Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1087 ggr
voice
0

Bebisar påväg! Hus?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu börjar Puffy bli riktigt tjock, har jag räknat rätt borde det bli bebisar till helgen eller början av nästa veckaTungan ute

Undrar nu lite om jag ska inreda buren på ngt särskillt sätt? Har haft kaninungar och där boar ju mamman ordentligt, men har fått känslan av att det inte är så med marsvin. Mina honor delar på ett 50*30 cm stort hus med tre vägga, medan det är helt öppet på ena sidan. Vill honan gömma sig mer när hon ska föda? Problemet när jag sätter in ett mindre "mysigare" hus är att min andra hona Rut alltid jagar ut Puffy därifrån, även om jag har det stora huset kvar då…

Rut är i allmänhet ett litet busfrö som far runt i buren och gör små glädje-skutt när som helst, är orolig för att hon ska störa Puffy som i och för sig är rätt duktig på att sätta henne på plats när hon blir för jobbig…Tungan ute

Fridaaaa
0

Marsvin bygger inte bo osv som kaniner gör, utan föder dem rätt upp och ner, t.ex då i ett vanligt trähus eller annat hus, eller utanför huset, där dem känner för det:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

voice
0

Misstänkte detGlad

Undrar bara hur mycket de brukar vilja gå undan när deska föda, räcker mitt "öppna" hus eller ska jag fixa ett mer instängt?

Emmsann
0

Du behöver inte göra någonting :-) Låt det bara vara! Tror nog din hona blir lite fundersam bara om du börjar ställa in nya hus och möblera osv.

//Emma

Chieko
0

Hon väljer nog det hon känner sig tygg i, det vill säga inte det som hon blir utjagad ur. Kanske något mer hus av den typen du redan har vore bra?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Fridaaaa
0

Räcker med det öppna huset :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

HannaVastervik
0

Då väntar vi ungar samtidigt. ;o) Min förra hona la sig direkt i höet och födde sina. Bekvämt att kunna mumsa lite hö emellan värkarna haha ;)

voice
0

Va bra! Då kör jag som jag brukar, låter ju vettigt att inte hålla på och stöka till inne hos dem i onödan :0)

#6 Va roligt! Då verkar dom inte så kräsna då, inte din hona iafTungan ute

voice
0

Har en till fråga, visste inte om jag skulle starta en ny tråd, men testar att skriva här nu…

Puffys vikt har stigit stadigt under hela dräktigheten, men de senaste dagarna har hon inte gått upp någonting. Idag när jag vägde henne hade hon gått ned i vikt, fast då vägde jag henne iofs mycket tidigare på dagen. Över helgen gick hon upp 50g och totalt har hon gått upp 300g, är det ngt att oroa sig för?

HannaVastervik
0

Nej, ganska vanligt att honor går ner lite i slutet av dräktigheten. Så länge hon verkar pigg och äter så är det inget att oroa sig för så länge hon inte går ner väldigt mycket! =)

voice
0

Va bra!

Hon har gått ned 15-20g, så då är det nog ingen fara för hon verkar pigg och gladTungan ute