Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4061 ggr
Sanni
0

Tänderna växer inte tillbaka

Min marsvin tappade alla framtänderna för 2 veckor sedan. Nu har övre tänderna växt tillbaka men nedre tänderna vill inte växa. Ena tanden har inte växt alls, medan den andra har växt några mm men gick igen av. Har inte endrat på kosten.

Har marsvinen någon pulppa eller liknande i tänderna som i klorna? Kille var röd (blod?) runt munnen och i de nedre tänderna såg jag en röd prick där tänderna har gått av. Det kan också hända att det var från grönsakerna, men har inte gett morot eller andra rödaktiga grönsaker på några dagar. Eller inte i alla fall vad jag minns..

Vad kan vara fel? Kan det vara brist på någon vitamin?

Ska också ringa och beställa tid hos veterinären då övre framtänderna börjar nu bli helt för långa..

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Moctezuma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj då :/ Bäst att åka till veterinären, hon/han kan se efter om tänderna kommer växa tillbaka eller inte.

Vet inte om det kan bero på vitaminbrist eller liknande, måste nog låta någon annan svarar på det.

lukasfelix
0

Tänderna fäster i något som ser ut som en liten kula ungefär, om den är skadad så kan det göra så att tänderna inte växer tillbaka, den kan även vara rubbad så att tänderna tvingas i fel riktning så att de därför inte kan växa

Misarn
0

Vilken bra tråd, lägger in en fråga också, "vad gör man om dom inte växer tillbaka!?"

lukasfelix
0

Enligt en veterinär jag pratat med så klarar de sig om det är framtänderna de saknar, eftersom det viktigaste är att de äter hö

Moctezuma
0

#3 Så länge de klarar av att få grepp om ett höstrå och tugga det klarar de sig.

Vi har en tretandare, och han klarar sig bra! Förutom det att tänderna inte slits som de ska och vi måste klippa dem. Har skrivit om de tidigare, så jag orkar inte beskriva hela proceduren igen :Pt

Sanni
0

#2 Vad jag kan se så ser det inte ut som det skulle vara något fel där tänderna fäster sig. Det kan nog hända att jag missat något, då han inte är så förtjust i att öppna munnen.

Vi ska till veterinären nästa vecka så vi får se om de hittar felet.

[Jessica-B]
0

#6 Du får gärna fotografera hur det ser ut i munnen. Det kan i framtiden vara ett stort stöd för dem som ev. råkar ut för samma sak. Sen kan vi ev. hjälpa dig ytterligare genom att ha fått ta oss en titt. :) Toppen att ni ska till vetten nästa vecka!

Sanni
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte så bra bild men man ser endå något. Nedre tänderna vill inte bli längre än det där. Sedan har de också röda "pricakar i mitten av tänderna. Ena av övretänderna har också färgat sig till en aning röd/orange.

Andra tanden ser endå ut att vara en aning sned. Kan det vara en orsak?

Övre tänderna ser inte så långa ut som de nu har blivit + att de också har blivit en aning sneda. Väldigt störande det här då han förut hade så fina och raka tänder :(

Sanni
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser man ännu bättre de röda prickarna i tänderna.

ponytails
0

Det kanske kan vara så att undertänderna växer mkt saktare än övertänderna. När de tappat dessa.

De marsvinspatienter jag haft som tappat en undertand fram tar flera veckor innan en ny kommer upp. Upp till 6 veckor om jag minns rätt.

Kanske någon här som varit med om tappad undertand? Hur lång tid tog det innan den kom fram?

Någon jag vet har tyvärr inte alls kommit tillbaka. Det beror på hur skadan är på tillväxt-zonen ("kulan" som #2 nämnde).

En djursjuksköterska som kunde dra ut felväxta tänder på kaniner sa att man skulle mosa tanden neråt först innan man drog ut den. Så tillväxt-zonen inte kunde börja bilda en ny felväxt tand.

Om det bara växer ut en tand där nere kommer den tanden ändå kunna slipa ner båda ovantänderna. Som #5 s tretandare!

Om det inte växer ut några tänder där nere alls så kan du lära sig att trimma ovantänderna. Måste göras var 3:e till 5:e vecka. Det vänjer sig marsvinet snabbt vid.

