Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 858 ggr
[Alvdansen]
0

Rädd för andra marsvin???

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en jätterar liten hona här hemma som ger mig huvudbry.. När jag fick henne var hon på tok för liten, hade skabb och var i väldigt dålig kondition rent allmänt. Pga skabben fick hon sitta ensam i en bur när hon kom. Hon är nu helt utläkt, har vuxit och mår som den prinsessa hon är, MEN… Jag kan inte sätta ihop henne med nån! Hon kan bo i buren bredvid, hänga på gallret och snacka och verkligen se ut att inte vilja nåt hellre än att umgås med de i buren bredvid. men så släpper man ut henne på golvet med andra marsvin, och när de vill fram o hälsa o nosa så skriker hon i högan sky och är verkligen helt vettskrämd! Har försökt att nonchalera det och vara lite hårdhjärtad o inte bry mig så hon kanske vänjer sig, men jag vågar inte gå längre nu! Jag är helt enkelt rädd att hon får typ hjärtattack av ren skräck… :/ Har prövat med alla varianter.. små unga honor i hennes ålder, vuxna honor, kastrerad hane… den ende hon slutade skrika hos var min supersnälla sheltiehane, de låg bredvid varann i mitt knä. Men med honom kan hon ju inte gå för hon är för liten för att bli mamma… Oftast har det slutat med att de andra blivit störtirriterade på hennes ylande att de börjat jaga henne.

Har ni varit med om nåt liknande innan o har nån nåt tips på vad jag ska göra? Jag funderar på om det är så att hon mått så dåligt och haft så ont att hon förknippar andra marsvin med smärta o obehag? Men då skulle hon ju inte acceptera sheltien heller, kan jag ju tycka. Jag blir lite förtvivlad över henne, hon är ju inte så stor och skulle behöva lite sällskap mer än i buren bredvid…

Misarn
0

Våran hona påminner mycket av din hona som skriker rätt ut men jag blev rekomenderad att hålla på det eftersom det låter värre än vad det är. Hon behöver antagligen bara behöver bara vänja sig tror jag att andra marsvin faktiskt är ganska roligt att umgås med.

Se till att ha många hus som hon kan gå undan om hon vill och låt henne hållas , tålamod är både A och O tror jag även för dig som det var för mig Glad

Binajis
0

Håller med #1, låt dom hållas. Vissa marsvin är sådär, de gör allt för att låta de andra marsvinen veta hur små de är, men resten ser ofta det som väldigt jobbigt och provocerande. Man kan säga att fegisarna skapar situationerna själva.

Såna gånger har jag också låtit dom vara. De måste helt enkelt lära sig att inte vara så "mesiga". Det kan verka hårt, men i djurvärlden är det knappast det, enligt min mening. I bästa fall svarar hon upp efter en stund, det är det bästa. Ibland kan jag uppfatta det som att de som jagar skrikarna, nästan är ute efter att de själv säger till. Då blir de liksom nöjda och går därifrån. Kanske har något med överlevnad att göra, såna som sitter och skriker när det kommer fara överlever väl inte så länge…

Lycka till! :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Alvdansen]
0

Jag är bara så rädd att de ska skada henne, för de jagar verkligen livet ur henne och klapprar tänder och drar tussar… Kanske ska pröva med en yngre när den kommer om några veckor?

Binajis
0

Hade de velat skada henne hade de nog gjort det redan. Hon är ju inte kaxig, så jag ser inte någon anledning till att det skulle eskalera. Men flera gömslen kan vara en bra idé, meningen är ju att hon ska kunna komma undan :) Annars bör det absolut funka tillsammans med en yngre.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin