Fler ungar under våren?
Är det automatiskt så att uppfödarna har fler ungar till salu under vår och sommar än de har under vintern? Har kikat så smått på olika raser och just nu är det peruan jag kikar på men det har inte funnits så många ungar till salu, blir det fler nu när det går mot vår?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vet inte hur andra uppfödare gör, men jag tänker inte på årstid när jag sätter ihop avelspar. Snarare så är det när tiden är lämplig för honan så att hon på säkrast möjliga sätt kan genomföra sin dräktighet och förlossning.
Men det är en fördel när man får en kull på vår eller sommar. Gräset är det bästa för både mamman och ungarna :)
Så blir det fler kullar till vår och sommar är det en lycklig slump, i alla fall hos mig.
Flera av de bästa uppfödarna har inte hemsidor, eller så uppdaterar de inte sina hemsidor så ofta. Rekommenderar att du tittar på SMFs hemsida för att få kontaktuppgifter till uppfödarna och sedan ringer dem. Alternativt träffar dem personligen på någon av SMFs utställningar. Utan personlig kontakt är det nästan omöjligt att kunna få boka och köpa marsvin av hög kvalitet.
#2# Vad menas med hög kvalitet? För mig spelar det inte någon roll om ett hårstrå ligger åt fel håll eller färgen har fel nyans om det är såna saker du syftar på? För mig känns det mer seriöst med dem som är noga med sina hemsidor och uppdaterar dem när de har ungar till salu och jag har inte bråttom.
#2 Vem säger att uppfödare ger "bra kvalité"? det är ett DJUR vi pratar om INTE ETT FÖREMÅL!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4# Precis. Och det är just det tankesättet, att det är viktigt med marsvin av "hög kvalitet" som skrämmer mig lite, en sån uppfödare vill jag inte köpa av alls faktiskt, utan hellre då av en som är stolt över alla sina ungar och har samma krav på köpare till alla ungarna.
#5 Ja precis, hälsa och temperament går ju först inte hur den ser ut osv.
Fast alla har ju olika mål med sina marsvin, jag tycker det är tråkigt att det blir såna hugg bara för man nämner ord där utseendet spelar roll. Självklart ska alla marsvin behandlas som individer och är lika mycket värda oavsett utseende, men om man vill ha ett marsvin man kan ställa ut eller avla på efter en standard, är det väl inget fel? De marsvinen finns inte hur många som helst av och då kanske man kan prata med uppfödarna och ställa sig i kö. De är lika älskade som vilka marsvin som helst.
#7 Fel vet jag inte om det är, men jag förstår verkligen inte meningen faktiskt, känns inte som man ser till marsvinens bästa om man åker runt på alla utställningar, letar marsvin av hög kvalitet, avlar på dom, åker på utställninga, vinner priser, och så går det runt. Känns inte som man är ute efter något annat än utseendet på marsvinen. Det blir en sak, inte ett djur. Som jag ser det.
#7# Men de jag reagerade på var just ordvalet "hög kvalite", det känns liksom så väldigt fel när man talar om djur. Det är inget fel att vilja ha ett marsvin man kan ställa ut, men att benämna de djuren som "hög kvalite" känns så okänsligt, som att det är döda ting man står och väljer i en affär.
Alla mina marsvin är av högst kvalie , jag tror ingen av dem går att ställa, Svea är sjuk men de är alla fantastiska individer, var och en på sitt sätt, och det är DET som är viktigt för mig.
Jag förstår hur ni tänker. Jag hoppas och tror att #2 menade ett friskt och sunt djur med trevligt temperament. Det är hög kvalitet. Inte därför att vi människor vill ha det utan därför att det är det bästa för djuret.
Råkar man ha ett sjukt djur ändå, så älskar man det och uppskattar det för den individ den är. Alla har samma värde, frisk, sjuk, rastypisk eller inte.
Det är klart att man som uppfödare försöker avla fram friska djur med trevligt temperament i första hand. Man försöker även förbättra sin ras utseendemässigt, men man får aldrig låta detta ta över.
Man måste se själen och respektera att djuren inte enbart finns här för oss. Det händer att man tappar känslan som uppfödare och bara ser "peruken".
Då är det dags att lägga av eller ta en lång paus…..
Men jag håller inte med att man inte kan få tag i bra djur på en hemsida eller mail. Jag har köpt in mina första CH teddy på så sätt. Sen kan man ha otur och råka ut för okänsliga uppfödare, det har också hänt mig. Men då var det inte huruvida vi hade telefon eller mailkontakt som var avgörande.
Jag gillar trevliga hemsidor och kontakt på mailen
#11# Det gör jag med. Jag gillar att i lugn och ro kunna kika på olika sidor och först när jag hittar marsvinet jag letar efter eller blir intresserad av, ta kontakt med uppfödaren och fråga mer om det specifika djuret. Det är därför det är så bra med de som uppdaterar sina sidor ofta.
