Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1020 ggr
[Snuttgrodan]
0

Lata eller påverkade av värme?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina två marsvinsungar Sally och Tindra 9 veckor idag. Har jag nu märkt att idag och igår att dom inte gör något i sin bur, mer än äter och ligger och slappar.

En tanke kan vara att dom har den alldeles för skönt på sin fleecekudde jag sytt åt dom eller så påverkar värmen dom. Vi har ca 24 grader inne i vardagsrummet dom är i. Vi har det jättevarmt pga 5 stora fönster i rummet och det är som ett växthus på sommaren. Visst kan man dra ner men nu när solen äntligen är här vill man inte heller dra för. Dom är absolut INTE i direkt solljus. Rummet är som i två delar och dom är i den bortre delen från fönstrena. Vi har även en takfläkt som vi andvänder oss utav när det blir för varmt.

Även om det nu kanske inte handlar om värmen så vill jag ändå passa på att fråga om sedan i sommar så kan man väl lägga in pet-flaskor med frystvatten för att kyla ner dom med? Minns att vi gjorde det med akvariet.

Vår hamster har tur och bor i det ända svala rummet, hallen, men där får inga marsvin plats, tyvärr.

Detta blev visst lite långt men en annan sak är att när dom är på golvet så gör dom inte mycket då heller även om det bara är jag hemma. Hade en hage till igår men dom rymmer bara … och nu har dom det trist eller nåt ….

Någon som har lite tips och råd?

[Aquelegia]
0

Mina marsvin blev enormt lata efter dem bott in sig i stora buren men jag började lägga grönsakerna på hustakena då vart det fart på dem. Dessutom har jag upplevt att dem är mer aktivare i flock än bara 2 st. Du får hitta på lite aktivering åt dem för händer det inget nytt i buren kan det vara så att dem helt enkelt latar till sig ^^ Inget bevisat men sett detta på mina :P

[Snuttgrodan]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag försöker just nu få dom att äta vitkål eftersom dom bara äter morot annars …. så inget lockar speciellt just nu. Får väl ta ut dom lite mer och få igång dom på golvet på något sätt.