Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 7411 ggr
[Snuttgrodan]
0

Hon nafsar och biter! :-(

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min lilla Tindra började igår med att nafsa på mina fingrar och idag gör hon lika så fast denna gång bet hon till så det gjorde ont, har nu ett bit märke i fingret. Det gick dock inte hål.

Varför gör hon så?

Ett av barnens kompis var här igår och sa att hennes hane gör det på henne och att det är inga problem. Det slutade med att båda våra marsvin satt och tuggade på hennes fingrar …..

Och jag gillar det inte ….

FeliciaS
3

Unga marsvin har en bitperiod när de tuggar på nästan allt, och den kan vara olika länge och börja vid olika ålder. Men det går över med tiden, när de är runt ett halvår brukar de flesta ha lagt av. Jag brukar mest ignorera beteendet och ta ett höströ eller något de kan bita på istället.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Snuttgrodan]
0

Hon försökte bita/nafsa på mig nu när jag lyfte in henne i buren igen, blev ärligt rädd. Och det känns ju inget bra alls :-(

Men jag hoppas att hon slutar med det. Dom är ju 9 veckor i morgon så dom är ju små.

Har fler frågor om beteende så jag startar ny tråd.

Men tack för svaret :-D

godisgrisen
1

Ignorera det bara så slutar hon av sig själv. De biter sällan/aldrig så det går hål och som #1 skriver är det en period som vissa marsvin har… det går över!

[Snuttgrodan]
0

#3 ok tack!

Uppmuntrar man bitandet med att liksom ge dom ett finger som nu dotterns kompis gjorde igår?

godisgrisen
1

#4 Nja jag vet inte riktigt tror inte det. Jag uppfattar det som att de bara testar hur det känns att tugga på fingrar och då borde det väl inte bli värre av att de får testa ordentligt… men å andra sidan kanske hon tycker att det är mysigt att bita och då vill hon väl fortsätta. Svårt att säga faktiskt men jag skulle nog inte stoppa fingrarna i munnen på henne, spontant känns det lite fel i uppfostranssynpunkt. Ett felaktigt beteende ska aldrig uppmuntras och på marsvin funkar det inte med någon form av straff utan man får visa det rätta sättet för dem istället. De lär sig snabbt de är smarta.

[Snuttgrodan]
0

#5 Tack då vet jag inga mer fingrar med vilje …

Att dom är smarta har jag redan upptäckt, hade byggt en tillfällig hage till dom och dom rymde flera gånger. Och idag så gick det inte ens 5 minuter innan dom rymde igen …

Får köpa sådant galler som finns i djuraffären, eller finns det annat man kan göra? Helst något som går att ta bort när dom inte är ute.

Royalz
1

Om jag vore du skulle jag inte sätta tillbaka dom i buren när dom bits för då lär dom sig att om jag bits så får jag kommer ner i buren igen.

Bits dom alltid eller slickas dom också?

[Snuttgrodan]
1

#7 Sally slickar bara men Tindra slcikade innan men har gått över till att bitas. Detta med att ta in henne i buren som tidigare så bet hon mig när hon var halvvägs inne …

Royalz
0

#8 Ja men ta tillbaka henne upp igen för hon ska inte bitas när hon ska ner, det kommer bli till en ful ovana om du släpper henne då. För marsvin är inte dumma utan dom lär sig små knep som gör det lättare för dom själva.

[Snuttgrodan]
0

#9 Ok då vet jag. Tack så mycket! :-D

alva-m-t
0

Mitt ena marsvin, Marwin, han har bitit mig flera gånger så att det börjat blöda, men jag stör mig inte på det. Han är väl helt enkelt bara nyfiken på vad mitt finger är:)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

[Snuttgrodan]
0

#11 Åh herregud! Du har väl tagit stelkramp? För min del så tog jag den för 2 år sedan så jag är väl skyddad under ett bra tag framöver.

