Oroligt marsvin
Jag har ett marsvin som är ungefär ett halvår nu, jag köpte honom när han var cirka tio veckor, och redan då var han rädd för typ allt. Han hade inte haft någon tidigare ägare, så jag antar väl att det är mitt fel att han inte kan lugna ner sej..
Alla problemen jag har med honom:
1. Så fort jag kommer gående uppför trappen så springer han under sitt lilla tak och purrar, men varje gång mamma kommer så sätter han sej vid gallret och visslar, vilket kanske inte är så kul.. Hur får jag honom att gilla mej lika mycket?
2. Det är ju inte precis heller så himla lättt att ta upp honom heller.. Han flyr och purrar bara, vilket tydligt visar att jag inte tar hand om honom på rätt sätt. Hur tar jag upp honom på rätt sätt?
3. Om jag till exempel bara ska stiga upp på mornarna och klä på mej så blir han JÄTTERÄDD! Alltså inte bara en sån där liten reflex som marsvin brukar ha utan han fortsätter visa tecken på sin rädsla ända fram tills någon annan kommer in i rummet eller när jag går. Hur ska jag få honom att inse att jag är minst lika trygg att vara i närheten av som alla andra?
4. När jag håller i honom biter han mej och kommer och nafsar i ansiktet och är inte alls rolig att hålla i, inte kul alls. Hur får jag honom att sluta bita, nafsas, springa runt och purra när jag håller honom i famnen?
Jag blir JÄTTEGLAD om någon svarar för att jag vill inte ta illa hand om mitt marvsin! SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA HJÄLP MEJ!
Rubriken har förtydligats av moderator. Tänk på att skriva en kort rubrik som beskriver ditt problem när du i framtiden skapar trådar!
Ta upp honom så ofta som möjligt, under korta stunder. Vägen till ett marsvins hjärta går genom magen så ge honom någon god grönsak undertiden han är uppe, det brukar de inte kunna motstå :)
Sedan kanske det är en idé att skaffa en marsvinskompis åt honom? De brukar faktiskt bli tryggare och tamare om dem är två :)
Lycka till! :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Han saknar en marsvinskompis. Att han springer och gömmer sig betyder att han är rädd och otrygg. Han har ingen att umgås med, sitter ensam i sin bur.
Det första du ska göra om du vill få honom att känna sig lycklig är att skaffa en liten bebishane som sällskap åt honom.
Man ska aldrig ha ett ensamt marsvin och de som sålde honom till dig borde ha upplyst dig om det.
Det är det första och största problemet. Jag tror att de andra problemen du har med honom bottnar i att han är ensam och otrygg.
Vem ger honom mat? Tycker det låter som att han tigger av din mamma :)
Han kanske har en livlig personlighet, men han lugnar sig ju äldre och vanare han blir. Ett marsvin som är ett halvår är tonåring. Han kanske behöver mycket aktivitet och inte vill sitta still i famnen så mycket. Låt honom springa av sig på golvet innan du sätter dig med honom.
Men först och främst behöver han trygghet och en marsvinskompis ;)
Prata mkt med honom säg till att du kommer, prata innan du du gör nåt så han hör dig innan han ser dig. Och ge honom en bit gurka eller annat han gillar, sätt dig vid gallret o prata med honom. Få honom att komma till dig och tvinga dig inte på honom i nödan.
Och en marsvinkompis är prio 1!!
sv till Isnona: Jag tar upp honom väldigt ofta, men jag ska försöka göra det oftare, och ge honom ngt gott, tack!:-)
sv till SMF193: Jag är inte säker på att jag får det, jag har redan frågat, och jag vet, den djuraffär vi köpte honom av borde ha sagt något men dom sa bara att man inte behövde, tror dom inte precis..
sv till Alvdansen: Okej.. Eftersom alla säger att jag borde köpa en kompis ska jag se till att jag får göra det, tack!
Djuraffärer ska du inte lita på :) Dem gör allt för att sälja. Men som sagt, marsvin måste ha en kompis, till och med lag på det. Bästa är att skaffa en unge :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När du tar upp hn locka på han med något han ÄLSKAR då brukar dom komma fram lite iaf!sen det där med att han är rädd när du går/klär på dig bredvid buren prata med honom så blir dom OFTAST lungnare men som sagt det tar lite tid med tam/säkerhets träning…..men som sagt en kompis är viktigast för då blir dom oftast tamare!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Ja, jag tro att det är viktigt att han inte känner sig jagad i samband med att han lär känna dig bättre. Marsvin är ju bytesdjur i naturen och beredda på flykt från det som kan hota!
Nej, det var ingen bra djuraffär. Men jag förstår att du kanske inte får ha två marsvin för dina föräldrar? Det är nog för att de inte vet hur viktigt det är för marsvinet.
Visa dom gärna detta inlägg då.
* Hej, kära föräldrar
Man ska inte ha ett marsvin ensamt. Det är ett flockdjur som måste bo med en artfrände. Ett marsvin som hålls ensam utan möjlighet till ett socialt liv med ett annat marsvin i kanske 8 år, kommer att må ungefär lika bra som en människa som umgås enbart med marsvin i hela dess liv utan någon som helst kontakt med andra människor. Vissa individer kan överleva i en sådan situation, vissa inte. Men ingen skulle väl må toppenbra? Man vill ju inte utsätta ett oskyldigt djur för detta i onödan.
Att ha två marsvin är inte besvärligare än att ha ett. Ett marsvin blir inte tamare än två, vilket ni kanske upptäckt. Två marsvin kostar marginellt mer än ett. Man kanske får rengöra buren lite oftare, men en sådan sak får man ta när man har djur.
Så varför inte skaffa en kompis till ert ensamma marsvin? Det är alltid de vuxnas ansvar att djuren mår bra och ert marsvin kan inte må bra ensam, hela livet.*
Hoppas det löser sig till det bästa, lycka till
#8 : )
#8 jätte bra skrivet.
Till TS hoppas du får köpa en ny bebis till din kille. Jag fick i Lördags hem en helt ohanterad dräktig 8 månaders hona.Hjälp. Hon måste vänja sig med mig innan hon föder. jag tar upp henne korta stunder varje dag. Bara klappar henne när hon är i buren. Redan nu är hon som natt & dag. Jag har även turen att några av mina andra honor är lugna & stadiga. Bara ha tålamod, var lugn inte jaga honom i buren. Du ska se att han blir jätte härlig
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
tack för all hjälp! ska ta det med mina föräldrar direkt!(: