Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 4684 ggr
marsvin-90
0

Marsvins familj räddad!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår bestämde ja mig för att åka o rädda en marsvinsfamilj, snälla Mette följde med som sällskap. De blev totallt 35 mil fram o tillbaka o va inte hemma förens 22.00.

I annonsen stog de att de va 1 hane o 1 hona o 3 ungar. När vi väl kom fram så konstaterade vi att alla 5 va honor. Alltså hade den ena honan blivigt parad hos uppfödaren dvs kvinnans chef när hon bara va en liten bebbis själv. Kvinnan hade köpt marsvinen till sina barn i julklapp men nu tröttnat så ja erbjöd mig o ta dem för att sedan omplacera/behålla nån.

När vi va framme så fick ja även med mig halm i säckar som hon hade gett dem som hö! Inte konstigt att alla 5 e så små, Bebbisarna ska vara ca. 3 veckor o väger 130g var! De "vuxna" e ca. 4-5 månader gammla o hade super långa klor o den ena hade 2 mycket tjocka tovor. Som vi fixade när vi kom hem. Alla e livliga o inte hanterade!

Här kommer först en gruppbild på alla 5 =)

marsvin-90
0

Här e unge hona nr. 1 som ser ut som en Merino

marsvin-90
0

Hona nr. 2 som ser ut som en Sheltie

[Jessica-B]
0

Wow, vilken dag, vilken historia! En guldstjärna till dig för ditt goda hjärta! :)

Hakan är nere hos grannarna.. halm? Det gör ont i hjärtat att behöva läsa det. Ont! Riktigt ont! Marsvinsmagar är beroende av hö, det trodde jag alla marsvinsägare visste?

Sorgligt att dem inte haft det bra, men lyckan att grisarna har kommit i rätta händer är större.

Stort lycka till med marsvinen :) Vad vackra dem är på bild förresten!

marsvin-90
0

Hona nr. 3 som ser ut som en Peruan med extra virvlar

Emmsann
0

Snyggingar!

//Emma

[Sicali83]
0

Åh vad det sved. Jag mailade länge med säljaren och hade t.o.m en som kunde hämta dem åt mig, för just den familjen, eller mest mamman och ungarna, ville jag så gärna ha. Men grattis ändå.

HannaVastervik
0

3:an <3 <3 <3

[exsh]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är helt kär, i de två högra ungarna (#0)… Helt förälskad! Härligt att du har ett sådant stort hjärta!! :)

flocken
0

Jag var hemma 22,45. En resa i en bil med 3 fjädrarOskyldig, lätt feber & förskyld. Men vad gör man inte. UNdrar vem som ska hit till min flock?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Denna kommentar har tagits bort.
FeliciaS
0

Vilket toppenjobb du gjorde som åkte och hämtade dem Gina :) Stor eloge. Hoppas de hittar fina hem snart, tyvärr har jag ju fullt här hemma.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Tycker också du gjorde ett toppenjobb! För just dom där marsvinen som indvider gjorde du en skillnad och ger dom en bättre tillvaro och det är väldigt fint av dig! =)

fia-mia
0

Vart finns du? Lät som du inte skulle behålla alla och jag är intresserad av sista honan.

Vilken ängel du är för dessa små! :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Swane
0

Tycker också att du gjorde helt rätt Gina.

SMF 463 Swanes

www.swanesmarsvin.n.nu

Atensia
0

Bra gjort! :) Hoppas nu de hittar permanenta och bra hem!

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

HannaVastervik
0

Tycker det är SUPERBRA att de kommit ifrån där dom var och nu har chansen till underbara hem allihopa!

Inlägget har redigerats av moderator pga. diskussion om hur en annan medlem är/inte är, inte hör hemma på Marsvin iFokus.

Royalz
0

#21 Håller med!

[Sicali83]
0

TS: Jag ska pm:a dig för som jag skrev så ömmar jag lite för dessa och vill gärna veta lite mer.

Delar av inlägget har raderats av moderator då det innehöll svar på ett nu mer raderat inlägg.

Aristarcos
0

Bra gjort TS !

Det finns förövrigt två nya skänkes annonser på blocket, en i Västerås och en i Örebro om någon är intresserad. Så då kan kanske någon annan ta hand om dem som har plats och tid ?!

Delar av inlägget har raderats av moderator då det innehöll svar på ett nu mer raderat inlägg.

Aristarcos
0

och två till har kommit in i svedala som bortskänkes !

Blomkrukan
0

Söta marsvin, hoppas du hittar fina hem till dom du inte kan behålla…

Charlotta-B
0

Bra gjort!

Charlotta-B

Carro-m
0

Bra gjort! Så mkt bättre dessa söta djuren kommer få det.

Isnona
0

Blir helt varm om hjärtat när jag läser sånt här. Riktigt bra gjort! :)

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Lejonhjarta
0

Bra jobbat!! Halm?? Man blir ju mörkrädd!!

marsvin-90
0

Liten uppdatering idag väger ungarna: 125g, 165g o 175g! Så uppåt går de i regäl fart nu när de fått äta hö! Här kommer ytterligare en bild på Merino honan som ja verkligen fastnat för! Hon kommer att få stanna kvar här dessamma gäller de andra med om ja inte hittar ett lämpligt hem till dem.

En till anledning till att ja åkte o hämtade dem va för ja kännde att ja har plats just nu, annars i vanliga fall brukar ja ha fullt. Men för en gång skull har ja inte lika många marsvin som innan + att min sambo har byggt ett till burskåp.

marsvin-90
0

#17 Jag finns i Oskarshamn men åker ofta på olika utställning runt om i landet, om du e intresserad av nån får du gärna skicka ett mejl till mig så kan vi diskutera vidare där. Min mejl: gina_ingemarsson3@hotmail.com

[Strawberi]
0

Skönt och höra. Jag är så stolt över dig Gina, du är en riktig stjärna som alla kommer minnas!!

Moa-16
0

#38 Haha, låter nästan som TS åkt till månen och tillbaka när du skriver så ;) Hoppas du hittar bra hem till marsvinen!

[Strawberi]
0

#39 - Men det är ju nästan så :-)

[Jessica-B]
0

fast de e tuffare å ta hand om marsvin än å åka till månen ju Oskyldig

Moa-16
0

#40 Jo, att se till så att marsvinen får ett bra hem är stort men jag vet inte om jag alltid kommer minnas henne pga, att hon köpt marsvin på blocket, då skulle jag ha många i mitt minne och riktigt så bra minne har jag inte! -.-

[Sicali83]
0

#39# Tänkte detsamma Glad

#40# På vilket sätt är det liknande?

[Strawberi]
0

#42 Gina är duktig på många sätt, på tanke med vissa saker som är privata. Och då är hon värd att minnas. Jag minns många personer och marsvin från andra. Jag har ett bra minne på sådant, men annat försvinner lika fort det går in igen. :x

#43 - Eftersom de varit själva ett tag och hon sa nej nu ska jag ta dom, och åker 35 mil. Det gör inte vilken människa som helst. Precis som till månen det gör inte vilken människa som helst :-)

[Sicali83]
0

Jag vet flera som skulle gjort det, eftersom det var bebisar med i bilden så är jag rätt säker på att det var många som ville ha de där marsvinen och var beredda att åka långt. Visst är det bra att de kom därifrån, men som Moa skrev, att minnas någon hela livet för att den köpte små söta marsvinsbebbar från blocket känns lite i överkant Glad

HannaVastervik
0

Tur att man får minnas och tycka vad man vill! Och skönt att många kunde hämta marsvinen och att Gina gjorde det. Spela roll vem som hämtade dom först. Huvudsaken är väl marsvinen och att dom har det bättre nu. Är väl inget som behöver diskuteras egentligen.

marsvin-90
0

Håller med #46! =)

chickwheels
0

#46.. Amen :)

man behöver inte ta allt så bokstavligt… ibland kan folk skriva med ironi eller skämtsamt :)

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

[Sicali83]
0

#46#Fast då hjälper det med en smiley Glad och det här var ju ingen ironi eller ett skämt.

[Sicali83]
0

#48# Glad

[Licroana]
0

#48 Fast det är ju just det som gör att det blir missförstånd och onödiga "bråk".

Tycker inte man ska börja tjafsa om Linnea kommer minnas Gina hela livet? Alla tycker olika, återigen.

Det blir bara så onödigt att tjafsa om personers åsikter som inte spelar någon roll, egentligen.

Moa-16
0

Hon skrev "alla" det var det jag reagera på men jag skämta bara, tycker det var rätt kul skrivet och kan inte tänka mig att hon var seriös med att alla skulle minnas henne, för att hon köpt marsvinen :)

[Sicali83]
0

#52# Glad

Men lite roligt är det. Det kan skrivas sida upp och sida ner, inlägg efter inlägg om hur underbar och godhjärtad och fantastisk ts är, DET är tydligen sånt som måste diskuteras till evinnerlighet, men kommer det något inlägg som inte tar upp just hur underbar ts är som tagit bebbar från blocket, då är det plötsligt tjafs.

marsvin-90
0

Uppdatering sen igår:

Peruan med xta virvlar 150g (+25)

Sheltin 170g (+5)

Merinon 185g (+10)

De lite äldre:

Den ljusa peruan honan med xtra virvlar 556g

Den mörka peruan honan 545g

HannaVastervik
0

Denna tråd skulle nog inte vara så lång om folk ENDAST skrev saker som har med det TS skrev från början att göra…

#54 Skönt att de går upp allihopa!!

marsvin-90
0

Nu har ja fått lite mer exkta uppgifter om familjen!

Ungarna e födda den 23/2-11 o är alltså på onsdag 4 veckor.

De lite äldre va 8 veckor på julafton alltså är de 5 månader nu o e födda runt 29/10-10 o blev alltså troligtviss parad runt den 15 dec av sin far dvs när honan va 7 veckor gammal.

Blomkrukan
0

Har du knäppt några nya kort som du skulle vilja dela med dig av? Skäms

Jenniki
0

ååå jag bara älskar hona nr 3 :)

marsvin-90
0

#60 Tyvärr har ja inte knäppt några nya kort än men ska försöka hinna med de imorron om ja inte glömmer ;)

Lite mer uppdatering:

Peruan med xta virvlar 170g (+20)

Sheltin 190g (+20)

Merinon 210g (+15)

Blomkrukan
0

: )

marsvin-90
0

Jag har visst varit lite segt nu på ett tag, men här kommer lite nya bilder från igår!

Här e Peruan honan som nu mera väger 255g (+85) sen sist

marsvin-90
0

Sheltie honan väger 275g (+85)

marsvin-90
0

O Merino honan väger 290g (+80)

flocken
0

Vad stora & fina de har blivit.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Jessica-B]
0

Aaaaauuuuwi!!! Hur söt får man bli? :D Peruan honans päls vill man bara gosa in sig i ju!