Marsvinet på din Avatar har en jättefin färg, är det Cream? Det är ungefär den färgen eller lite mörkare som jag letar efter på marsvinet jag ska skaffa.
Ja, det är cream. Jag har alltid älskat den färgen. Nyansen mörkare heter buff också jättesöt, ungefär som Nalle Puh
#3 # 8 Jag ser inte nödvändigtvis någon motsättning mellan rasmässig kvalitet och god djuromsorg. Eftersom TS pratar om "ras" och sedan specificerar "peruan" utgick jag från att h*n vill ha ett rastypiskt marsvin…
#15# Vad söt han var, väldigt fin färg det med.
#16 Tack :) Det är strawberi här på mif som fött upp han :)
#12 Men vad går du efter när du tittar på djuren på en hemsida? Det enda man kan se där är ju just utseendet.
Har inte uppfödarna hemsida och du inte vill åka på utställning eller ringa är det ju bara att skicka ett mail och fråga vad de har för något till salu och be dem berätta lite om djuren. Bara för att någon har en väluppdaterad hemsida betyder inte det att de bryr sig mer/mindre om utseende/hälsa/temperament än en som inte har hemsida alls
Angående ursprungsfrågan vet jag att vissa har betydligt fler ungar på våren och sommaren medan andra det lite närsom under året
#18# Preics, jag kan i lugn och ro kika runt efter ett marsvin jag själv fastnar för, och när jag hittar det, då kan jag ta kontakt och fråga mer om det djuret.
Ingenstans har jag skrivit att det bara är de med bra hemsidor som bryr sig om sina djur, jag bara kommenterade den i mina ögon udda benämningen på de djur som anses rastypiska. I mina ögon kan man inte prata om bra kavlite när det handlar om levande varelse, och jag vill inte stödja en uppfödare som ser på djur på det viset och skiljer de rastypiska från de som inte följer standarden.
#19 Jag förstod hur du menade angående kvalité, kvalité är inte utseendet utan hela kittet med ett frisk djur som fått en bra uppväxt. Det jag reagerade på var att det var temperamentet mm som var viktigast men det kan man ju inte se på en hemsida, förstår du hur jag menar? (Är urkass på att förklara)
Jag sitter också hellre och tittar i lugn och ro och skriver ner frågor och så som jag frågar uppfödaren sedan.
Jag vill också att både "bra" och "dåliga" djur ska finnas med på hemsidan, vet många som bara har med de djur som lyckats bäst eller som inte har med alla för att folk inte ska se hur många djur som finns i omlopp och det känns inte seriöst någonstans.
#20# Hmm är lite trög ikväll, nej jag förstår nog inte helt. Har jag skrivit att temperamentet var viktigast? Ibland glömmer jag vad jag själv skriver :)
Isåfall menade jag inte så, utan först brukar jag titta på bilder och när jag hittar ett marsvin jag fastnar för, då skriver eller ringer jag ägaren och frågar mer om marsvin, tex temperament och liknande. För det är ju en kombination.
Nu tex så vill jag ha ett långhår, helst peruan el alpaca och då letar jag efter en viss färg, när jag hittat rätt ras med rätt färg, då mailar jag och frågar om det marsvinet.
#21 Såg nu att det var Frida som skrev det, sorry!
Då är jag med på hur du menar. Först hitta rätt ras och färg och sedan fortsätta därifrån med att kolla temperament mm?
#23# Precis :)
Jag tycker att de bästa uppfödarna är de som lägger fokus på hälsa och god djurhållning MEN det finns absolut ingen motsättning mellan det och avla fram rastypiska djur! Varför skulle det inte kunna gå att arbeta efter båda dessa mål? Det är klart att det går, de flesta uppfödare gör ju det skulle jag tro.
Visst kan man väl benämna djur med ordet kvalité utan att det skulle vara nedvärderande och som någon påpekade handlar det begreppet inta bara om rastyphet utan i första hand om friskhet och temperament.
Jag håller med om att en hemsida är bra för köparna när de ska planera marsvinsköp. Men man måste inte vara duktig på att snickra hemsidor för att vara en bra uppfödare direkt. Säljandet i sig ska ju aldrig vara huvudmålet i uppfödandet då låter det som massproduktion tycker jag. Naturligtvis är det viktigt att sälja djuren till goda hem men har man gott rykte säljer sig djuren utan hemsida också. Så en bra hemsida säger inte allt om en uppfödning.
Nej jag tror inte det föds fler kullar just vår och sommar möjligen några färre mitt i mörkaste vintern eftersom det kan vara svårare för honorna att bli dräktiga då och vissa uppfödare undviker att planera in kullar då eftersom det är lite större risk för komplikationer.
#20 Jag skrev inte att det handlade enbart om utseende så som du försöker få det att framstå som:S
#26 Jag försöker inte få det att framstå som någonting
#25# Myosotis har förklarat hur hon menade och jag har förklarat hur jag menade, varför fortsätta älta när det egentligen inte är det som var frågan?
#27 Kändes bara så