avliva marsvin :(
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Måste tyvär ta beslutet att avliva mitt kära marsvin och undrar nu vilket sätt som är det bästa sättet att avliva marsvin på?Har läst lite om att buksprutan ska göra ont på dem och att gasnarkos ska vara ett alternativ.
Tacksam för svar!
Trist :(
Bästa är hos veterinär, då ger dem avlivningsspruta.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad jobbigt :(
Jag tycker det är bäst att marsvinet först sövs med narkos och sedan får sprutan. De flesta gånger jag låtit avliva marsvin (nu låter det som om jag har gjort det massa gånger, vilket inte är fallet…) har de fått en spruta in i buken vilket verkligen inte har varit ett trevligt avslut på livet och det är inte något jag kommer välja igen utan att marsvinet är nedsövt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#2 Kan man kräva att de får narkos?Det måste man väl kunna eftersom det är jag som betalar.
Jag bad veterinären om att söva ner hanen när jag skulle avliva ett marsvin förut. Och dom neka mig för dom sa att marsvin är stickkänsliga och det är synd att sticka dom 2 gånger. Och jag sa att men andra gången sover dom. Men dom vägra utan dom sa hela tiden men det är onödigt det går fort.
#4 Vilket bemötande! Det är ju som du säger de sover ju andra sticket. Jag ser ju hellre att de får två sprutor än att de krampar och lider när de får DEN sprutan.
#5 Ja precis jag kan inte förstå varför dom inte bara kunde göra som jag ville när jag var villig att betala extra. Jag har aldrig varit med om att dom krampat vid sprutan. Dom brukar skrika när dom får den men sen så sitter dom lungt och knäet, lägger sig till ro och somnar. Så det har ändå gått ganska lungt till när jag varit med vid avlivning.
#6 Ja det är ju inte deras pengar.. Okej,har bara läst om avlivning och då läst om att de skriker och tolkade det som att de kanske krampade också.
Det beror lite på hur sjukt marsvinet är också, jag har avlivat marsvin som inte ens reagerade på sprutsticket och som somnade väldigt fort. Och så har jag avlivat marsvin som verkligen kämpat emot när sprutan stuckits in, det är fruktansvärt :( Men jag skulle hellre sticka en gång i buken direkt än en gång innan dess också för att söva.
Hade jag känt en jägare eller någon som kunde ta bort marsvinen snabbt och utan att marsvinen hinner bli oroliga, så skulle jag ha valt det. Men i brist på någon sådan människa så fungerar min veterinär utmärkt, man blir väldigt väl bemött (både som marsvin och som matte) och ett sprutstick är ändå ingenting i jämförelse med all den smärta och lidande som marsvinen annars skulle genomstå.
Hanna
När jag fick lov att avliva Molly så fick hon först en morfinspruta och sedan efter en stund fick hon nästa spruta i buken. Hon krampade inget, hon somnade lugnt in…
När jag avlivade ett marsvin i somras fick hon först en spruta i nacken så hon somnade och sen efter ett tag fick hon den i buken men då var hon redan borta så hon kände inget.
#8 Mitt marsvin har är ännú inte så taget( har fått tandböld igen) så att hon inte skulle kämpa emot därför vill jag att hon först ska få somna in så att hon inte lider av sprutan.
#9 #10 så känner jag att jag vll göra.Hoppas bra att vetenären går med på det.

Din veterinär ska avliva så som du vill. Jag har inte avlivat marsvin men andra smådjur. Då har jag bett att de söver dem med gas först och sen ger dem sprutan. Då känner de ju absolut ingenting de bara somnar av gasen. Det är det absolut smärtfriaste sättet.
Jag har haft mina djur i famnen från det att jag tagit ut dem från transportburen tills att de är borta. De har varit helt trygga hela vägen.