Skall jag ge upp vitkålen?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Efter att ha fått tips här inne om att mina tjejer ska avstå från moroten i ett par dagar och bara få vitkål, för att lära sig att äta den. Så börjar jag nu undra om det är dags att ge upp?
Dom äter bara morot (hö och pellet så klart) och i tisdags fick jag rådet att ta bort morot och bara ge vitkål. Idag LÖrdag så äter dom den fortfarande inte, dom har smakat några gånger men mer än så är det inte.
Vill ju ge dom morot som jag vet att dom älskar men ger jag upp för tidigt?
Ger du inga andra grönsaker? Som paprika, persilja mm?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Dom är 9 veckor och har bara ätit morot. Jag ger upp vitkålen då. Har ni nåt tips på vad jag kan testa härnäst? Har gul paprika och gurka hemma, samt morot.
#3 tycker du först ska pröva paprikan eftersom gurka endast ska ges som godis:) och gurka brukar ala marsvin tråna efter =)
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
Jag har testat båda innan men då har även moroten varit där, ska jag ge dom paprikaa nu? Eller ska jag låta dom få gotta sig med morot ikväll och börja med paprikan i morgon?
Paprika brukar vara en stor favorit och svårt för dom att motstå :)
#1 JAg sådde persilja för att ge dom häromdagen :-D
Sådde andra kryddor som jag läst om här inne.
En fråga äter dom Krasse?
Sått även kattgräs som dom kan få vilken dag som helst nu….
Mina gillar inte heller vitkål, däremot älskar de spetskål som är mildare i smaken. Förvisso dyrare än vanlig vitkål, men det blir ju inte billigt om man måste slänga mat heller…
Jag ger annars mina bladpersilja, morot, sallad i alla former, endiver, äpple, tomat, paprika, spetskål.. Man kan pröva allt utom alla sorters baljväxter o lök i princip… Potatisskal/ rå potatis är inte bra heller.
Så det är bara att testa sig fram i grönsaksdisken! :)
#8 tack för alla tips :-D
Men en fråga är är det rätt att bara ge dom den nya grönsaken när dom får den?
#5 tycker du ska ge dem paprika och låta dem smaka på de idag för annars kan dem lära sig " om vi matstrejkar så får vi morötter"
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
#9 ge dem lite till att börja med :) man ska ge varierad kost:)
Tack för hjälpen! Dom har nu fått paprika nu och den fick dom att komma till matskålarna men just nu är det pellets som slinker ner … men vi får se hur det slutar ………..
#12 Minska pelletsen eller ta bort den helt, grönsakerna är viktigare att dem äter än pellets
Mina började inte äta kålsorter föräns efter 3-4 månader hos mig däremot persiljerot/sellerie/tomat/paprika/persilja/morötter. Mitt vuxna marsvin som jag hämtade som en liten räddning hade aldrig fått grönsaker/frukt i sitt liv och började inte ens gå fram till grönsakerna förän efter 1 månad. Nu äter hon ALLT! Uh tålamod hihi ja kanske smart förresten att ta bort pelletsen så dem enbart får det "grundläggande" dem kanske äter sig mätte på pellets så dem inte är sugna på grönsaker ?
#12 och #13 Dom fick pellets tidigare idag efter att ha varit utan det sedan i Tisdags. Efter att dom har stirrat på den hemska kålen i flera dagar så ville jag ge dom annat är hö.
Jag ska ta bort pelletsen igen.
Sedan har jag ytterligare en fråga, hur ofta ska jag ge dom en fräsch paprika? Alltså med vitkålen så fick dom en ny 2 gånger om dagen, morgon kväll. Ska jag ge dom ny oftare?
