Var förvarar ni höet?
Nu har jag köpt hö av en bonde för första gången och måste först säga att det är en stooor skillnad på höet där och det man köper i djuraffären. Det här luktar riktigt gott, är grövre och dammar knappt alls. Sen blev jag nästan chockad över att det var så billigt ;)
Hur som helst, köpte en småbal på 12kg och har den just nu i en stor sopsäck. Det jag behöver har jag i en tvättkorg vid sidan om buren. Men vart ska jag ställa säcken så att höet håller sig fräscht? I garaget går väl inte eftersom det är såpass kallt ute?
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Visst är det härligt att köpa direkt från en bonde :)
Är garaget tempererat? I så fall funkar det utmärkt att förvara höet där. Jag köper två småbalar åt gången (24 kg) och delar upp det på stora papperssäckar som jag förvarar i vårt förråd där det är +15 grader.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jättehärligt! Grisarna verkar gilla detta mycket mer också :)
Tyvärr är vårat garage inte tempererat, skulle tro att temperaturen ligger någonstans runt 0.
Förvara INTE höet förslutet i plastpåse. De kommer bli förstört snabbt.
Jag har höet i ÖPPNA plastsäckar på balkongen och det är hur fint som helst.
Jag skulle inte förvara hö i garaget ifall de luktar bensin och olja och så där, kan inte va så bra med ev avgaser heller. Kan sätta smak och lukt i höet.
(man ska ju inte he marsvin gräs klippt med gräsklippare heller (bensindriven sådan))
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#3: Okej, nej säcken står självklart öppen, men nu tror jag till och med att jag ska sticka små hål i den så att det inte blir allt för instängt. Höet är ju trots allt ganska hårt packat :)
Ja det har du rätt i, då ska den inte stå i garaget även när det blir lite varmare. Hur går det att ha det på balkongen? Tänker på kylan och all fukt ute just nu?

Tänk så här! Hur hade bonden det? Antagligen på lofte, logen, rännet eller vad man nu vill kalla det. Viljen temperatur är det där? På vårat har vi haft -grader i vinter! Inte kylan eller värmen som är farligt utan fukten. Har du inget kallförråd?
Du kan ställa resten av balen i en IKEA-påse, bättre än i en plastpåse. Eller en tvättkorg, den e ju småhålig.
mitt hö är som "nytt" nu när jag har det på balkongen. Lite fukt i luften är nog inte så farligt. jag märker att höet torkar mycket snabbt så fort de kommer in i lägenheten.
vad jag lärt mig, sant?, är att grovt hö innehåller mindre näring. Spädare gräs lika med yngre planta lika med mer näring kvar i gräset.
När gräset slår ut i blom eller vete, korn eller vad det nu kan vara får sina ax så går ju näringen ut i själva sädesslagets frön och så… äldre plantor blir grövre, träiga osv.
Ska man köpa hö hos bonde så ska man helst se till (för att få mest näring) att köpa första skörd. Andra skörden innehåller mindre näring.
I och med att gräs naturligtvis skulle va bäst färskt för ett marsvin, så borde ju självklart (enligt min logik) så färskt och näringsrikt hö som möjligt va det bästa ? Alltså senaste förstaskörden. säg att du köper hö på vintern, köp det årets första skörds då :)
Vill man gå riktigt hårt på med sitt hö till marsvinen så kan man fråga om bonden har analys på sitt hö. Då får du till o med veta vad ditt hö innehåller i näringsväg. Som vår mat´s innehåll) Bönderna gödslar och tillför näring på åkrarna för att få bra näringsvärden i höet till sina djur, kor hästar osv.
ute i en bod på en hylla. Sen har jag en tunna inne som jag fyller på.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag har aldrig hört att kyla skulle vara dåligt för hö. Är det de? Det brukar väl inte finnas värme på höskullar heller.
Vi har vårt på balkongen. Stor balkong.
#6 Späda strån betyder inget för åldern på gräset det finns massor av olika gräsarter. Timotej som ofta anses som det bästa hö-gräset är rätt grovt. Annars stämmer det absolut att marsvin ska ha tidigt skördat hö då finns mer näringsämnen kvar. Före midsommar i Uppland kanske ännu tidigare i skåne.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kylan spelar absolut ingen roll, det är fukten man ska hålla höet fritt från. När jag hade häst så hade vi absolut inte värme på skullen, och höet var lika fint för det :)
Som # 8 säger så är tjockleken inte någon ålder på gräset det är sorten, finns bla ängsvingel, timotej, rajgräs mm, då timotej anses vara det finaste. Dock är det tjocka i höet stabbar där gräset förökar sig.
I skåne tar vi höet före middsommar, gör man inte det hinner gräset gå i blom och då förlorar gräset mer näring för varje dag! Första skörden är alltid bäst, mycket näring i gräset. det är inget fel på att köpa en andra skörd/ tredje skörd, men då får man ha i åtanke att det innehåller mindra näring också. En gräsvall ligger nästan aldrig mer än 3 år, sen plöjer man ner den, och plantarar en annan gröda :)
Men det absolut bästa för marsvin måste va en första skörd med små, späda grässtå, och inte så mycket tjocka stån. :)
Jag förvarar mitt i ett föråd vi har, inte så populärt hos far, för det är fullt med hö där inne i stora mängder ;-)
Men jag gör av med riktigt mycket hö faktiskt. Ungefär 10 l på 3-5 dagar ?
Jag har det i en öppen påse i garderoben och så lägger jag över lite i en tvättkorg som jag tar från.
Jag förvarar mitt hö utomhus under tak.
Klart hö klarar kyla, hur tror ni bönder och stall förvarar sitt hö om inte på höloft som det inte är någon värme på.
#0 Vad kostade balen på 12kg? :) Jag skulle vilja köpa från bonde också. Problemet är bara förvaringen, som jag fortfarande funderar på. *kom precis på ett ställe jag kan ha det på tror jag haha*
Det jag menade med grovt är att det inte är så "smuligt" (eller hur man nu ska säga) som det man köper i djuraffärer, utryckte mig kanske lite dåligt innan :P
Det är inget snack om saken att detta är mycket bättre, det är grönare och luktar jättegott. Det jag brukade köpa förut luktade inte så mycket och kändes inte alls lika fräscht.
Nu var det inte det jag frågade om, haha ;) Tänkte lite på kylan eftersom det säkert var runt 10 grader där bonden förvarade sitt, han hade ju ett 50tal kor och dom värmer väl upp ladugården lite iallafall, så jag blev lite osäker och tänkte att det var bäst att fråga. Jag kan alltså ha det i ett förråd utan att behöva tänka på kylan? :)
En fråga till, ungefär hur länge håller sig hö innan det blir "gammalt"?
#10: Haha, känner igen det där! Pappa bara suckade när jag kom hem med allt hö ^^
#13: Bonden tog 2kr/kg så jag fick betala 24kr :)
#14 Läänge! Iaf över 1år.
#14 Näe nu blir jag avundsjuk! Jag vill också kunna köpa hö för 2kr/kg :P Just nu köper jag hö för cirka 31kr/kg. Sjukt! Bara sååå sjukt vad jag egentligen betalar.
Jag måste bara hitta en bonde! Gud va inspirerad jag blev. Tänk vad mycket pengar jag tjänar på ett helt år. Och tänk vad glada pojkarna ska bli för lyxhö! 
Ska genast börja leta bonde!
Räknade ut att jag köper hö för omkring 3000/år
Köper jag bonnhö så betalar jag ynka pytta 192kr/år
Fast sen är ju jag och matematik inte bästa vänner, men jag tror att jag har räknat rätt. :)
Bönder brukar lägga ut att dom säljer hö på blocket =)
TS: Förlåt att jag kapar din tråd något :(
#18 Sitter just inne på blocket och söker. Men vad ska man söka på egentligen? "Hö" gav liksom inte ett enda resultat haha, under "göteborg" som plats då. Inte vad jag kan se i alla fall.
#15 & 16: Tack så mycket! Då kommer det räcka ett tag med andra ord :)
#17: haha, ja det var nog ungefär i den prisklassen jag betalade innan också. Kändes nästan lite fånigt att bara ge honom några kronor för allt det höet :P Brukade alltid köpa en säck med löspackat i djuraffären, vet inte hur många kg, men det kostade ju runt hundralappen.
Gav dom maaassor med hö igår när jag kom hem, just bara för att ;) Halva buren blev full och damerna blev överlyckliga :)
#19; Jag hittade bonden på blocket, sökte på hö under kategorin hästar och ridsport, fick fram flera stycken :)
#20 Aaaaaaw, jag kan verkligen se det framför mig vad glada dem blev!
Är ivrig att få dränka mina pojkar i riktigt bonnhö jag med haha ;)
#21 men åååh, jag som sökte på "djur" ;) - fast knäppt att det inte kom upp några resultat när jag valde "alla kategorier". Tack för hjälpen Isnona! :) Nu ska jag leta vidare!
#23: Det var så lite så! Hoppas du hittar vad du söker ;)
Jag har mitt hö i en pappsopsäck i mitt förråd och två pappkassar uppe i lägenheten.
Höet får jag från det som lämnas kvar på åkrarna runtomkring. Pappa har frågat om det är okej att jag kraffsar ihop det jag behöver och eftersom det som ligger där bara kommer bli gammalt så får mina gryn det istället : ) Närproducerat - åkern ligger bredvid mina föräldrars hus : )
Har iofs den senaste månaden gett dom köpt hö pga att det andra verkade mindre fräscht.
Jag har höbalen i ett öppet påslakan för att släppa igenom maximalt med luft och det står ute i förrådet precis som det gjort hela vintern.
HÖ I GBG!!
När jag köpte hö i Gbg så köpte jag i Solberga, man tar bilen mot uddevalla så att säga, någonstans på vägen (vilket jag inte vet vad det heter) så finns en gård som heter eller ligger i solberga.(Frågan är om det är värt det att åka dit om man bar ska ha ett par balar)
DÄR var det superfint grönt underbart hö med analys och allt.
Ska se om jag hittar nummret igen så kan jag tipsa er göteborgare om det. Det rä en liten bit att åka, men vet man inget annat så är det lika bra.
Sen finns det en gård som man kommer till om man åker o åker förbi järnringen om ni vet var det är ? Fortsätter man bara förbi alla rondeller (utby heter det va förresten) och tillslut förbi rondellen där man tar till höger till rusta och de ca 4 år gamla köpcentrumet i partille ja inte vet vad det heter heller (Hahaha, va komisk jag är) så kommer man ganska snabbt "ut på landet".. där finns en gård som säljer hästgrejer och vete, korn hö osv.
Märks det att jag e skit stressad o trött o har annat i tankarna nu ? Neeeej då. :S
Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.
#27 Åh, tips! :D
Japp jag vet var järnringen ligger. Ja, det heter Utby, och köptcentrat heter Allum. Bor mitt i smeten här så att säga, så det är därför jag känner till ställena. :P
Tänker du på Kåhögs gård chickwheels?
Jag bor mitt emot kåhögs gård kan man väl säga, fast på "fel" sida av motorvägen och tågrälsen. Men nära är det, så jag kanske kan fråga där. Gården har kossor bara vad jag vet.
Tror även det finns ett mindre stall 1-2 kilometer ifrån kåhögs gård. Precis bredvid Lexby skolans gymnastiksal. - Det kanske var den gården du syftade på? Dem har hästar där, inga andra djur vad jag vet.
Undrar om ställena har några telefonnummer och ägnar sig åt försäljning av hö :P Är ju nära å bra för mig då bland annat.
Har du köpt hö på nån av dem gårdarna chickwheels? :)
#26: Smart med påslakan, det ska jag prova! :)
#28 Om inte jag minns fel så ser gårdar med just kor till att ha riktigt bra hö för mjölkens skull.
Det rä oftast de som tar analys va jag förstått.. kan ha fel.
Fråga på gårdar.
KÖP INTE ENSILAGE!
Torrhö ska det vara :)
Du kan säkert fråga om korn och havre och sånt där med.. ev har de även en kross så du kan krossa det med
#30 Fast dom som har kossor ger oftast ensilage eller hösilage. Har nog aldrig sett/hört någon bonde som ger vanligt hö :p
#31 Mjölkkor brukar få väldigt mycket mat, de behöver det för att kunna producera så mycket mjök. De får många små mål om dagen ofta varieras deras mat för att de sa orka/vilja äta så mycet som behövs så ofta får de hö någon gång om dagen.
Kan man SE skillnad mellan vanligt hö, ensilage och hösilage? Är bra å veta när man väl är där på gården och ska köpa hö, ifall det skulle bli nått missförstånd eller så. Man vet ju aldrig. :)
#33 - Läs artikeln om hö, där står det en del :) Men ensilage och hösilage ska vara inplastat, hö ska däremot absolut inte vara inplastat. Sedan ser hö- och ensilage mer gräsigt ut, blötare.
Hanna
#33/34 på stallet där jag brukade jobba hade vi både ensilage och hö, upplevde det som att ensilaget är blötare, luktar o väger mer och är grönare än hö.
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
#34, #35 Alright! Tack :) för förklaringen. Nu KAN DET INTE bli fel ;)
ensilage - blött (färskare skulle man kunna säga)
hösilage - lite torrare (ungefär som ett mellanting av hö och ensilage)
hö - torrt
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
Vi har många hästägare här i byn så min man var och fick en säck så vi ska ha klart till vi får hem småflickorna. Vi fick hämta mer om vi ville. Vet inte riktigt var jag ska förvara blir nog i "hallen" till rummet i källaren ffa om jag fullföljer mina planer på en jättebur där nere (men då ska även dator och TV ner så att rummet blir mer frekvent använt). På tal om påslakan så sydde jag en stor "korv" av ett gammalt påslakan. Blev en ca 120cm lång rulle. Har ett snöre i ena änden så det är lätt att fylla i och sen knyta igen i andra änden har jag satt i resårband så det är en öppning på ca 1dm i diameter men går lätt att öppna till större. Har ju inte testat än hur det fungerar men tänkte att håller man den över takluckan i buren så borde det vara lätt att fylla på hö flera gånger/dag utan att få massor på golvet. Tanken alltså att dra ut det hö som behövs. Så får jag fylla på rullen i källaren några gånger/vecka. Det visar sig om det var en bra idé.
Jag får hö av min moster som i sin tur har hästar.
Fast när d har tatt slut så måste jag köpa i djur/mataffär "/
Det är inte så bra, d är vääldigt dyrt oxå (N)
/ Linnea och grisarna <3
Jag kan inget om hö men av vad jag läser här ovan så ska jag genast ta bort påsklämman som sitter på påsen där höet ligger i. Det höet vi fick med när vi köpte marsvinen var mycket torrare än den påsen vi har nu, köpt i samma butik. Men jag stänger påsen för att jag har fått för mig att den goda doften försvinner för marsvinen och att det färska höet kan bli gammalt om jag inte har påsen stängd.
Men jag ska genast öppna påsen …
Sedan en fråga, har dom bra och billigare hö på granngården? Det var länge sedan vi var där.