Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 7658 ggr
Tjolis
0

Få upp marsvin i vikt

Jag har en hane på snart två år som på senare tid tappat ordentligt i vikt. Detta slutade i att han slutade äta helt förra torsdagen, med följden att han har ätit Critical Care sen dess. Han äter nu grönsaker och hö igen och är sitt vanliga pigga jag.

Utöver detta har jag ett äldre marsvin som även han har lite problem att hålla vikten (men det verkar vara åldersrelaterat). Han får utöver gnagarblandning, grönsaker och fri tillgång på hö även kligröt en gång per dag samt fri tillgång på havregryn.

Dessa två bor tillsammans, men den lilla är hemsk kräsen med maten. Han vill varken ha kligröten eller havregrynen, det går inte ens att lura i honom det. Dessutom plockar han såklart bara ut det allra godaste ur gnagarblandningen.

Vad finns det för annat som jag kan prova ge honom? Kan såklart tvångsmata honom med Critical Care tills han kommer upp i vikt igen, men han måste ju äta helt själv till slut.

Mvh Angelica

FeliciaS
0

Vad var anledningen till att han slutade äta? Blev han hängig eller var det bara aptiten det var fel på?

Jag skulle slutat med gnagarblandningen, den innehåller alldeles för mycket fett och socker för att vara bra för dem och som du säger plockar de ut godbitarna. Båda dina killar behöver energirikt och fiberrikt (samt delvis fett och protein, men nyttigt sådant) foder. Jag skulle köpt pelletsen Oxbow Cavy Performance och gett dem det blandat med hel, gärna skalad havre (mina grisar tycker jättemycket om det medans havregryn inte går ner alls). Låt dem ha fri tillgång på havren och lägg in 2-3 msk av pelletsen/dag.

Ett bra hö är också jätteviktigt. Du kan gärna ge delvis alfalfa hö som även det finns att köpa från Oxbow. Det innehåller mer protein och är bra till marsvin som behöver öka i vikt.

Vad ger du för grönsaker? Ge en bas på rotfrukter (morötter, persiljerot, palsternacka, rotselleri, kålrot, kålrabbi och lite potatis emellanåt) och kålsorter (broccoli, grönkål, vitkål, blomkålsblast) samt paprika.

Du kan också testa att ge honom havremust/skrädmjöl (havremjöl) blandat med havredryck (ex. GoGreen, Oatly och allt vad de heter) som blir väldigt energirikt. Jag tycker de ökar bra i vikt av det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tjolis
0

Jag är inte helt säker, var inne till vet som tittade igenom tänder etc och där verkade allt stå rätt till. Funderar på om han kan ha fått i sig någon bakterie eller något, för han blev dålig i magen dagen innan han slutade äta. Han blev helt sänkt, satt bara still med halvslutna ögon.

Jag har försökt sluta med blandningen, men har haft den kvar just för att det är det enda han äter. Vart kan jag hitta denna pellets? Det låter ju absolut som något värt att prova! Och skalad havre, vart kan jag hitta det?

I grönsaksväg blir det morot, palsternacka, vitkål och så lite paprika då och då. Av detta äter han dock endast moroten och paprikan, resten vill han inte ens smaka på (trots att den andra äter glatt). Han är enormt kräsen/ovillig att prova nya saker. Jag ska prova lite av det andra du nämnde och se om det går ner.

Mvh Angelica

FeliciaS
0

#2 Dålig i magen kan de bli av något de äter, eller av att de äter för lite hö. Marsvin är bra på att låtsas äta (sitta och tugga bara), det kan möjligtvis inte vara så att han inte åt ordentligt med hö och blev dålig därav?

Oxbowpelletsen finns på vissa djurkliniker och på Bromma zoomarknad. Skalad havre kan du hitta på lanthandlar, butiker där det säljs foder till hästar och lantdjur, i vissa välsorterade matbutiker och vissa djurfoderbutiker.