Låt dem inte ha pellets, den kan du ta bort helt och undvika att ge mer igen. Att bara ge dem vitkål förstår jag inte varför man ska envisas att göra, en blandad grönsakskost är att föredra. Enbart morötter bör de inte få, men de måste ju inte äta just vitkål. Däremot kan du lägga in flera olika saker förutom morot som de kan få tills de äter det. Jag skulle testat paprika, broccoli, blomkålsblast, kålrot, rotselleri, rotpersilja/persiljerot, palsternacka, stjälkselleri och lite persilja. Testa med två av de sorterna morgon och kväll, oftare än så behöver du inte ge grönsaker. Det och hö räcker utmärkt, vill du ge dem kraftfoder kan de få kornkross och lite kligröt emellanåt (men först efter att de börjat äta andra grönsaker än morot).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#16 Tack för dina tips! Ska inhandla lite broccoli i morgon .. och pelletsen hade dom visst ätit upp, men jag ger dom bara i en liten matskål. Men den fylls inte på igen på ett tag.
Det är lite svårt ibland när alla på sidan säger så olika, jag förstår att alla vill hjälpa till och att man har sina egena erfarenheter. Men som nybörjare så kan det bli mycket att beluta om hur jag vill göra av alla förslag man får. Men det hela känns ändå ganska bra att vara här :-D
Mitt marsvin kom nyligen till mig, för ca 5-6 veckor sedan och har tidigare bara fått hö, pellets och morötter. Han är nu 2 år (enligt familjen, men jag anar att han är äldre). I början ville han BARA ha morötter, gurka och sallad och persilja gick också ner på en gång. Han har under tiden hos mig väldigt sällan fått just morötter, utan jag har lockat med vitkål, kålrot, paprika, apelsin, persilja och broccoli. Nu äter han broccoli ibland (stammen enbart) och vitkål. Paprika som alla mina tidigare marsvin ÄLSKAT vägrar han att smaka på. Broccoli har också alla älskat, han kan äta lite efter ett tag när han insett att han inte får något annat. Han är helt bak-o-fram liksom som ratar de "godaste" grönsakerna och helst äter vitkål som brukar vara det andra marsvin ratar. Fast persilja verkar helt oemotståndligt för alla ;)
#18 Ja det verkar som att det hela beror på hur marsvinen är. Dom tycker väl olika som vi människor gör.
Sambo ska bla handla nu och då broccoli och dill så dom inte bara har paprikan stirrande på dom.
Och imorgon kan jag nog ge dom lite kattgräs som jag planterat.
Lägg in en rejäl bit, altså inte tunna blad utan en tjock bit! Mina gillar bäst att äta när jag lägger in stora bitar som dom kan gnaga ifrån. Brukar lägga in när det är lite kvar på ett huvud och då flockas dom runt vitkålen som en flock hästar runt en hösilagebal.
Tycker inte du ska ge upp vitkålen.
ska ´jag ge don ihop med paprikan då? Då kanske dom åtminstonne väljer en utav dom?
#21 Ge dem gärna en blandad kompott med LITE av varje, enbart c-vitaminrika grönsaker. Dvs olika kålsorter, broccoli, paprika, persilja, blomkål (även blasten). Då kan du se vad de äter. Tills dess skulle jag inte ge grönsaker utan c-vitamin och inte heller pellets, för då kan de ju äta sig mätta på det. Får man dem bara att smaka är problemet ofta förbi. Antar att de är misstänksamma för allting om de inte är uppfödda med det.
Jag ger alltid vitkålen först, sen hackar jag morot i lagom portionsbitar och ger när vitkålen är slut :) Alla mina äter vitkål. 27/27 korrar, stora som små. (4år till 2 veckor gamla.)
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#23 Problemmet är att dom vägrat vitkålen sedan i Tisdags och dom älskar morot. :-/
hitta andra bra grönsaker att ge tills de vuxit till sig lite då, kan hända att det är som en annan sa att de börjar äta den när de är äldre. De ska ju ändå ha varierad kost så det skadar inte att köra med lite annat tills dess :)
#25 Dom har just nu paprika, vitkål, broccoli, dill och potatisskal. Har inte rört det ännu men dom får nytt alldeles snart, dock utan potisskalet.
ja. hoppa potatisskalet.
tänk på att inte ge för mycket paprika för ofta (munsvampsrisk)
de verkar som du har ganska kräsna grisar.. hehe.
