man köper vuxna marsvin kan fördelen vara att dom är tama, men det beror ju på hur mycket tidigare ägare har hållt på med dom. Jag skulle nog ha köpt ungar, så får man vara med från början, men man får tänka på att marsvin kan bli 9 år, så man tänker framåt så dom inte slutar på blocket.
Ni kan lugnt lämna dom första veckan på dagarna, så får dom bo in sig i lugn och ro :)
Kan inte tänka mig att det finns någon smittrisk om man köper en begagnad bur. Så det behöver du inte oroa dig över!
Tycker att buren är för liten, minst 100x50 tycker jag, eller större:) Låter som en bra idé att skaffa dem vid den tidpunkten:) Ungarn är oftast mer livliga och tar tid innan dem blir riktigt tama (vanligtvis), men det spelar ingen roll igentligen vilket man väljer :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag håller med dom andra i det dom säger. Men en tanke: det finns ingen möjlighet för dom att bo där nere hela tiden? :)
Jag tror inte heller att det ska finnas någon smittrisk i en begagnad bur, men jag skurade ut hela buren och det tillhörande huset och så innan med diskmedel och vatten:) Bara för att vara säker….
Tack för svar. Får fundera vidare på burstorlek. 80x80 borde få plats på det stället vi tänkt men då kanske man får snickra själv. Annars kanske att dalakistan får åka ner i källaren..
Orsakerna att jag inte vill ha dem på heltid i källaren är ffa att vi inte vistas där så mycket så jag tror att det är svårt att få dem tama där men även att jag misstänker att jag inte vill lämna sonen själv med dem iaf första halvåret. Han har adhd och Asperger. Han är väldigt snäll och tycker mycket om djur men ibland dyker det upp någon inte helt genomtänkt idé. Lite modell Emil i Lönneberga och då är det bra att vara inom hörhåll. Jag kan ju inte i förväg komma på och tala om allt vad han inte får göra han skulle nog tex kunna få för sig att göra en gunga åt dem eller en klätterställning utan att tänka på att de kan ramla ner och skada sig.
Mitt virvelmarsvin som jag hade var i stort sett rumsrent. Hoppade in i buren och uträttade sina behov och kunde springa fritt i mitt rum. Vi hade både hund och katt då så hon fick inte springa i hela huset. Men jag tänker att har man bur i bostadsplanet, kanske får sätta ett galler i hallen så det inte är risk att de kan springa ut och ser till att få bort alla gnagbara sladdar så kanske de på sikt kan springa omkring en del i bostaden när vi är hemma.
Jag är ju mest sugen på att skaffa ungar men samtidigt tänker jag att ett vuxet marsvin kanske är lättare för sonen att hantera. Vi får nog helt enkelt avvakta några veckor och kolla in vad som finns tillgängligt vid den tiden. Ska vi ha ungar så bör de vara födda i mitten av maj om de ska vara 5-6 veckor strax innan semestern börjar så det är ju lite tidigt att veta.
Min man har lite roligt åt mig just nu för jag säger att vi kanske ska skaffa marsvin och har samtidigt läst om marsvin nästan hela tiden sen igår när han kom fram till att vi kanske skulle ha skaffat marsvin.
Vi tog bort vår gamla hund i höstas och har varit överens om att inte binda oss vid en ny hund. Jag har nämnt vid några tillfällen senaste åren att det skulle vara trevligt med ett marsvin men han har varit helt emot. Sen gav han missbud på ett begagnat akvarium för ett tag sedan så jag påtalade att jag tänker inte sköta ett akvarium. Ska jag ha något mer djur så ska det vara ett som jag kan umgås med och som sonen kan umgås med (det blev inget akvarium). Så igår när den utflyttade styvsonen var här med sin hund och maken såg sonens stora intresse så kom han fram till att vi kanske ändå skulle skaffa ett marsvin. Jag vill ju inte skaffa ett djur som någon i familjen inte vill ha. Men han har lovat att hjälpa till med praktiskt som att skaffa hö och sånt. (Känner jag honom rätt så kommer det på sikt att vara han som ägnar mest tid åt att gulla med djuren) Jag ska känna efter ordentligt några veckor medan jag kollar upp möjligheter med burar och sånt. Kom på att vi har en trasig garderob som nog blir bra byggmaterial till stor bur i källaren.
Återkommer nog med mer frågor.