Mvh Felicia

Beckibus
0

hej

jag tycker du ska byta foder på dom.För att mina sluta äta så jag köpte pellets istället, för att gnagar blandingen var slut och det funka jätte bra så jag köper både pellets och blandningen och varierar det funkar…

MVH Rebecka

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

isblixt
0

Mitt förra marsvin var också väldigt kräsen. När jag läste att marsvin inte ska ha gnagarblandning försökte jag vänja henne vid att äta pellets. Det gick sådär… Men efter många om och men började hon äta pellets och gjorde det resten av sitt liv :)
I grönsaksväg var det inte heller mycket som gick ner, men jag gav dem vitkål på morgonen när de var hungriga och då blev det uppätet. De är smarta små djur som inte låter sig luras… :) Fast när hungern kommer då går det mesta ner i magen iaf..

alva-m-t
0

Jag ger mina marsvin en blandning som jag blandar till själv och som innehåller korn-kross och vanligt pellets. Dom älskar det och sen jag har gett dom det har dom gått upp 10 gram (fast bara på en månad). Det är väldigt lite, men jag ska fortsätta med detta foder eftersom jag har bytt mycket på senaste tiden, och det kan dom ju få förstoppning av:(

Men ge dom grönsaker som innehåller mycket vitaminer och mineraler. Ta ut dom mycket och ge dom nyttiga saker som innehåller lite fett.

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Isnona
0

Jag ger också mina grisar fri tillgång på havregryn då jag fått tipset om att det ska hjälpa till att hålla formen bättre.

Blev lite nyfiken nu när jag läste #1, Vad är det för skillnad på havregryn och hel havre, rent energimässigt? Är det nyttigare?

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Tjolis
0

#2 Ja, troligtvis har han ätit sämre och sämre tills han slutade helt. Nu igår åt han inte igen, jag tryckte i honom Critical Care och bestämde mig för att avvakta till idag (den här gången åt han fortfarande morot och gurka). Nu på eftermiddagen verkar han lite piggare och jag har t om med sett honom smaka på havregrynen.

Jag hittade också pelletsen på Bromma zoo, ska handla dem och sedan även en backup med Critical Care, så han kan få det som stöd (han verkar äta bättre när han fått i sig någon ml av det).

Havren ska jag leta efter, det kommer då bli så att de får den, havregryn och pellets (havregrynen blir kvar, eftersom min äldre hane endast har en framundertand och gärna äter det som är lite lättare att bita i).

#5 Det där med smarta djur kan jag ju inte annat än hålla med om. Har verkligen försökt lura i honom diverse saker, men ska göra ett nytt försök imorgon bitti med vitkålen. Den lilla gnagarblandning jag har kvar får stå kvar i buren tills tisdag, då pelletsen kommer. Sen blir det ingen mer blandning, utan pellets, havre och havregryn.

FeliciaS
0

#7 Mina grisar har aldrig riktigt gillat havregryn och jag tycker själv det blir torrt och degigt så det kanske är därför :P Dessutom tycker jag det känns som att det borde svälla en del i magen med tanke på hur mycket det sväller om man blötlägger det en kort stund…

Havregryn innehåller mer energi eftersom det bara är själva kärnan på havren. Annars är det inte någon stor skillnad näringsmässigt.

#8 Ja, mata honom inte för mycket med Critical Care, då kan han bli lat och sluta äta själv om han inte känner sig hungrig någon gång. Det kan ju sluta ganska illa.

Men det låter som att det går åt rätt håll :) Jag tror bara han behöver vänja sig vid den nya maten också.

Mvh Felicia

Tjolis
0

#9 Jag försöker förgäves hitta någon att köpa skalad havre av, verkar inte vara det allra lättaste häromkring =(.

Saker och ting har dock gått utför, han har rasat i vikt sen i fredags. Igår tog jag dock en ordentlig titt på tänderna och upptäckte till sist att det verkar som att undertänderna faktiskt kan ha varit boven i dramat (trots det veterinären sa). Övertänderna har endast blivit nötta på baksidan (så att främre halvan av tänderna är långa, medan den bakre halvan är mycket mer nött). Han satt nämligen och försökte smaka på höet igår kväll, men gav till slut upp (verkade det som). Det såg alltså ut som att han försökte äta, men det inte gick.

