Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1019 ggr
HannaVastervik
0

Fyra förlorade bebisar

Zahara födde precis fyra underutvecklade döda ungar. :( Alla hemskt fina men tyvärr döda redan när de kom ut. De hade bara päls på huvudet och lite längs ryggraden. Hon födde på dygn 69, hon har mått bra hela graviditeten men något gick visst åt skogen. Kände ungarna sparka imorse, men när de kom ut nu ikväll var alla döda. :`(

marsvin-90
0

Verkligen jätte tråkigt, o du gjorde allt du kunde. R.I.P bebbisarna. Pappa Fanta skickar massa tröstkrammar!

HannaVastervik
0

Tack gumman :`( Ja, usch vad hemskt det känns. Fyra underbart fina bebisar döda. Hoppas Zahara kommer vara pigg imån och som vanligt iaf. :(

Aristarcos
0

Nej så tråkigt, hoppas mamma mår bra !

HannaVastervik
0

Ja, hon verkar väldigt trött och har gått och lagt sig i ett av husen just nu. Men efter att fött fyra döda ungar och kanske inte riktigt förstått vad som hände så får man ju lov att vara trött. :/

chickwheels
0

Fick hon ut allt ? en moderkaka per unge ?

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Atensia
0

Nej vad tråkigt Hanna :( Hoppas nu Zahara kryar på sig!

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
0

Usch låter som att hon har kastat dem. trist :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

HannaVastervik
0

Ja, allt är ute. Vägde henne och hon väger bara 668 nu efter, ungarna har verkligen sugit näring från henne. :(

Fridaaaa
0

#9 usch :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej, vad tråkigt :-( Hoppas Zahara piggar på sig ordentligt

HannaVastervik
0

Zahara har slutat äta så har börjat stödmata henne… :(

[Snuttgrodan]
0

Hoppas det ordnar sig snart för dig och för Zahara ….

[SMF193 Sagan]
0

Jag tycker du ska ta henne till veterinären. Hon kan mycket väl ha toxicos. Då är det kortison som hon ska ha.

Det låter inte alls bra att hon slutat att äta, stödmata henne så ofta du kan och ge kortison så snart som möjligt!

Även om hon inte har toxicos, så är inte kortison farligt att ge för säkerhets skull. Jag skulle inte chansa.

Men det är bråttom, ring vet snarast! Hoppas det går bra, hemskt ledsen, jag vet hur jobbigt det känns….

Svea-
0

hoppas det går bra… kramar om ,,,,

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

chickwheels
0

Hur mycket kortison ska en hona ha ifall man absolut misstänker toxicos ?

Ang kortison så ska man inte sluta tvärt med att ge det, iaf inte på hundar, antar att det är samma med marsvin. Man ska sakta trappa ner dosen.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

[SMF193 Sagan]
0

Exakta dosen måste nog veterinären räkna ut. Har man kortison hemma så skulle jag ge en stor dos till att börja med och sedan trappa ner under några dagar. Man blir piggare och hungrig av det, vilket ju en en fördel. 

Men utan kortison blir det riktigt svårt Det är svårt även med kortison…

Stödmatningen är jätteviktig, det gäller att hålla igång dygnet runt tills hon börjar äta själv. Det kan bli jobbigt och besvärligt, men nödvändigt.

Hur går det med Zahara idag? Är hon något bättre?

[Jessica-B]
0

Beklagar Hanna :(
Men önsker dig också ett stort lycka till med Zahara!

Tröstkramar i massor

HannaVastervik
0

Ja, hon har börjat äta lite själv så hon är faktiskt lite piggare och gått upp några väldigt välbehövda gram också, så hon verkar vara på bättringsvägen! =)

Tack Jessica!

[SMF193 Sagan]
0

Så roligt! Har du kontaktat vet? Hade det varit jag hade jag ändå satt in kortison, men vi ska hoppas att det går bra utan. Hon kanske inte hunnit utveckla toxicos ännu.

Toppenbra att hon börjat äta själv, men håll stenkoll. För ibland luras dom och man tror att de börjar repa sig och så vänder det snabbt till det sämre.

Men jag håller tummarna för Zahara och önskar henne krya på sigGlad