Mian kastar sig över alla grönsaker de får. Även vitkålen i och med att de vet att de inte får något annat förrän de är slut :P
Jo dom är kräsna, dom vet vad dom vill. Men sedan kan det vara så att det är helg och hela familjen är hemma mer och det blir lite mer livat runt dom. Så nu är det ju skoldags igen och bara jag och grisarna hemma :.D
Dom har nu fått nya fräscha grönsaker, lite vitkål, paprika, broccoli och dill.
Min lilla brunstade Tindra har redan kollat skålen och provbitit i broccolins skaft …. :-D
Låter ju dunder :)
Ja vi får hålla tummarna 
Min Doris är väldigt fundersam mot nya matupplevelser. Det kan ta runt tre gånger innan hon äter riktigt och inte bara småsmakar lite. Kanske är dina grisar lite som henne… Lycka till iaf! : )
Nä dom åt inget under natten, och det dom fick i morse har dom heller inte rört förutom att broccolin ligger nu utanför skålen, så gällande den så finns det hopp.
Men jag har däremot lyckats få Sally att gilla kattgräs
men Tindra vägrar ….
Min fråga är nu om kattgräs, innehåller det nån C-vitamin? Är det nyttigare än hö? Eller hur nyttigt är det?

Tnkte bara flika in med att det tog ca ett halvår innan mina första hanar lärde sig äta vitkål :p Men nu äter dom det med glädje :)
Mvh Alexandra
#33 Det är bara att fortsätta kämpa. Lägg fram vitkål och broccoli morgon och kväll - bara en liten bit av varje och ge endast hö i övrigt. Till slut äter de nog :) Gäller bara att ha tålamod. Egentligen tror jag man gör sig själv en otjänst om man låter marsvinen välja vad de ska äta för grönsaker. Då skulle det blivit enbart persilja för min lillkille ;) Det är ju tyvärr inte det nyttigaste att ge dagligen. Men alla marsvin jag träffat älskar det!
Kan dom äta Krasse?
Det allra viktigaste är att de lär sig att de inte får någon godare mat bara för att de vägrar, så ge inte upp och ge dem morötter, sallad eller vad de nu tycker om ;)
#36 Ja, men det har inte gott ner med så stor aptit när jag har testat. Alfalfagroddar kan du också testa :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nä det blir inga morötter på länge nu. Broccolin har dom slängt ur skålen två gånger idag. Kan vara att man har bitit lite i den :-D
Köpte fel, fick för mig att jag läst om krasse men insåg senare att det stod om alfagroddar. Så vi ska testa krasse då om någon dag, få växa lite till :-D
Kattgräs hur mycket kan dom äta av det? Sally gillar det :-D
Mina ogillar paprika och persilja & broccoli. Käkar endast morötter, vitkål osv. Jag tyckte att det var märkligt att de inte gillar dom. Men jag kommer försöka ändå ge de det, så kanske de äter de? kan det fungera så?
#39 När jag fick hem Morris, då var han ca 2 år enligt förra ägarna (dem hade missskött han, gett han lite sallad och godisstänger, han bodde ensam, alldeles för långa klor som hade krokat sig osv).
Han åt BARA sallad och gurka när han kom, sedan passade jag han när min kille åkte iväg (det är hans marsvin), 2-3 dagar, då gick han med en av mina honor jag hade då för parning, när min kille kom hem igen så åt Morris både paprika, broccoli, mm Nu äter han alla grönsaker jag har testat, frukt mm :) Så han började äta det bara för att det andra marsvinet åt det :)
JIPPY!!!!!
Framsteg! Dom äter vitkålen jag kan inte tro det men i morse när jag vaknade så såg jag att någon hade varit på vitkålen. Jag gav dom ny vitkål, broccoli och paprika och efter en stund så satt Tindra och åt vitkål, inte smakade utan åt. Efter samma stund så gjorde Sally det med
.
Jag tänkte nu att eftersom dom nu äntligen äter vitkål så ska dom få det i någon dag till med broccoli och paprika. Men jag tänkte sedan ta bort vitkålen i hopp om att dom äter broccoli och paprika. Vad säger ni om det? låter det bra att göra så eller tycker ni något annat?
Nej tycker inte du ska ta bort vitkålen. Till slut kommer dom äta det andra också. Det har du ju märkt nu att dom tillslut äter :)
Vad bra att dom äter vitkålen : )