Där är en smal pulpa i tanden. Inte så tjock och fylld av blod som klon. De blöder bara pyttelite om tandpulpan skadas.

Om ett marsvin faller från en meters höjd. (En famn eller ett bord.) Då kan det landa så olyckligt att en eller flera tänder tappas eller bryts.

Om ett marsvin tappar alla tänder utan fall-olycka så är det fel i tillväxten, brist på mineraler?, kalkfattig kost?, vitaminbrist? eller ärftligt fel.

Lycka till med ditt marsvin. Jag tror det blir bra Glad

Sanni
0

#10 Tack för ett bra svar! Kanske det skulle vara bra att vänta ett tag till om nedre tänderna skulle börja växa senare?

Marsvinet har inte fallit, han var i buren då när jag såg att han inte mera hade kvar tänderna. Han hade nog bråkat lite med sin kompis. Kan han själv ha kunnat slå sig så hårt att alla tänderna brytits?

Jag har själv också tänkt lite på vitaminbrist men kan inte komma på vilken vitamin(/mineral) han skulle kunna få för lite..

[Jessica-B]
0

Det såg otäckt ut. Jag vet ingenting om tänder tyvärr. Önskar er hur som helst ett jättestort lycka till hos veterinären. Och håll oss uppdaterade om hur det går. :)

ponytails
0

Emaljen ser blank ut och då tror jag inte det är fel på tillväxten. Missfärgningen hade jag inte oroat mig för. Den är ju där tänderna nyss hade sin början, i roten. För två veckor sedan. De röda prickarna är rester från pulpan. Inget konstigt.

De skulle behöva slipas så de blev lite jämnare. Men jag skulle INTE korta ner den kortaste ovantanden nu. Gör man för stort gap mellan ovan och under så blir det svårt att mata in höstrå ytterligare en tid.

Om en vecka skulle jag ta lite på ovantänderna, och ibland behövs det inte. Men de får inte bli så långa att de böjer inåt.

Jag tror det blir bra med ditt marsvin, speciellt när jag sett bilderna. Berätta hur det går!

Sanni
0

# 13 Tack! Så det skulle vara bra att vänta ett tag till före man far till veterinären, då det största orsaken var att framtänderna börjar bli långa? OM tänderna ännu skulle börja växa inom 1-2 veckor. Eller finns det något veterinären skulle kunna göra vid detta tillfälle?

ponytails
0

Det ser inte ut som om ovantänderna börjar svänga inåt ännu, på bilden.

Jag hade väntat någon vecka till. Nu kan han mata in stavformade grönsaker i allafall. Eller hur?

Sanni
0

Ja, han klarar bra av att äta.

Bejja
0

Hej! Som barn hade vi ett marsvin som plötsligt tappade tänder - det visade sig att han hade fått skörbjugg (som marsvin tydligen kan få av akut c-vitaminbrist enligt veterinären specialliserad på smådjur.) Så nu är jag otroligt noga med att mina marsvin får tillräckligt med vitaminer!

Sanni
0

Av c-vitaminbrist kan det inte bero hos oss, då jag också är väldigt noga med c-vitaminet och ger mycket c-vitaminrika grönsaker dagligen (+ lite c-vitamintillskott då det blev över av vårt gamla marsvin när han inte mera klarade av att äta grönsaker).

Sanni
0

Det var som ponytails sa, det tar en lite längre tid. Nu ser man redan en aning att de börjat växa!

Men nu har andra av övre tänderna gått av igen ;o Men det beror nog säkert på det att han var verkligen galen igår när han inte slapp under buren då jag satt galler i vägen. Han rev och drog gallret, så det är inte konstit om det gått av där samtidigt. Andra tanden skulle också kunna gå av så sku vi inte behöva gå till veterinären och klippa tänderna, haha!

Men det går bra för tillfället :)

chickwheels
0

Växer varje tand olika snabbt på marsvin ibland ? För annars har jag bara sett bilder på så ojämt slitna tänder då marsvin haft problem med de bakre tuggtänderna. Alltså att framtänderna varit olika långa pga sned förslitning när marsvinet bara tuggar på en sida av munnen.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg