Systrarna Sally och Tindra!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Familjens bebisar ca 8½ vecka gamla.
Sally och Tindra! :-D
Dom är köpta i djuraffären!
Sally är den dominata men också den fega (än så länge) Började i går att äta lite äpple och gurka. Vilket kändes som ett framsteg :-D
Tindra, minstingen lite mer nyfiken av sig och en riktig gottegris. Älskar att få drops och torkade bananer när hon är på golvet. Vägrar fortfarande att smaka på annan grönsak än morot.
Nej men, vilka godingar! Vilket härligt "ruffs" dem har i pälsen också.
Lycka till med bebisarna. :)
Paprika är bland det nyttigaste man kan ge ett marsvin. Har du provat att ge damerna det? :) Det gillar dem allra flesta marsvin.
Funkar paprika i alla färger?
Om jag inte minns fel är det den gula paprikan som innehåller mest c-vitamin. Efter den kommer den röda paprikan, och minst nyttig är ju då den gröna paprikan. :)
Kollade upp det för att vara på den säkra sidan.
Dem kommer precis som jag sa i ordningen:
Gul
Röd
Grön
:)
Ok TACK! :-D
ingen orsak :)
Först och främst, välkommen till Marsvin.iFokus!
Grattis för marsvinsskaffandet! Vilka rara små virveltroll! :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tack! :-)
Ni som är kunniga på detta, vad kallas dessa arter för? Vivel är det ända jag vet men finns det något mer? Vill lära mig så mycket jag kan. Har suttit mer eller mindre hela dagen och läst i olika trådar. :-D
Arten är marsvin. ;-) Marsvin kan dock vara av olika raser, teckningar och färger.
På svenska marsvinsföreningens hemsida kan du se bilder på de olika raserna, samt beskrivningar av färgerna(klicka på "Info om marsvin" sedan "De olika raserna" och klicka dig vidare därifrån).
Vi har också två Artiklar om raserna på mif, strävhår och korthår. Dock har inte artikeldelen om de långhåriga raserna kommit ut ännu.
I denna tråd kan du se de flesta av färgerna och teckningarna samlade.
Dina marsvin är blandraser, men kan också kallas för virveltroll eller virvelmarsvin. :) Sally är av färgerna white/black/golden och Tindra av färgerna black/golden.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Dina små tjejer liknar mest peruaner tycker jag. Peruaner har växande päls och två virvlar på baken som gör att pälsen på ryggen växer framåt, fast det ser ut som om de har för lite lugg och lite för mycket virvlar för att vara renrasiga.
Om deras päls inte är växande eller bara är växande på baken så att det bildas ett släp/en kjol så är de nog någon sorts blandis. Om de har fler virvlar än de två på baken så tyder det nog också på det.
Personligen så tycker jag att blandisar är bland de allra finaste! 
Det ser ut som att de har lite för få virvlar för att vara renrasiga abessinier, som är rasnamnet på virvelmarsvin.
Vad tror ni andra som har lite mer koll på hur de olika raserna ser ut som bebisar?
Sally med vitt har längre päls och mjukare, sedan så har hon större polisonger och längre morrhår. Om det hjälper …
Jag får räkna virvlarna …
#11 Klart dom är Marsvin .. sicken dum fråga :-/
Tack för ditt tips ska läsa mer om dom där. :-D
Har nu räknat virvlar … ser ut som dom har 8 virvlar var. Men det är 2 på sidorna som sitter väldigt tätt och ser nästan ut som 1. 2 virvlar på baken och 1 på sidan längre fram.
Vilka godingar =)
Charlotta-B
Det stämmer att abessinier skall ha åtta virvlar. Om du (som #11 skrev) går in på SMF:s sida går in under "Info om marsvin" (i en liten blå ruta till vänster), "De olika raserna" och "Strävhår" så kan du läsa hur rasbeskrivningen för abessinier ser ut.
Jättesöta muppar :)
#17 Det står att pälsen ska vara sträv och stickig och det stämmer inte alls på Sally (med vitt) som som har en mjukare och något längre päls.
Och jag tycker inte heller att virvlarna är lika tydliga som den på SMF:s sida …
Detta är ju egentligen ingen viktigt att veta men lite kul i alla fall :-D
#12 Du skrev att dom liknar Peruaner … Men enligt SMF så är dom ju inte ett dugg lika. Hur ser sådana ut som små?
Peruaner har två virvlar i baken. Dina ser inte ut som peruaner. Att pälsen är mjuk och lite längre på Sally är för att hon är en blandras. Det troliga är att de kommer från en rad blandraser i släkten.
De blir ju ofta väldigt charmiga med vackra färger, precis som dina är :)
#20 Jag får nog ta tillbaka det. Jag såg inte riktigt på bilden att de hade så många virvlar. De på baken var de som var tydligast så det var därför jag drog den parallellen. Peruaner föds med ganska kort hår som sedan växer hela livet.
Det är nog små abessinier med virvlarna lite på svaj eller virvelblandisar du har. Hjärtknipande söta är de i alla fall! 
Spelar ingen roll vad dom är Peruaner, Abenisser eller Skinnys dom är familjens gosegrisar ändå. 
Men tack alla som har hjälpt mig! :-)
nej med gud vilka sötingar! sally var helt underbar! Blir bara mer & mer sugen att ha en ruffs bland mina långhår & slät grisar. Lycka till
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jättesöta. Dem är antagligen pet båda två (blandras) :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min tjej är antagligen peruan och när hon var liten såg hon ut som ett virvelmarsvin :) Allt eftersom hon blev äldre växte pälsen också. Supersöta tjejer iaf :)
#24 Tack så mycket! :-D Sally har börjat att bli lite mer tamare mot mig nu så det hela känns underbart. :-D
#25 TAck så mycket! :-D Att dom är blandras är helt ok blir spännande att se hur det slutar. (utseendemässigt alltså)
#26 Tiden får visa vad för ras dom är, men det hela spelar ingen roll.
Men en fråga till er alla är om dom nu är blandras, vilket jag förmodar så undrar jag hur det hela kan bli. Ok, eftersom man inte vet vilka raser som är inblandade så an man nog konstatera att VIRVEL är en av dom. Men om det nu skulle tex vara peruan ihop med virvel, kan dom bli något mer långhåriga då? Visst jag förstår oxå att det kan berå på hur stor del peruan det är med men kan det sluta med att det är en långhårig virvel? Om ni förstår vad jag menar?
Som sagt var så spelar det ingen roll alls, men jag är nyfiken på hur det hela fungerar och hur det kan bli.
Finns det bilder någonstans på vuxna blandraser?
Jag tycker inte dom liknar peruan alls faktist. Tycker dom ser ut som äkta virveltroll :) Altså blandras marsvin.
Vilka fina djur du har, men ger du vitamin droppar ? För det behöver dom inte om du dagligen ger dem vitkål, salladskol, broccoli, morötter ( mer sällan ) paprika, Persilja ( mer sällan)..
#28 Åh vilken sötnos! :-D Tack för att du visar en bild :-D
#30 Tack så mycket! Ja dom får droppar i vattnet. Tindra äter än så länge bara morot och Sally har ätit lite gurka och lite mer äpple. Vitkålen och paprikan bryr dom sig inte om. Har testat broccoli men dom ville inte ha den heller då. Ska testa igen. Dom har fått Romansallad men den ville dom heller inte ha …. :-(
#31 Om du vill att dom ska börja äta andra mer nyttiga grönsaker som t.ex vitkål, paprika och broccoli måste du sluta ge det dom äter nu. Annars kommer dom såklart fortsätta äta det goda istället för det nyttiga.
Så ge bara vitkål några dagar och inget annat så ska du se att dom kommer börja äta det. Gurka och äpple är bara godis.
#32 Ok tack! men jag antar att jdu menar att jag ska ta bort morot, gurka och äpple? Gäller det pellets oxå?
Vilket är det bästa att ge vitkål eller gul paprika?
#33 Ja ta bort alla grönsaker och ge bara vitkål. Pelletsen kan vara kvar.
Vitkål har dom allra flesta som bas sen kompleterar dom med t.ex paprika och broccoli. Så börja med vitkålen :)
#33 Moroten är nu borta och dom har nu fått vitkål igen … :-D
Tack!
Mina hade jättesvårt för att börja äta grönsaker trodde folk "tvingade på" sina marsvin kål men insåg ganska snabbt efter jag bara gett dem "nyttiga" grönsaker att marsvinen älskar sånt mer än sallad. För att underlätta för dig att hitta i grönsaksdjungeln kan du kika på denna sidan http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/naringstabell.html där står det vilka grönsaker som innehåller mycket cvitamin och är en lifesaver när huvudet är tomt på ideer vad man ska ge grisarna :)
#36 Åh tack :-D
#31 Tack :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#31 Gav dom just ny vitkål och Tindra var där och luktade …. :-D
Åhh! Vilka söta bilder : ) Underbara grisar du har!
Tack!