Lite ideer om sjukt marsvin.
Pratade precis med min syster som har samma dilemma med sin hona som jag har med Svea, och när vi lagt på satt jag länge bredvid damens bur och funderade.
Det är väl vanligt antar jag att man får en massa mindre bra ideer när tiden verkligen rinner ut för ens djur, så jag tänkte bolla en av de dåliga ideerna med er, bara för att få en mer realistisk syn på det hela.
Jag har ju åtta marsvin, sju av dem helt friska och så Svea som blivit behandlad många gånger för något vi inte riktigt vet vad det är och som inte går över. Första gången såg vet Ohyra har jag för mig, andra gången såg dom det inte men det är samma symptom, pälsen lossnar med stora flagor i änden på stråna, det går liksom att bara plocka päls utan att marsvinet reagerar. Vet har ju sagt att hjälper inte den här behandlingen så är det nog så att Svea helt enkelt är imun mot medicinen och inte blir bättre utan bör tas bort, främst för de andras skull eftersom jag aldrig riktigt kommer bli av med det om Svea är kvar.
Nu för ca två veckor sedan fick hon nr två av tre behandlingstillfällen och nu skulle hon egentligen vara bra men pälsen är fortfarande ganska lös i en fläck på ryggen. Så när jag satt och tittade på denna underbara livsglada pratsamma tjej så kom tanken, jag undrar hur mycket hon själv lider av det?
Jag kan inte ha henne kvar om hon inte blir helt okej då hon riskerar att smitta de andra så det aldrig blir riktigt bra, men någon som inte hade andra pälsdjur? Skulle hon kunna bo hos någon som inte riskerade att smitta andra, tills hon själv verkade må dåligt av det, alltså köpa henne extra tid? Om ni förstår hur jag menar?
All behandling är prövad så det kommer inte bli någon mer behandling på henne efter denna är avslutad, det är alltså då tanken att låta henne leva med det eftersom det inte är så omfattande, hos någon utan andra smådjur, tills hon själv visar tecken på att må dåligt av det.
Eller är det bara en dum desperat ide? Behöver lite hjälp att sålla de bra ideerna från de dåliga när det gäller min älskade översociala tjej.
Antar att det här är något som får bollas någon annanstans.
Har du provat Fungoral mjällschampo? Funkar jättebra mot svamp i hårbotten på marsvin. Jag tycker inte det låter som Ohyra utan absolut som svamp.
Och nej marsvin ska aldrig bo utan andra marsvin det äör inget btra alternativ tycker jag.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag håller med #2 här, låter helt klart som svamp.. Men kan ju vara nått annat också. Vad har hon blivit behandlat mot, med vilka medel och hur? (Om du skrivit och berättat om det förut -har du säkert- så ska jag bara säga att jag inte är så aktiv här inne längre så jag har inte läst dina andra alt trådar) Tycker det låter jätteskumt och jobbigt att ni inte fått fatt i vad det är för något :-/ Har vet tagit skrapprov och skickat på odling till SVA eller så?

Min hane hade svamp på en fläck på ryggen. Det lossnade tussar av päls med tillsammans med skinn. Låter precis som det du beskriver. Jag smörjde med pevaryl i 2 veckor, sen var det borta.
Mvh Alexandra
jag kör med hexocil shampoo mot svamp och bakterier
Jag kan absolut inget om detta. Vill bara beklaga & hoppas ni hittar en lösning. Jag som är en gammal häst tjej har haft hästar med liknande. Då fukt exem. Om en häst går ute i alla väder & aldrig blir helt torr kan de få så att man bara kan dra av tussar av päls. ja även hundar. Nu fladdrade jag bort igen. Det är ju marsvin..
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag tycker definitivt det låter som svamp. Har haft det 2 gånger på en hane här hemma första gången räckte det med receptfria medel och andra gången behövde han starkare för att bli frisk. Men frisk blev han iallafall. Jag tror inte svamp smittar eftersom ingen annan fick det här hemma. Lycka till med ditt marsvin!
#2# Fungoral har vi testat och det hjälpte inte, men pevaryl som någon skrev har vi inte testat och det har jag faktiskt hemma. Ska prova det med.
Jag tycker inte att det är värre att gå ensam än att dö för en livsglad tjej som Svea så där tycker vi lite olika.
