Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 936 ggr
[inezvea]
0

Lilltjejen väger läskigt lite

Jag köpte mitt senaste marsvin i djuraffären, kunde helt enkelt inte låta bli. Men de har ju noll koll där så jag fick inte reda på hur gamal hon är ellet något. Men hon är väldigt väldigt liten, och jag har haft henne nu i en månad, snart två. Och hon väger bara 255 g.

Hon äter mycket. Men växer inte. Vad ska jag göra? :(

Moa-16
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om hon ser bra ut, dvs inte är undernärd och äter som hon ska, skulle  inte jag oroa mig..

[inezvea]
0

Ja, jag är ju relativt mycket nybörjare. Så jag vet inte riktigt hur jag ska se detta på henne.. Men det ser man kanske tydligt!

[Sicali83]
0

#2# Säger som Moa, man får nästan gå på hur de känns i kroppen snarare än vad vågen säger.

[Alvdansen]
0

Har hon en rund bakdel där du inte känner höftbenen så tydligt? Om inte så är hon tunn… mina 5 v pojkar här hemma väger mer än din lilla, så jag tycker nog att det låter lite.

Mata på med mkt och bra hö i första hand, sedan är vitkål och morot bra för att få upp dem i vikt. Du kan även köpa Fortimel på Apoteket och stödmata henne med en ml-spruta. Men hö i första hand!!

Viktigt är att du inte öser på med mat för fort, hennes mage måste hinna vänja sig om det är så att hon inte har fått så mkt innan.

Jag vet precis hur det är, har en "zooaffärsräddning" här hemma också som jag bara inte kunde lämna kvar… :)

[Jessica-B]
0

Men om man utgår ifrån att en unge helst inte ska väga under 300g, vid 6 veckors ålder, och bebisen snart är 8 veckor, kanske man ändå ska sätta in nån form av kraftfoder. Har du gett lilltjejen t.ex. kligröt eller kross nån gång? :) Det brukar uppskattas och öka vikten om det ges regelbundet.

[inezvea]
0

Ah, morot och vitkål ska står på inköps listan ikväll!

Man känner alla ben i hennes kropp..

Tack för tipset!

Och ja, man kan inte bara låta de sitta kvar..