Du har fått väldigt bra tips av de som skrivit här ovanför, men jag hade nog satsat på vuxna marsvin. De har ro till att sitta och gosa i knät och är lite lättare att hantera för ett barn. Från tre år och uppåt blir de bara mysigare och mysigare! 
Nu är det inte kanske längre. Köpte en bur på blocket idag140x50. Dalakistan får flytta ner i källaren och det går väl att ha en fåtölj en halvmeter från TV:n
. Planen på en stor bur i källaren har vi inte släppt men det är ju inte akut.
Har köpt en bok om marsvin till sonen och han är nu i full färd med att tillverka labyrinth av gamla kartonger.
Vi har inte helt beslutat gällande ungar, vuxna eller en av varje. Har letat lite efter uppfödare, frågade även killen i djuraffären och han skulle kolla upp om en person han kände till föder upp marsvin.
Någon här som har något tips annars. Bor i norra delen av Dalarna. Vill ha två honor. Inte skinny eller långhår men för övrigt är personlighet och hälsa viktigare än färger och hårlag. Har som sagt inte bestämt helt gällande önskad ålder. Beror nog lite på vad som finns i närheten och som sagt att det är trevliga och välskötta individer. Önskar att få hem dem i slutet av juni (inser att ska vi ha ungar bör de vara födda i början/mitten av maj). Finns det någon uppfödare i närheten?
#8 Stor och bra bur, kanon!:D Lyxgrisar hihi :D
När jag skaffade mina ungar, tog det lite mindre än ett år för mig för att dom skulle "komma fram till mig i buren". När dom väl gjorde det, blev jag superglad. I böcker står det att dom blir tama på 2 veckor, men det är egentligen fel.
Så om du vill ha lite tamare och gosigare marsvín, skulle jag tippa på vuxna marsvin. Men vill du ha ungar och tycker det är roligare, ta det då
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
#10 Sånt kan man inte lita på, det är helt individuellt, bättre att prata med uppfödare osv än att läsa marsvinsböcker, oftast har dem fel.
Min totti är 9 månader och har börjat bli mer framåt förräns nu, alltid gömt sig osv (gör det fortfarande ibland), Lotus är 4 månade gammal, är tam i famnen men ej i buren. Så det kan man inte säga att det tar "2veckor med det, 1 dag med det osv":P
#10# Skriver som de andra, de kan bli tama på två veckor men det kan också dröja längre. Min Svea var tam från start, köpte henne från djuraffär när hon var tio veckor, medans Fläcken som är född här är ett år nu och fortfarande inte jättetam. Det är så olika.
Men vad bra med buren Ts, underbar storlek för två marsvin, helt perfekt.
Tack för alla svar!
Nu har vi fått hem buren. Den var ytterligare lite större. Annonsören hade blandat ihop höjd och bredd så den är 140x65
.
Nu börjar ju maken. (Han som inte var intresserad av att skaffa marsvin
) undra varför vi ska vänta ända till sommaren. Han har börjat kolla blocket efter lämpliga annonser. Så troligen blir det att vi skaffar dem tidigare. Buren hamnade direkt i vardagsrummet och maken har tagit på sig att skaffa hem hö och spån så det finns när det behövs.
Nu har jag lite ytterligare frågor.
Transport? Hur brukar man göra om man köper marsvin som finns på längre avstånd? ¨Såg två söta virveltjejer i Stockholm och började fundera om man skulle be en bekant som ska ner till helgen om han kunde hämta dem. Men vi avskrev den planen.
Finns det nackdelar om man skulle köpa en vuxen och en unge? Hur är det om vi skulle köpa marsvin från 2 olika ställen? Blir det extra besvärligt för dem att både byta miljö och samtidigt lära känna en ny flockmedlem? Läste någonstans att virvelmarsvin brukar vara pigga och nyfikna. Är det skillnad i temperament mellan olika raser?
#14 Min Lotus är ifrån köping, och jag i Blekinge, hade turen att en ifrån skåne var på utställning där så hon hade med sig han på tåget till mig till skåne så jag kunde hämta han där, brukar gå att ordna:D
Ingen för eller nackdel direkt :) Vuxna marsvin är oftast tamare än ungar, då ungar är mer busiga, svårare att fånga osv :) Tar tid oftast att få dem tama :)
Alltså virvelmarsvin är ju pet (blandras),sedan finns det en ras som heter abbissiner (stavning?), som med har virvlar. Men det är helt individuellt :) har haft olika raser, är skillnad även på dem i samma ras. Man får kolla på individen :D