Fridaaaa
0

Morris nafsade när han kom till oss, då var han ca 2 år gammal (rent ohyfs från hans sida) men inga av mina andra marsvin har nafsat, så Abrico, det stämmer inte att alla unga marsvin har bitperiod, Totti t.ex har inte haft det och han är 9 månader gammal nu. :)

#11 Du ska inte acceptera att ett marsvin nafsar eller biter, det är rent ohyfs som dem inte ska hålla på med :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SMF193 Sagan]
0

Har du handmatat dom? En del kan bli bitiga om de tror att maten kommer från fingrarna.

Att en del nafsar eller bits när de vill ner till buren tolkar jag som ett tecken på stress. Det kan hända att det varit lite mycket i deras liv just nu med flytten hem till er och omställningen till ny miljö. Djuren behöver lugn och ro i början. Hur länge har ni haft dom?

[Snuttgrodan]
0

#14 Att jag har handmatat dom kan jag inte säga direkt att jag har gjort. Dom vill inte äta ur min hand ännu mer en lite drops när dom är ute.

Dom blir ju 9 veckor i morgon(idag onsdag) och vi köpte dom när dom var 5 veckor.

Detta med att bli biten hände när hon var halvvägs ner i buren igen.

[SMF193 Sagan]
0

Ok, då har ni ju ändå haft dom nästan en månad. Har dom fått sin lugna period i några dagar när de var nya i början?

Har det hänt förrut att hon bitit eller har det börjat nu?

Hon har bråttom ner i buren, antagligen känns det obehagligt på något sätt. En del marsvin känner sig osäkra när de blir lyfta.

Om du visar stress eller rädsla påverkas de även av det. Det är viktigt att du är lugn i alla lägen om djuret är stressat eller agressivt. När du är lugn så får hon förtroende för dig och det är viktigt.

Djur har alltid en anledning för sitt beteende. Det gäller bara att hitta den anledningen. Jag är övertygad om att det går att få bort beteendet, hon kanske bara behöver mer tid att vänja sig vid att bli lyft.

Hon ser världen med helt andra ögon än vad vi görGlad

[Snuttgrodan]
0

#16 Hon började nafsa i måndags och igår gjorde det ont bet mig en gång på golvet och senare när hon skulle in i buren. Och ja dom fick lugna dagar i början.

[SMF193 Sagan]
0

Ok, det låter bra att de fick lugna sig i början.

Ja, marsvin kan bitas ordentligt. Ofta använder dom inte all sin kraft, det gjorde nog inte hon nu heller. När hon bet dig på golvet, var det i samband med ett lyft eller hur gick det till?

[Snuttgrodan]
0

uhäm … mina fingrar fanns i närheten, alltså jag låg på golvet med dom med ena armen utsträckt … hon började lukta … nafsa … bet …

[SMF193 Sagan]
0

Jahaaa…Skrattande Låter mer som en "undersökning" då tycker jag. I det läget ska du ta bort handen, då får hon inte någon möjlighet till att göra det "misstaget". Ingen mening med att låta henne lukta på så sätt, det leder ofta till att de smakar mer eller mindre hårt.

Eftersom du tycker det är obehagligt så ska du undvika att ni hamnar i den situationen. Det är ju nu som ni ska bygga upp förtroende till varandra och om du blir rädd och ledsen när hon biter så skapar det stress. Hon känner dina känslor och det kan leda till andra obehagliga situationer. Det kan vara en anledning till att hon bet när du skulle lyfta in henne efteråt.

Med risk för att låta töntig, så tror jag att det viktigaste är positiva tankar när du hanterar henne. Hantera henne lugnt och säkert som om hon aldrig bitit dig och undvik att sätta fingrarna för nära nosen på henne just nu. Så att du behåller den positiva känslan när ni umgåsGlad

[Snuttgrodan]
0

Ja jag får väl erkänna att jag blev rädd efter första bettet, men skällde inte eller straffade inte heller. Men jag får väl säga att jag kände mig nog illa till mods när jag tog henne i buren igen.

Men hon har varit ute några gånger efter det och inget nafsande Skrattande

Tack för hjälpen!