Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 779 ggr
Sunbeat
0

Varför gjorde han så?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mitt marsvin Sam har väl aldrig varit särskilt lugn. Han är trevlig och så när man håller på med honom, men är hela tiden på sin vakt och är väldigt skvätten av sig.

Igår blev jag dock riktigt orolig. Han tog nämligen ett jätteskutt ut ur buren och landade på golvet. Ungefär en meter ner. Jag har inte en aning om vad som flög i honom. Det var min pappa som stod vid buren och höll på att ge honom mat. Han var alldeles lugn och helt plötsligt ser jag hur han flyger genom luften. Jag skyndade mig såklart och tog upp honom på sängen. Kollade på honom och kände lite på benen och så, ifall han skulle ha brutit något. Men allting verkade okej.

Han verkar fortfarande väldigt chockad och ligger helst inne i sitt hus. Något som får mig att bli väldigt orolig. Jag hör nu hur han går omkring i buren och äter, vilket glädjer mig då han verkar ha haft lite nedsatt aptit under dagen, enligt min pappa. Men jag är ändå fundersam.

Jag undrar om någon kan ha någon aning varför han gjorde som han gjorde? Och finns det något speciellt jag kan göra för att upptäcka om han har gjort illa sig? Han visar inga tecken på smärta men jag vill vara säker ändå. Jag avskyr att behöva gå runt och oroa mig för att han inte mår bra.

Tacksam för svar!

Mvh Sunbeat

chickwheels
0

Kolla munnen så han har tänderna kvar och att de sitter som de ska.

Han kan ha slagit i eller slagut ut en eller flera tänder.

Stackars korren, pussa på honom från oss.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Aristarcos
0

Håller med, kolla tänderna, de bryts av lätt på dem :(.. Hoppas han lugnat sig..

Creation
0

Jag har varit med om samma typ av "ryck", men då tror jag att mitt ena marsvin provocerade det andra. (Bor Sam ensam?) Annars kan marsvin ibland bli vettskrämda för små ljud som vi själva inte finner ett dugg märkvärdiga.

Min marsvinskille som hoppade ner 1m två gånger samma dag klarade sig fint, sånär som på utslagna tänder vid andra hoppet. Jag tror inte att du har något att oroa dig för så länge din grabb verkar må bra.

Kom bara ihåg att kolla tänderna och aptiten den närmsta tiden. Har det blivit sprickor i tandroten kan han komma att tappa tänderna vid ett lite senare tillfälle, när roten vuxit ut. Så håll koll på honom. 

Men är du väldigt orolig kan du alltid gå till veterinär för att röntga/hälsocheck. 

Hoppas att han är lugnare nu! Det är aldrig roligt att se sina älsklingar i det tillståndet.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sunbeat
0

Tack för era svar! Jag har kollat hans tänder och dom sitter som dom ska. Lät honom gå runt lite idag också och allting verkar bara bra med honom! :) Blev väldigt orolig att han skulle ha gjort illa sig, men nu verkar allting vara bra. Ska avvakta lite till för säkerhets skull. Men han verkar vara sig själv igen!

Mvh Sunbeat

chickwheels
0

Va skönt. :)

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Misarn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har haft en liten dam som velat ge sig in på att försöka flyga, dock så tappade hon alla sina tänder när hon slog i golvet men som tur var växte dom ut igen, håll ett noga öga på hans tänder för dom kan bara lossna rätt som det är om han slagit sig. Hände med våran hane men oftast är det ju inget att oroa sig för tänk bara på att han kan vara öm och att stödmata flera gånger om dagen så att han verkligen får i sig maten om han tappar dem. Glad