Akut hjälp med detta nu!
hej jag vet inte riktigt hur jag ska fråga men får se hur det blir.
Det är så här arr mina tre långhåriga hanar helt plötsligt från ingen stans har börjat typ bita på sin päls och det har gjort att pälsen har blivit ful och allt, får panik då jag inte vet vad detta kan vara för nåt. bild på ett av marsvinen kommer upp så att ni läsare kan se vad det är jag menar.
Antagligen är det burkompisarna som biter på pälsen inte dem själva, det är tyvärr inte mycket att göra åt när dem har börjat med det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 finns det verkligen inte något amn kan göra? det ser så fult ut
#3 Vet inte tror inte det, hade en hona som gjorde så som min mamma har nu, dottern till henne gör med så.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En av mina vänner har en teori om att de putsar varandra som ett tecken på ömhetsbetygelse. Tänk hästar som kliar där den andre inte kommer åt.
Köp en trimmer och klipp marsvinet i "lejonklippning" så är de svala och goa på kroppen medans det finns en man till matte eller husse att gosa i. 

Ett par av honorna jag haft brukade göra så när dom hade ungar, även tugga på ungarnas päls, inge kul, det ser inte roligt ut, men pälsen växer ju tillbaka

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En del marsvin tyckts ha en genetisk läggning att tugga päls.
De som bara tuggar enstaka gång, som dina nu gjorde helt plötsligt, brukar vara en stress grej. Har något förändrats i deras hemmiljö?
De marsvinsungar jag sett som tuggat ner sin mors päls misstänker jag är en stressgrej. Kanske för många djur i flocken och/eller för liten yta.
Kapar din tråd lite… Ber om ursäkt för det!
#5 Det här med att klippa med trimmer… dom får inte hjärtsnörp av det? Har en lurvig gris som jag måste frisera i baken för att hon ska hålla sig så fräsch som möjligt. Testat att klippa men det går så där, fult blir det dessutom. Har funderat att testa att trimma men vill ju inte skrämma livet av henne…
#3 Det kan vara stress eller kanske understimluans. Testa ge dem grenar att gnaga på.
#8 Det är en del som klipper med trimmer som det fungerar jättebra för! Välj en som inte låter så mycket bara.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#9 Tack för ditt svar! : )
Jag skulle klippt dem kort (ca 3 cm) istället så kanske de slutar snagga varandra.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus