Utställning reggat oreggat
Om jag har ett marsvin jag vill ställa, men det inte har stamtavla eller är reggat i SMF, vad händer då ? Alltså om marsvinet stämmer överens med en ras.
Måste ett PET marsvin fortfarande vara reggat för att få ställas ?
Om jag vill ställa ett marsvin som är reggat och har stamtavla i annat land (Danmark i detta fall) vad gör jag då ?
Om jag har ett klippt långhår som är innom ramarna för ras, kan det ställas utan stamtavla och reg ?
(Sorry för frågorna, de kanske är sälvklara svar på dem, men som Kennelägare så blir man lite fast i SKK tänket… :/)
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du har ett marsvin som ej är reggat i SMF så kan du inte ställa ut den i rasklass, oavsett hur rastypisk den är. Det krävs alltså registreringsnummer för att få ställa i ras.
I petklass behöver marsvinet inte ha registreringsnummer för att få ställas.
Om marsvinet har stamtavla eller inte spelar ingen roll när man ska ställa ut utan det är registreringen och registreringsnumret som marsvinet har som gör att man får ställa ut den i rasklass. Är marsvinet registrerat och har ett nummer i något av de övriga nordiska länderna så får man även ställa ut detta marsvin här. Den behöver alltså inte registreras om igen.
Klippt långhår räknas till rasklass och där behövs alltså registreringsnummer.
Hoppas att detta gav lite klarhet.
Mvh / Cornelia
Absolut. Då måste mina "rastypiska" djur reggas innan jag ställer. Hur gör jag med mina rex eller Teddy killar? Måste jag provpara dem eller kan jag få utlåtande av någon på PET klass eller kanske bara visa för någon som kan? Kan ju inte regga dem förrän jag vet vad de är.
Du kan ta med dom på en utställning och be domarna kolla om djuret är renrasigt sådant brukar dom kunna hjälpa till med!
Svena bra.. då blir det så. Alfons och Albin får åka med o visa upp sig en dag alltså :P