#4# Tack så jättemycket för tipset med pevarylen, det ska genast testas. Kanske är det som ni skriver svamp.
#8 Hellre dö än gå ensam skulle jag faktist säga. Hur kul är det att bo helt själv när man är van att bo med andra? Ingen lider av att dö.
Jag måste också vara av samma åsikt som Royalz. Jag tror hon inte mera skulle vara så livsglad efter att hamnat ensam. Jag skulle inte heller kunna leva utan att ha någon människa nära mig, så hur känns det då för ett litet marsvin? Mitt ena marsvin hamnade bli ensam för två veckor då hans vän dog och han skulle inte säkert ha klara en vecka till utan kompis. Han slutade äta och röra på sig, satt bara ensam i ett hörn, FAST han är den mest livsglada marsvin jag har sätt och haft..
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
#10# Nu handlade ju inte tråden om det men jag kan garantera dig att jag själv är väl medveten om vad som passamina marsvin bäst. Marsvin är olika, även om det verkar vara ett ganska okänt faktum Jag har de som inte trivs själva alls, och där skulle avlivning vara bättre och så har jag de som är lika nöjda utan en rumskompis och där är avlivning inte det bästa. Svea har gått ensam i två månader nu och är till och med mer pigg och glad nu än när hon gick med de andra, hon har sin bur intill de andras och skriker ikapp med dem när det vankas gott.
Man kan inte dra alla människor över en kam och det kan man inte med marsvin heller.

Om inte behandling mot Ohyra gör skilnad så är det inte Ohyra.
Hade det varit smittsam svamp, alltså Ringorm, så hade hennes bevär varit större. Dina andra marsvin hade också haft besvär. Det smittar i luften med sporer.
Som flera här nämner så är det med all sannolikhet den vanliga typen av hudsvamp som vissa marsvin är mer disponibla att få (ex teddy). Bad med svampdödande schampo, klorhexidin schampo ex Malaseb hjälper. Ska göras 2 gånger i veckan i 2 veckor. Det är viktigt att schampot sitter i 10 minuter.
Sen kan det komma tillbaka om det blir gynnsamt för svampen. Tät päls, fuktigt, varmt. Då är det bara att kavla upp ärmarna och köra ett badschema igen 
Du behöver inte hålla henne i en egen bur om det är den vanliga hudsvampen hon har. Det smittar inte. Hoppas det ordnar sig med ditt marsvin!
Du har ju redan fått så mycket bra råd, så jag kommer in försent.
Men kan bara hålla med att det låter som svamp. En del av mina CH teddy har haft samma symptom, Fungoral funkar på dom :)
synd det inte gick bort genom behandlingarna mot sellnic..börjar bli fundersam med min ena dam. Hon har också kvar sina mjäll och tappar päls alla andra är friska. Hör gärna av dig i tråden hur det går med svea och pevaryl. Ska också testa det om min honas "problem" fortfarande är kvar efter sellnicbehandlingen. Lilla sveadamen hon har vart med om en del i år hoppas pevaryl hjälper och hon får vara kvar hos dig :)

# 13. Bra förklarat tycker jag!
Envishet och drömmar
#13# Det låter ju jättebra. Vet trodde ju att det var Ohyra fast hon inte hittade något och rekomendera de Svea till egen bur då hon annars riskerade att smitta de andra. Att hon inte svarade på behandlingen trodde hon berodde på att Svea blivit imun mot medlet.
Men det kan alltså även vara svamp och det smittar inte mellan djuren?
Har hon tät päls kan det hjälpa att klippa/raka henne kort. Jag håller min teddypojk i kort-kort på rumpan eftersom han annars får svamp, pälsen är väldigt tät (fast han har börjat bli tunnhårig på senare dar) så svampen trivs jättebra i hårbottnen.
Hanna
#18# Det låter också som en bra ide, men hur rakar men ett marsvin? Blir de inte vettskrämda av ljudet?
#19 - Jag har aldrig rakat något av mina marsvin, törs nog inte göra det heller för tänk om man slinter eller något… Men många rakar med en vanlig trimmer och hävdar att det funkar utmärkt.
Själv kör jag med kökssaxen, svårare behöver man inte göra det liksom :)
Hanna
Söker man på svamp hos marsvin står det på de flesta ställen att det är mycket smittsamt och att man bör ha marsvinen åtskilda om det ena drabbas av svamp.
Svamp smittar vad jag vet?? Nossvamp t.ex smittar väldigt. Men sålänge det behandlas ska det dock inte smitta. Pevaryl tre gånger dagligen där svampen finns om det är en vuxen hona. Ungar får man inte behandla så ofta.
Jag tror Ponytail vet vad hon pratar om :-) Men det är klart, är det inte den vanliga hudsvampen kan det ju vara bra att ha henne åtskild.
Vill bara inflika i diskussionen hurvida man ska sälja henne till någon som inte har några andra marsvin, att det knappast kan vara en bra idé enligt mig. Även om man tycker att hon mår bättre i en egen bur så har hon fortfarande viss kontakt med marsvinen runt omkring. Hon hör dom, känner lukten av dom. Skulle hon komma till ett hem utan marsvin är jag rätt säker på att hon skulle känna sig nere. Vilka ska hon skrika ikapp med då..? :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#23# Varför känns det viktigt för dig att fortsätta älta detta med att alla marsvin lider av att vara ensamma när tråden nu kommit ifrån det och mer fokuserar på symptomen? Är bara nyfiken på hur du tänker.
#24 Jag svarade på din trådstart, kan man säga. Du ville bolla idéer och funderade på att sälja henne ensam. Inte en bra idé enligt mig, helt enkelt.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#25# Fast du har säkert inte missat att jag redan skrivit i tråden vad jag själv anser generellt om almänna marsvin och att jag inte ville diskutera just den delen eftersom det inte var det jag fokuserade på i trådstarten.
#26 Jo, jag läste vad du skrev och ville ge min syn på det hela. Du är fortfarande på ett forum, och du ville veta andras synpunkter. Och min åsikt är att 1. Du bör lita på Ponytail i svamp-frågan 2. Du bör inte sälja Svea som ensammarsvin till ett hem där hon inte kommer få ha någon som helst kontakt med andra marsvin. Jag förstår inte riktigt vad det är du vill att vi ska "bolla" med dig om man inte får skriva om saker som står i trådstarten?
Men okej, nu har jag ju berättat hur jag ser på det hela och du har gjort klart att delen med att Svea ska flytta själv någonstans inte bör diskuteras längre, så vi kan ju avsluta det här då :)
Du får gärna skriva vad du vill, huvudsaken är ju att de flesta andra i tråden bryr sig mer om vad det kan vara med svea och hur man kan lösa det. Jag har fått jättebra förslag som jag ska prova direkt apoteket öppnar imorron och det är jag fullt nöjd med.
Jag tyckte jag skrev att du skulle lita på Ponytails i frågan om vad det kan vara med Svea? Eller var får du det till att jag inte bryr mig? Men varför skriver jag för. Over and out.
Fast att Svea ska vara ensammarsvin är väl egentligen inte något alternativ för lagen om att marsvin ska gå två och två är väl inte borttagen sen sist jag kollade??
#30# Åh vad fint, där kom den där lagen igen :) Jag tror du har missat något vesentligt, nämligen att det finns undantag och det är om marsvinet har något smittsamt som gör att hon inte kan gå med andra. Jag förstår att det är tacksamt att älta detta om och om igen eftersom du märkt att det är något jag inte vill diskutera, du och binajis får gärna fortsätta den på egen hand om ni roas av det.
#0 har du börjat pröva pevaryl , har för mig du skrev du hade de hemma men kan mucket möjligt ha för mig fel
minnet e inte alls som de ska vara ibland. undra oxå om de finns möjlighet till bild för då hade de kanske varit lättare för andra att se och kanske ha fler råd till dig, själv kan jag inte så mycket om svamp och så tyvär 
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
#32# Jo jag hade för mig att jag hade det hemma men när jag letade var det naturligtvis spårlöst borta, som det brukar vara :)
Det är så svårt att fånga på bild men jag kan göra ett försök och lägga in i tråden lite senare, håller alla tummar att det ska vara svamp för då kan hon ju ha en chans.
var det inte någon som pratade om bakpulver mot svamp i någon tråd ? Det var något sådant iaf.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#31. Javisst, under begränsad tid när behandling pågår. Men var ju inte det du skrev i första inlägget utan att hon skulle leva hela livet ensam för att hon har någon sjukdom. Det kan knappast räknas som undantag av lagen.