Behöver du få råd om ditt djurs beteende?
Under vecka 10 kan Du få svar. Vi är en grupp studenter vid Etologi- och djurskyddsprogrammet på SLU i Skara som då sitter och svarar på Dina frågor. Vi gör detta inom ramen för kursen Antrozoologi (människor och djurs interaktioner), som vi nu läser i slutet av vår treåriga utbildning.
Vi svarar på det mesta som rör Dina sällskapsdjurs beteenden. Vi kommer att ta hjälp av litteratur både vetenskaplig och mer populär, samt ha en diskussion i vår studentgrupp och med vår handledare innan Du får svar tillbaka samt litteraturtips där du kan läsa mer. Vi svarar på så många frågor som vi hinner under vecka 10.
Ta till fället i akt och få diskutera Dina frågor med studenter som snart ska ut i arbetslivet och jobba med djurfrågor inom djursbeteende och djurskydd. Maila Dina frågor och tankar till: etolog@stud.slu.se

Tja, jag tror vi alla undrar varför marsvin chirpar… men det kanske inte finns något svar på det?
Skicka in frågan så kan vi försöka svara på den!
Mailat om hund :)
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Kan inte någon skriva svaret på fråga ett i tråden sedan, som #1# skrev så tror jag vi är många som undrar om chirpingen.
#4 Vad jag vet så finns ingen vetenskaplig förklaring på chirping om det inte kommit något nyligen. Finns det inte kan inte detta team heller ge ett svar. Fast jag hoppas ju också på en slutgiltig vetenskaplig förklaring.
#5# Men det skadar ju inte att fråga och ge dem en chans ändå.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad menas med chirping? 
Chirping är ett läte. När ett marsvin chirpar låter marsvinet precis som på videon nedan. :)
Kul! Låter som en fågel :-D
Skrev just en tråd om ljud ….
Är jag dum nu men den lille i buren är det ett marsvin? Ser ut som hamster …. :-/

Det låter som en undulat som hakat upp sig! Eller kanariefågel…
Läste att det ska vara ett varningsrop. Men det tror jag inte. När kaniner eller gerbiler varnar så stampar de så det låter som de stäppar på en trumma. De andra i flocken blir stilla och lyssnar.
När min gris, som kan chirpa, har gjort det är alla andra lugna. Härom dagen startade hon chirpen när alla visslat som vanligt av ett prasseljud av plastpåse i rummet. Sen sjöng hon en lång trudelut. Det vanliga visselljudet gick alltså över till en chirp. Alltså var hon glad när hon började. För det är ju alla marsvin när de hör en prasslande påse. 
Intressant detta :-D
#9 Det är ett marsvin i videon ;) Och inga frågor är dumma :)
#0 Det skall bli roligt att följa denna tråden!
#Alla Om någon skickar in en fråga och sedan får svar, posta gärna både fråga och svar i tråden, så kan jag sammanställa alla frågor och svar i en lista i inlägg #0 i tråden, så blir det lättöverskådligt. :) /Mod

Har aldrig hört ett marsvin låta sådär, lät så gulligt ^^
#8 Fy :( Hemska ljud, marsvinen blev som förstenade med uppspärrade ögon här hemma =/
#15 Förstår det.. mina reagerar ungefär likadant. :/
När mitt marsvin chiprar är han i övrigt lugn. En kväll chiprade han typ i 15 minuter och vi satt och tittade på TV som vanligt. Han till och med lade sig ner när han chiprade, så speciellt upprörd verkade han inte vara ;)