Säga vad man vill om att fila tänder, men nagelfilen åkte fram illa kvickt. Kortade av undertänderna och ordnade till vinkeln på de övre. Efter att jag gjort det första gången igår (har tagit lite i taget), så vaknade han till liv, började kaxa mot den äldre hanen etc. Han hade dock tappat ännu mer vikt tills idag, men idag har han smakat på både kligröt, några få havregryn och just nu sitter han och äter hö lite försiktigt.

Jag ger honom nu inte mer Critical Care än att magen hålls igång. Känner att vi kommit till en punkt när det är upp till honom hur det ska gå. Med tanke på hur han totalt avskyr att stödmatas också. Mitt lilla troll =(

Tjolis
0

Vill bara meddela att min lilla plutt har kommit igång och ätit och har sedan sist gått upp 25g =). Vi håller oss till havregryn ett tag, för det äter han duktigt av nu.

Tack för alla tips och råd!

Mvh Angelica

isblixt
0

#10 Så som du förklarar med tänderna i överkäken verkar vara så som det ska se ut på marsvin, att tänderna är längre fram och kortare bak, åtminstone i överkäken.. Svårt att förklara.
Men det finns ingen bild på hans tänder så jag vet ju inte hur det egentligen ser ut :)
Vad skönt att han har gått upp i vikt igen, hoppas det fortsätter så =)

FeliciaS
0

#10 Oftast är det kindtänderna (dvs. de tänderna bak i munnen som man inte ser) som är boven till tandproblem hos marsvin. De andra brukar räta till sig ganska fort och eftersom de sitter så lättillgängliga kan man åtgärda problemen enkelt.

Som du förklarar hur tänderna ser ut är det på alla marsvin, precis som #12 nämnde :) Jag tycker du ska fortsätta stödmata honom. Har han ont i munnen är det klart han inte vill äta, men han måste ju bli matad för att överleva.

Mvh Felicia

Tjolis
0

#12 och 13 Jo, precis, jag är medveten om att de inte ska nötas rakt av. Jag lyckades nog inte förklara helt förut. Hans hade en mycket underlig vinkel, nästan så att det hade bildats en 90-graders platå bak. Det var detta jag försökte ordna till genom att ändra vinkeln lite, så att tänderna liksom inte skulle fastna där bak.

#13 Det verkar som att det faktiskt gick att åtgärda genom den lilla slipningen =). De bakre tänderna tittade ju vet igenom och såg inget fel på, han skulle tydligen inte ens ha början till krokar. Han kämpar fortfarande med vikten, men är verkligen sitt gamla glada jag och har t om börjat äta Critical Care från sked. Får se om jag även lägger till pellets efter nyår, om han inte repat sig tillräckligt.

mjuhm
0

Mitt marsvin har inte alls svårt att gå upp i vikt, vilket är lite synd efterssom det syns att han blivit rundare direkt efter frukosten/kvällsmaten ( som består av grönsaker och havre ). Tar man ut honom rör han inte på sig mycket. Han traskar runt men sitter för det mesta still. Jag tror detta beror på att han kan känna sig lite ensam. Han bor trots allt själv, så det blir kanske att köpa en liten snutt till, men jag vet inte med tanke på vad som hände sist.. Då mitt marsvin helt slutade äta efterssom han var livrädd för den ursnälla lilla marsvinungen som jag satte in till honom. Vi provade innan det ett äldra marsvin, samma ålder som min, men det var samma visa, alltså att mitt marsvin slutade äta. Han åt precis som vanligt en eller två dagar efter jag tagit ut marsvinet. Han får annars mycket kärlek både av mej och kaninen.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Beckibus
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Nu var det ju ett tag sen men hur går det med han?

Hoppas att han går upp i vikt!håller tummarna här hemma!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Tjolis
0

#16 Hej!

Han mår som en prins nu för tiden! Det tog tills kanske i mitten av januari innan han sakta men säkert började lägga på sig lite. Sedan dess har han mer och mer blivit sitt gamla jag och nu tror jag inte han kunde må så mycket bättre =)

Han får nu (förutom massiva mängder hö) havregryn varje dag samt en liten skål Critical Care (bara för att han älskar det nu för tiden). Risken är väl snarare nu att han blir lite rund, vi får se, haha.