Dräktig + c-vitamin
Hur mycket c-vitamin får era dräktig honor? Ger ni dem bara c-vitaminrika grönsaker eller även c-vitamin i tex brustablettform? Hur mycket grönsaker får de i så fall då?
Tex en paprika om dagen, eller en halv paprika och lite persilja?
Jag har gett mina honor som varit dräktiga lite extra grönsaker bara inget mer:)
C-vitamin i brusform är inte lönt, då vitaminerna försvinner ur vattnet redan efter 30-60 min.
En hel paprika om dagen är inte speciellt bra, max en halv och helt inte varje dag, variera grönsakerna, och ge 2-3 sorter/per dag
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, tack för ditt svar!
#1 En fundering bara, varför är det inte bra att ge en hel paprika och inte heller varje dag?
Mina brukar få paprika nästan varje dag men också utblandat med 2-3 olika grönsaker till.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#3 Jag menade att 1 marsvin ska ju inte äta en hel paprika själv, var så jag menade :)
Jag brukar faktiskt "fega" lite och strö askorbinsyra (ren C-vitamin) på frukostgrönskarna nästan varje mogon till mina marsvin. Jag vet att det inte borde behövas men jag vill inte ta risker.
Brustabletter bör man undvika då de kan ge urinstenar. Andra dyra C-vitamin preparat är onödiga. Askorbinsyra är billigt och säkert bättre än det som blandas i vattnet… undrar om marsvin överhuvudtaget får i sig något av det…
Men hur dödsviktigt är c-vitamin egentligen? Människor kan ju inte heller producera c-vitamin och jag äter sällan c-vitamin absolut inte varje dag och jag lever fortfarande. Det gör ju marsvin som levt på gurka och sallad också. I en djuraffär som jag praktiserade fick en hona 2 kullar på raken och hon fick då inga grönsaker och det gick hur bra som helst, första kullen 3 ungar och andra 5 ungar.
Skulle vara intressant att veta hur extremt viktigt det är egentligen.
Och för att ingen ska tro att jag inte ger mina marsvin grönsaker:
Jag ger mina dräktiga honor samma grönsaker som mina odräktiga, men kanske slänger in lite extra vitkål så dom har att äta längre.
#6 Mitt första marsvin jag hade visste jag inte att dem skulle ha massa grönsaker, fick fick inte så ofta grönsaker men hon mådde superbra:P
#6 Hon kanske levde och föda ungarna, men frågan är hur bra hennes kropp mådde på insidan? Någon gång kommer det ifatt.
#8 Klart det sliter att föda 2 kullar på raken. Men skulle inte kroppen klarat av att leva utan c-vitamin vid kullar så borde hon ju dött, eller hur? Så frågan är hur livsnödvändigt det är egentligen att ge varje dag.
Jag tror inte marsvin blir sjuka av att vara utan grönsaker någon dag ibland. Men tillslut blir dom nog dåliga om dom är utan för länge. Sen är det nog individuellt hur känsliga dom är.
Men det finns ju dom som bara får gruka och sallad och dom mår super.
Hoppas att någon som VET och inte tror kommer in och svarar i tråden.
Utan C-vitamin kan de få bla förlamningar. Men det händer ju inte på en gång med en överhoppad grönsaksdag. Människor som får för lite C-vitamin får skörbjugg vilket kan vara dödligt
För ett par år sedan tappade ett av mina marsvin styrseln i bakkroppen. (trots vanlig grönsaksgiva) Av någon anledning, kanske var burkompisarna snabba att äta allt, så fick hon inte i sig tillräckligt.
Efter en extra paprikahalva återkom styrseln efter någon timme.
Oftast får marsvin i sig hela dagsdosen om man tänker på att det man ger innehåller mycket C-vitamin.
Mina dräktiga honor får askorbinsyrakorn på gurkskiva för säkerhets skull då jag vill ha så optimal fosterutveckling som möjligt. Alla vitaminer har sin egen inverkan och betydelse i kroppens system
Marsvin som inte får ordentligt med grönsaker får ofta C-vitamindroppar istället, det brukar zoohandeln vara noga med att rekommendera. Lite vitaminer kanske finns i de färgglada foderblandningarna oxå..
#12 Dem dropparna ifrån djuraffärer är värdelösa, dem får knappt i sig några vitaminer alls av dem, likaså c-vitamin i brustablett är med värdelöst, det försvinner ur vattnet efter ca 30-60 min
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Var kan man köpa askorbinsyra? :)
#14 Det är absolut inte nödvändigt att ge det:) Bättre att ge lagom mängd grönsaker:)
#14 Askorbinsyra finns i kryddhyllan på alla matvaruaffärer.
