Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2449 ggr
[Snuttgrodan]
0

Regelbunda mattider?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är det viktigt att dom får regelbunda mattider? Än så länge har inte mina det men när jag nu så här sent gav jag dom grönsaker så slog det mig att tiden kanske inte är så bra.

Jag är hemma i stort sett hela tiden så jag kan absolut ha mer bestämda tider.

Hur gör ni? Vad rekomenderar ni? Hur många gånger per dag ger ni dom mat?

Dom får grönsaker och pellets 2 gånger om dagen (just nu bara grönsaker som dom vägrar äta ……) men hö fylls på vid behov.

chickwheels
0

Varje morgon innan jag ens äter själv så fixar jag grönsakerna och ger dem i den ordning som är bäst, mindre gott först och godare efter hand.

Medans de äter grönsakerna så byter jag vatten och ger kraftfoder (pellets) till de som ska ha.

Sist fyller jag på med hö och sen får de äta i lugn och ro.

På kvällen så gör jag om proceduren. :) Kollar av under dagen att alla har det de ska, hö och vatten.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

chickwheels
0

ge grönsakerna INNAN de ens får pelletsen.

De ska klara sig på enbart hö, vatten och grönsaker igentligen. Så skippa pelletsen, iaf innan de ätit sina gränsaker.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

[Snuttgrodan]
0

När ger du dom mat på kvällen?

Creation
0

Jag ger inte mina grisar mat vid särskilt regelbundna tider.

På ett ungefär blir det hö 3ggr/dag vid olika tillfällen och bytt vatten + grönsaker mellan 20.00-01.00 på kvällen/natten. Och det kan också bli någon grönsak på eftermiddagen. Men mer bestämt än så är det inte här.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sandra-B
0

Jag har inte heller bestämda tider när mina grisar får mat- mer än att grönsakerna oftast ges på kvällen/natten. Hö får de några gånger om dagen och vatten får de oftast på eftermiddagen (eller när de får grönsaerna).
Har som "regel" att när grönsakerna ges så ska allt som ska göras hos dem vara klart (de ska med andra ord fått hö, vatten och eventuellt kraftfoder).

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Liinda]
0

Jag har ungefärliga tider varje dag.

På morgonen någongång mellan halv 9 och 10 får dom frukost vilket är hö och nytt vatten.

Sen mellan 12 och 2 någongång för dom som behöver extra mat komma ut för att äta det.

Och sen på kvällen någongång mellan 7 och 9 får dom kvällsmat vilket är grönsaker och hö.

Moctezuma
0

Våra marsvin får grönsaker och lite nytt hö när den första av oss stiger upp, vilket betyder mellan 5.30-6. Sen ser den som lämnar huset sist till att de har tillräckligt med hö för att klara sig till eftermiddagen.

Själv har jag ofta långa skoldagar, till 16 eller 17, så då är det någon annan som får ge dem eftermiddagshö.

På eftermiddagen eller kvällen städar någon av oss buren och plockar ut gammalt hö och grönsaksrester.
Sen får de ofta grönsaker en gång till 20-21-tiden.

På veckosluten brukar rutinerna brytas, eftersom vi inte stiger upp lika tidigt då. Jag vet inte om det är nödvändigt med rutiner, men här är det naturligt eftersom vi har vissa rutiner själva och marsvinen har plockats med i dem :)

Misarn
0

Våra marsvin har inga direkta tider när dom ska ha mat men brukar ju ge dom hö på morgonennär jag vaknar , sen blir det påfyllning av pellets på eftermiddagen och grönsaker sen så på kvällen får dom  bara grönsaker men försöker ge dom jämnt mellan Glad´

Jag jobbar mycket och mycket olika tider så för mig är det svårt att hålla ett tidschema. Men jag tror att det är bra att få ganska regelbundna tider, det är ju som för oss människor och andra djur.

godisgrisen
0

Däggdjur ska ju ha regelbundna mattider för att må bra. Nu vet jag inte hur livsviktigt det är om marsvinen ändå alltid har fri tillgång på hö vilket alla marsvin måste ha. Jag jobbar extremt oregelbubdet så då blir det lite olika för djuren också men jag försöker ge dem tre huvudmål om dagen.

Frukost: Vitkål och morot. Hö om det ser ut att behövas extra.

Middag: Grönsaker olika men inte samma som frukosten på sommren är det gräs och örter utefrån som gäller.

Kvällsmat: Hö och kornkross/pellets och nytt vatten.

Royalz
0

Jag har nog inte speciellt regelbunda tider för maten hos mina marsvin.

Dom får frukost någon gång mellan 10-13 och den består av hö. Kvällsmaten brukar oftast vara mellan 20-21 och då är det vattenbyte, hö påfyllning och grönsaker.

Sen fyller jag såklart på hö om det skulle ta slut i någon bur under dagen, men dom brukar klara sig på 2 ggr/dag.

Fridaaaa
0

Mina får inte regelbundet :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Blomkrukan
0

Mina marsvin ger mig dagliga rutiner så de får mat speciella tider. Även golvtid och kvällsgosandet sker vid speciella tider.

[Snuttgrodan]
0

Tack för att ni berättar, mina får lite hur som helst när det gäller tiderna men jag ska försöka få lite mer rutin på det. Och detta med grönsakerna går lite trögt eftersom dom är lite kräsna men det går framåt. Och hö blir det väl 2-3 gånger eftersom jag är hemma en hel del och jag öser inte på varje gång.

flocken
0

Jag har nog  rätt regelbundna tider. Annars låter det som en hel gris farm här inne. Kanske räknas som grisfarm med 10 st, enl dom utsvultna små grisar Flört

De får alltid frukost innan oss. PÅ helgerna kl 7. På vardagarna kl 05. ska iväg till jobbet kl 06. har alla deras grönsaker i deras rum. Så blir lite olika varje morgon. Alltid nytt hö på morgonen. Kollar vattnet. När ja kommer hem kl 12 kollar jag så de har vatten & hö. På Kvällen fyller jag på med hö igen. De får oftast bara grönsaker på morgonen. Ibland när det blir över från oss.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Emmsann
0

Mina får all mat på kvällen. Både hö, vatten och kornkrossen och grönsakerna och det brukar ges innan jag går och lägger mig dvs. runt 23.00 ;-) Givetvis ger jag dom hö och kornkross så jag vet att det finns till dagen efter!

//Emma

[SMF193 Sagan]
0

Jag tycker det är viktigt att vara så regelbunden man kan. Slår vad om att mina kan klockan :)

Dom fodras fem gånger per dag, sex gånger när det är grötkväll (2 ggr vecka)

[Strawberi]
0

Mina får hö på morgonen och så fyller jag på vatten där de behövs. Alla behöver inte ha vatten då vissa fick kvällen innan. Sedan får dom pellets lite senare på dygnet om dom behöver. Grönsaker ges alltid efter klockan 16. Aldrig före har jag som regel det är enda tiden jag passar. Det är rätt skönt för jag har det i mig efter klockan sexton skriker marsvinen och då vet jag att klockan är förbi sexton. Sedan får dom hö och ev vatten på kvällen. Även en del pussar :-)

Sofieproppan
0

Vardagar är ganska regelbundna. Hö ca 6.30-7.00, morötter ca 7.30, havregryn om det behövs. Hö igen på em när jag kommer hem, mellan 15.30-17.30. På kvällen någon gång mellan 19-21 mer grönsaker, antingen vitkål, paprika eller persilja. Havregryn om det behövs. Innan läggdags ca 22.30 mer hö vid behov. Vatten byts antingen morgon eller kväll.