Kissar blod och tjuter?!
Som rubriken säger kissar mina marsvin blod, eller i alla fall ett av dom. Varje gång någon kommer in i rummet där dom är (teverummet) så börjar dom tjuta hysteriskt. Vad kan det bero på?
Sen kissar dom ju blod. Eller deras kiss är rött. Dom har båda börjat bita väldigt mycket på min kläder. Jag blir väldigt orolig. Det började i Torsdags förra veckan, eller det var första gången jag såg att urinet var rött. Då ringde jag veterinären och kollade upp det.
Sen var jag hos veterinären i Tisdags och dom hade mjällparasiter (marsvinen alltså, inte veterinären) och en början på en förkylning och dom har nästan precis avslutat en vecka lång antibiiotika kur nu. Sen ger jag dom Strongholm för pälsen.
Jag är orolig både över att dom tjuter, för det brukar dom inte göra, och att dom kissar rött.
Vet ej vad jag ska göra…!
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Blodblandad urin, samt att dom har ont när dom kissar (och eventuellt också bajsar) låter som urinsten. Det finns en artikel om det här på marsvin.ifokus. Misstänker du urinsten skulle jag se till att få marsvinen röntgade för att se om det är det som är problemet.
Hanna
Ja, jag misstänker urinsten. Men jag har inte märkt att dom piper när dom kissar, jag få kolla det nästa gång jag tar ut dom, eller varför göra det redan nu?
Måste man opperera bort urinsten? Kan dom dö av det?
#3 - Det går att operera, ja. Jag skulle däremot inte gjort det, lite beroende på ålder på marsvinet möjligen. Urinsten kommer nämligen väldigt ofta tillbaka, och det är en ganska stor operation.
Hanna
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Okej, håller med Abico, det beror ju även på marsvinets ålder! Men det beror ju också mycket på hur marsvinet mår i allmänhet! Lider djuret har man ju skyldighet att göra något åt det, sen om det är avlivning eller OP det är ju upp till var djurägare.
#6 - Ja det är svårt är upp vill varje djurägare att avgöra vad som är bäst för sina djur, ingen annan känner ju djuren lika väl :)
Hanna
Hur länge har du haft dom och hur gamla är dom?
Är du säker det är blod i urinen? Urin kan bli färgad av rödbetor tex.
Jag tror du måste titta på hur de beter sig när de kissar. Om de krystar eller verkar ha ont. Är det en eller båda som kissar rött?
Det låter lite långsökt om båda fått urinsten samtidigt, men det kan förstås inte uteslutas.
Det finns en ört som heter Chanca piedra. Jag har behandlat min gammelhane mot urinsten med denna och han är besvärsfri nu över ett år.
Att de tjuter när du kommer in i rummet tycker jag inte låter så ovanligt. Mina tjuter nästan varje gång dom ser mig, det är en väldigt fin konsert :) Dom tigger mat och är allmänt stökiga när de tror att de vankas en godbit :)
Men du kanske menar att de skriker av obehag eftersom det oroar dig? I så fall blir de rädda och överumplade när du kommer in och det är ju mindre bra. Men oftast skriker inte marsvin av rädsla för en sådan situation. De kan skrika när de blir jagade av en ranghög i flocken eller när de blir lyfta (vissa) men inte när de blir skrämda. Då rusar de in i sina gömmer och sitter förstenade tills det farliga är borta.
Vad hade de för förkylningssymptom eftersom du fick antibiotika?
Stronghold som du applicerar på huden har inga biverkningar mer än enstaka håravfall så vitt jag vet.
tack för svaren!
8# Mina marsvin är ungefär 1 år och 1 månad.
Dom "nyste" liksom
Men måste man avliva marsvinet om det har urinsten. Kan dom klara av en operation med så ung ålder?
#9 Nej behöver man inte, man kan testa att operera:) Prata med veterinär :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ifall det skulle vara urinsten(vilket enbart går att avgöra säkert genom röntgen), vill jag rekommendera dig att kolla på detta. Operation är alltså inte det enda alternativet. Det är fortfarande högst experimentellt i Sverige(dock har jag förstått det som att det är standard i Tyskland), så det får man göra på egen risk, men jag tycker att det låter lovande.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
11# Den artikeln, eller vad man ska kalla det, var verkligen läsvärd! Tack för den
#9 Vid en ålder på 1 år och 1 månad, skulle jag säga att marsvinet "i regel" är i en "frisk ålder". Förstår du vad jag menar? Det hade varit skillnad om du hade ett marsvin som var 4-5 år gammalt som kanske var lite gaggigt. Jag skulle ge operation en chans, om det visade sig vara urinsten. Men beslutet är helt och hållet dit. - Och som sagt, det finns inget som säger att det är urinsten ännu. :)
Beskriv gärna skriken. Det finns en del marsvinsläten på youtube och i klipp på olika hemsidor som du kan googla dig till, så kan du slänga in en länk åt oss här i tråden, så får vi lyssna. Det kanske inte är ett tjut av obehag? Vad jag säger är inte att du är dum och missuppfattar ditt eget marsvin - utan bara att det är bättre ju mer vi vet, och att det alltid finns en (mindre) risk att man missuppfattat ett läte. :)
Vad är det för mjällparasiter du talar om ? Hoppas det ger sig , men att de tjuter när man kommer till dem, det känns helt naturligt om det inte är ett nytt typ av läte, ibörjan skrek de inte men efter ett tag så började de skrika på en så fort man kom i närheten, hackade sallad m.m.. de vet hur de ska få gott gott ;)
Men har de ont när de kissar? För urinsten gör ont. De sitter och krystar fram kisset och piper ofta också.