C-vitaminbehovet är väldigt individuellt. De flesta marsvin klarar sig gott och väl på daglig grönsaksgiva. Dräktiga marsvin skall ha mer än vanligt och sjuka och gamla individer kan få ökat behov, ibland bara tillfälligt.
Om ditt marsvin verkar nedsatt kan lite extra C-vitamin få det att pigga på sig betydligt!
Okej tack så mycket :) Jag har två honor som ska betäckas nu, så undrar därför. Det är nämligen första gången jag har dräktiga honor, och vill minska risken för att de ska få toxicos så mycket som möjligt.
Vet att det är bra att väga honorna under dräktigheten för att se om de går upp i vikt, men man ska ju också undvika att lyfta dem. Väger ni dem ändå under de sista veckorna? :)
#17 Det är bara sista veckorna du ska unvika lyft. Jag vägde mina till ca vecka 8(marsvin går ju ca 9-10 veckor)
Ett kryddmått ascorbinsyra innehåller 1000mg C-vitamin.
Så det är ytterst lite som ett marsvin behöver. Vissa individer kan omvandla ascorbinsyran till oxalsyra i kroppen och då ökar risken för urinsten!
För en människa tar det 3-6 månader att utveckla skörbjugg, marsvin vet jag inte.
Men man ska inte överdosera bara för säkerhet skull, det kan göra mer skada än nytta tyvärr.

#6 Äntligen någon som delar mina tankar. Jag har försökt att diskutera detta förut, men då blivit påhoppad med att "det står minsan i lagen" osv osv.
När jag hämtade hem mina 3 omplaceringsflickor här före jul, insåg jag snabbt att dom har aldrig i sitt 2 åriga liv fått c-vitamin! Dom har fått gurka och isbergssallad någon gång i veckan, och sällan kraftfoder. Alltså har dom levt på hö. Dom var visserligen lite tunna, men annars mådde dom utmärkt.
Jag ger givetvis mina marsvin c-vitamin, dels genom pellets och dels genom varierade grönsaker och frukt. MEN, jag förstår inte den här hysterin med att tillföra vitaminerna?
Ärligt talat, gör ni samma för er själva? Det räcker gott och väl att äta frukt och grönt dagligen, så det räcker gott och väl även till marsvin…är min åsikt.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Nej här tillförs inget extra c-vitamin till varken marsvin dräktiga eller ej och inte till mig heller 
#20 Jag äter inte grönsaker och sällan frukt, så får inte i mig så mycket c-vitaminer, inte lider jag av det:
Hade som sagt ett marsvin för många år sedan hon fick inte mycket grönsaker, hon mådde toppen:)
Morris som jag har nu,hade knappt sett grönsaker bara sallad nästan och godisstänger, han var överviktig, han ratade alla grönsaker nästan vi gav han, hon gick gå med min ena hona för parning, bara några dagar senare åt han nästan alla grönsaker:)
Men som sagt tror inte ett marsvin dör direkt av att man inte ger grönsaker varje dag:)
När marsvin ska ha ungar så bör marsvinet ha fått bra mat som en bra grund redan innan parning.
Hundar/människor/katter osv, alla ska äta nyttigt för att få i sig allt de viktiga som behövs för att fostret/fostren ska få all näring de behöver för att utvecklas väl.
Folsyra är en av de grejer som tex hundar behöver få i sig i bra mängd under tiden de går dräktiga. Det hjälper fostret att utvecklas bra.
Ang paprika… Var det inte så att paprika kan ge munsvamp ? Samma med apelsin, äpple och andra lite syrligare frukter.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#23 Jo vid stor mängd och väldigt ofta kan dem få det.Det var därför jag skrev innan att det inte är lämpligt att ge honan en halv eller helpaprika varje dag själv :) Apelsin osv kan med ge det ja om man gör det ofta, även tomat.

# 1 + 13. Kan du visa en källa på att c-vitaminen försvinner ur vattnet på 30-60 minuter? Det är så många som säger att det gör det, men ingen har hittills kunnat ge mig några bevis.
Envishet och drömmar
#24 Jajustdet, det var tomat ja tänkte på med.
Letade efter fakta om c-vitamin.. hittade inget om att de löses upp o försvinner men iaf lite annat intressant.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#25 Pratat med veterinär och marsvinskunniga så nej har ingen källa att länka till