skillnaden mellan hanar och honor?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejsan!
Jag undrar vad som är skillnaden mellan hanar och honor rent personligthets mässigt och hygiens mässigt? Eller är det någon skillnad?
Tänker mer på, är de nafsigare eller keligare? Har de mer humör?
Kissar de mer? Luktar det mer efter dem? Osv!
Obs! Detta gäller kastrerade hanar
Jag tycker att hanar generellt är något socialare och keligare men de luktar också lite mer.
Vilken tur! En kelgris tackar man ju inte nej till.
Gäller det även när de är kastrerade? Tänkte mer på när man kastrerar hundar så skvätter de ju mindre. (om man nu kan jämnföra det, haha)
#2# Jag kan tycka att de ändå luktar något mer än honor men det är liksom inte så det stör, jag tycker inte att marsvin generellt luktar sådär jättemycket så länge man rengör ordentligt
#1 Mina hanar luktar inte mindre än honorna jag hade, tycker inte att det är någon skillnad alls.
Tycker att hanar är oftast lite keligare, men bland just mina 4 hanar är det bara 2 som är tama, 2 som är halvtama (dem 2 är ungdjur):)
Men annars är det ingen större skillnad, eller ja du kan ha honor i stora flockar, kan du inte med hanar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Låter bara positivt ju!
Mysigt att de är keligare. Är väl som män i allmänhet då ;)
#5 Kan vara så ;) hihi
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är stor skillnad mellan hanar när det gäller lukt. Min hane som jag har nu kan verkligen STINKA ibland. Det kommer liksom ett moln av någon unken bajslukt ibland, vet inte vad det beror på. Men det beror inte på buren eftersom det kommer plötsligt och sedan försvinner. Tidigare hanar har bara luktat illa när de uppvaktat honor.
Marsvinshanar upplever jag generellt som socialare, mer framåt och lite lättare att få tama. Dock är ju nackdelen att de främst bara kan leva i par. Fler än två kan bli problematiskt.
Hur mycket hanarna luktar varierar. Oftast brukar det inte vara någon skillnad(förutom när de revirmarkerar i nya miljöer, när de träffar nya marsvin eller när de uppvaktar honor - men det blir ju inte så ofta) mot honors lukt, men undantag finns ju alltid.
Kastrering av marsvinshanar innebär inte mer än att de inte kan göra bebisar(ingen personlighetsförändring mao), så lukten bör inte vara annorlunda heller.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Håller med om att marsvins hanar är mera framåt och socialare, men sen hygienmässigt så måste man hålla efter lite extra där nere för att det lättare fastnar smuts och dylikt. Men tycker inte att det luktar mera av hanen än från våra honor. Men sen beror det också mycket på personlighet, en av våra honor är ju ännu mera nyfiken och bryr sig inte nämnvärt om det kanske låter lite läskigt på sina håll 
Jag måste säga att jag tycker inte det är någon större skillnad…möjligtvis att det luktade liite mer när jag hade tre hanar än nu när jag har tre honor…men det är marginellt. Och städar man ofta så luktar det ju inte illa alls. Och det här med att hanar skulle vara mer sociala…jag vet inte…jag tycker nog mina honor är mer framåt och keligare än vad mina hanar var. Har nog kanske lite med personlighet att göra och hur mycket dom blivit hanterade som bebisar och hur mycket man pysslar och kelar med dem när man fått hem dom. Mina hanar köpte jag genom en annons på blocket och de var 9 månader när jag köpte dom och hade bara suttit där i en bur…rädda var dom…det tog sin tid innan dom blev tama…annars har jag intemärkt någon större skillnad på temperament eller så…Underbara är dom i alla fall både hanar och honor :))