Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 936 ggr
[inezvea]
0

Lilltjejen väger läskigt lite

Jag köpte mitt senaste marsvin i djuraffären, kunde helt enkelt inte låta bli. Men de har ju noll koll där så jag fick inte reda på hur gamal hon är ellet något. Men hon är väldigt väldigt liten, och jag har haft henne nu i en månad, snart två. Och hon väger bara 255 g.

Hon äter mycket. Men växer inte. Vad ska jag göra? :(

Moa-16
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om hon ser bra ut, dvs inte är undernärd och äter som hon ska, skulle  inte jag oroa mig..

[inezvea]
0

Ja, jag är ju relativt mycket nybörjare. Så jag vet inte riktigt hur jag ska se detta på henne.. Men det ser man kanske tydligt!

[Sicali83]
0

#2# Säger som Moa, man får nästan gå på hur de känns i kroppen snarare än vad vågen säger.

[Alvdansen]
0

Har hon en rund bakdel där du inte känner höftbenen så tydligt? Om inte så är hon tunn… mina 5 v pojkar här hemma väger mer än din lilla, så jag tycker nog att det låter lite.

Mata på med mkt och bra hö i första hand, sedan är vitkål och morot bra för att få upp dem i vikt. Du kan även köpa Fortimel på Apoteket och stödmata henne med en ml-spruta. Men hö i första hand!!

Viktigt är att du inte öser på med mat för fort, hennes mage måste hinna vänja sig om det är så att hon inte har fått så mkt innan.

Jag vet precis hur det är, har en "zooaffärsräddning" här hemma också som jag bara inte kunde lämna kvar… :)

[Jessica-B]
0

Men om man utgår ifrån att en unge helst inte ska väga under 300g, vid 6 veckors ålder, och bebisen snart är 8 veckor, kanske man ändå ska sätta in nån form av kraftfoder. Har du gett lilltjejen t.ex. kligröt eller kross nån gång? :) Det brukar uppskattas och öka vikten om det ges regelbundet.

[inezvea]
0

Ah, morot och vitkål ska står på inköps listan ikväll!

Man känner alla ben i hennes kropp..

Tack för tipset!

Och ja, man kan inte bara låta de sitta kvar..

Meddelar ifall hon gå upp något mer!

chickwheels
0

Låter som det är rätt viktigta att vänja henne vid annan mat men samtidigt få i henne så hon går upp snabbt men lagom fört så hon inte blir dålig. knepigt.

Vad har hon fått för mat hos dig fram tills nu ?

morötter och kraftfoder ska ju va något som "vanliga" marsvin kan gå upp i vikt på o bli feta, så de borde ju va bra som grund iaf. Hö först och främst såklart, 80% av maten.

För säkerhets skull så kanske du borde köpa hem fortimel och/eller Critical Care ifall hon skulle "dyka" så att säga :/ Då är du beredd. Det låter ju otroligt litet. Om du haft henne i snart 2 månader så borde hon vara minst 3 månader gammal.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

[Alvdansen]
0

Ja, jag tycker också att det låter toklite… men som sagt.. ett BRA hö som grund, sedan matar du på jätteförsiktigt med det andra. Tror det kan vara läge att sätta in Fortimel / Critical Care om hon är såpass som 3 månader, hon får ju absolut inte bli mindre… Sedan är perilja jättebra, men det får du vara väldigt väldigt försiktig med särskilti början. Bladpersilja kan man ofta köpa i lösvikt. Lycka till o håll oss underrättade om lilla prinsessan!

[inezvea]
0

Hennes dagliga kost har bestått av, hö, pellets (från djuraffären) och görnsaker. Inget annat! Men ska kanske tillaga lite kligröt. Måste få henne att väga mer.  Vart kan jag handla detta? Fortimel /caritical care?

Okej, så jag ska handla persilja, vitkål, morot, kligröt!

Tack! Jag ska defenivt hålla er infromerade!

[Sicali83]
0

#9# Fast du behöver inte känna jättepanik, Drake vägde lite över hundra gram mer än din tjej när han var nästan åtta månader och han överlevde. Jag har inte jättekoll på vad kligröt är men jag matade honom med majsvälling (tror jag det var) med lite kli i morgon och kväll och han gick upp sakta men säkert. Nu är han 15 mån ungefär och väger nästan 800 g. En del marsvin blir inte jättestora heller.

[Alvdansen]
0

Vetekli o ljummet vatten. Inte svårare än så egentligen. Och Fortimel är en näringslösning som är som milkshake, vanligt förekommande på äldreboenden.. :P Innehåller massor med näring o vitaminer. Köps på Apoteket i förpackningar om 4 st. Finns i olika smaker, men jag brukar köpa jordgubb. Critical Care är veterinärens motsvarighet kan man säga lite förenklat. Köps på djurkliniker. Har själv använt Fortimel med framgång. Men som sagt, ha inte för bråttom! Det viktiga är att hennes kropp hänger med.

FeliciaS
0

Vikten är inte så mycket att göra åt om hon äter och mår bra. Förutsättningarna för att växa bra är ju betydligt mindre om hon togs från sin mamma för tidigt till exempel, eller så kanske hon föddes för tidigt eller var väldigt liten redan vid födseln. Jag har en liten skrutt som föddes för tidigt och hon vägde inte 300 gram förrän hon var 9-10 veckor.

Det du kan göra nu är att låta henne växa i sin takt och ge henne bra mat. Rotfrukter (rotselleri, rotpersilja/persiljerot, palsternacka, kålrot, kålrabbi, morötter och små potatisbitar ibland) och kålsorter (vitkål, blomkålsblast, broccoli) är bra grönsaker. Som kraftfoder kan du ge havre (hel, skalad går bra) och kornkross torrt, eller kligröt som man gör genom att blanda vätska (förslagsvis havredryck, ex. Oatly, Solhavre eller GoGreen) med kli. Jag skulle valt havrekli. Man kan även ha i vetegroddar i kligröten. Förutom det är fri tillgång till ett bra hö viktigt såklart.

Fortimel och Critical Care skulle jag faktiskt undvikit att ge till ett friskt marsvin. Särskilt Fortimel eftersom det innehåller så många konstgjorda ämnen som inte är anpassade till marsvinsmagar. Till små ungar är det bra istället för di, men annars skulle jag undvikit det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Alvdansen]
0

Fick Fortimel rekommenderat av veterinär till ett vuxet marsvin, o har inte märkt av nåt med magen på något djur som fått det. Men självklart är det ju bäst om hon själv kan äta sig upp i vikt! :)

Vi kan ju konstatera att BRA HÖ i massor är A o O! :)

FeliciaS
0

#13 Ja, det lär finnas olika åsikter om det ;) Jag tycker dock det verkar konstigt eftersom det är baserat på animaliskt protein, inget jag gärna skulle ge mina grisar eftersom deras organ inte är gjorda för att bryta ner det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus