Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2124 ggr
[Sicali83]
0

Vilken typ av foder är egentligen bäst?

Jag vet att marsvin inte behöver foder utan klarar sig på hö, grönsaker och c - vitammin. Jag vill dock ge mina lite i skålarna iallafall en gång om dagen och jag har tidigare köpt 25 kg säckar med hästmusli, något de gillat mycket och som ändå håller vikten på dem. Problemet är att den består ju av blandade bitar vilket gör att de rafsar ur hälften för att komma åt de godaste bitarna, Nu tänkte vi att vi skulle kika på något annat och stod och valde mellan "kanin och marsvinspellets" eller "hästpellets" tror jag det hette. Det var på granngården.

Jag kollade innehåll noga och hästpelletsen lät lite likt muslin så jag provade den. Vad tror ni, kan det funka? alla marsvinen var som tokiga i den men det ska ju vara bra för dem med.

Misarn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Marsvin ska ju ha en speciell kost och man avråder att inte ge marsvinen gnagarblandningar och dylikt då det innehåller saker som inte är allt för bra för just marsvin, det finns speciella foder till just marsvin . Jag använder Cavian Complete och kan rekomendera det, tycker det fungerar jättebra och marsvinen har det som ett tilläggsfoder och eftersom bitarna ser likadana ut så kan dom inte plocka bort och pilla i fodret. Glad

Abico
0

Jag "tror" inte riktigt på pellets, tycker att det verkar hänga ihop alldeles för mycket med urinsten som så ofta drabbar marsvin… Eftersom jag avlivat två marsvin för mycket till följd av urinsten ger jag inte längre pellets. Marsvinen som behöver det får korn- eller havrekross och det känns mycket bättre :)

Hanna 

[Sicali83]
0

#2# har för mig att det stod på innehållsförteckningen att pelletsen innehöll det. Jag gillar inte heller pellets från affären då de blir tjocka av den, men jag fick hästmuslin rekomenderad av en uppfödare och jag tänkte att hästpelletsen var lite liknande då den innehöll liknande.

[Sicali83]
0

#1# Det är nog jättebra om man kan köpa specialfoder men har man nio marsvin så känns det lite onödigt, det känns liksom inte som om det är livsviktigt med ett dyrt specialfoder om de får rikligt med hö och grönsaker ändå.

Fridaaaa
0

Finns 2 kanin&marsvinspellets: Carrier och Svenskt foder (djur&natur), Carrier är en grön säck och den andra är blå med dvärgvädur på, det är den jag har fungerar kanon :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
[Sicali83]
0

#2# Då var det nog Carrier jag tittade på för det var en grön säck. Säljs den blå också på granngården? Den låter absolut värd att testa.

Fridaaaa
0

#7 Tror det. Borde den göra:)
Mina får pellets för att en växer fortfarande plus bor med en skinny som behöver det, mina andra 2 behöver det för att den gamle tappar lätt vikt. Carrier är med bra=)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Alvdansen]
0

Dodson&Horrell är ett företag från Irland (England?) som tillverkar nåt som heter Rabbit Premium. Köpte 1 kg på prov av min återförsäljare och allihop fullkomligt älskade det! Inte nåt sorterades ut! Så det kan jag rekommendera. Mina gillar även en blandning från VitaKraft som heter VitaVerde Natures Dinner. Ser ut som hacakat hö med blommor i… Det är också nåt som verkligen uppskattas. Men det är så jäkla dyrt att det inte är försvarbart, 79 kr för 1 kg… Men jag köper det ändå.. ;) Det andra kostar 275 kr för 15 kg.

Isnona
0

Ursäkta om jag snor tråden lite, vill också gärna ge mina marsvin något utöver grönsaker och hö men vill inte använda pellets.

Stod på granngården häromdagen och pendlade mellan att köpa havre- eller kornkross men visste inte vilket jag skulle välja. Känns lite onödigt att köpa en av varje eftersom det är såpass mycket i säckarna. Någon som vet vad som är bäst och vad är egentligen skillnaden?

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

chickwheels
0

havre och kornkross tappar nyttiga ämnen väldigt snabbt och med tanke på hur lite man ger till marsvinen jämfört med hur man ger till hästar så borde ju det förlora mycket under tiden det står.

BÄttre vore väl om man kanske kunde köpa helt, och krossa i mortel själv ? (har aldrig testat men nån kanske vet som gjort det)

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Nigella
0

Har man bara ett fåtal marsvin ska man inte köpa en hel säck med kornkross, utan då är det bättre att köpa lite i matbutiken,  finns många olika sädesblandningar där.

Jag använder Carrier som jag blandar ut med kornkross och annat. Carrier finns i 25 kilo och 10 kilos fpk.

Royalz
0

#11 Jag har testat och det fungerade inte så bra :p

Det bästa är att köpa helt och krossa lite i taget. Gå till nån ridskola/stall/bonde och fråga om det är okej att krossa lite.

[Jessica-B]
0

#11 Jag citetar; "Havre och kornkross tappar nyttiga ämnen väldigt snabbt."

Det var mer än vad jag visste :P Varför gör det de?, Känner du till anledningen, eller finns där någon källa jag kan rota i? Jag matar ju mina med råg- och vetekross i princip dagligen för att de ska hålla vikten, så det är därför jag intresserar mig av det du nämnde. :)

chickwheels
0

sädets skal fungerar ju som en förpackning som håller näringen inne. näringen behövs ju för att sädet ska kunna bli en växt om det hamnar i jord :)

Vette sjutton hur jag ska förklara med bättre, men tänk i samma banor som c-vitaminen i vattnet..

[Jessica-B]
0

#15 Okaj, Jag hajar :) Men oskalat går inte att köpa i affär förmodar jag? Det blir i så fall hos bonde?

Sammetskatt
0

Jag kan också rekomendera en pellets som heter Bello. Den säljs ofta på Djurmagazinet och/eller Arken zoo. Den brukar både säljas i påsar om 10kg och i lösvikt. För mig är det perfekt med lösvikt då det bara går åt ca 500g/mån. Bello har bra innehåll och bl.a endast 0,8g kalcium - bra för friska urinrör :)

chickwheels
0

#16 jag vet inte var man hittar skalat/krossat faktiskt.. annat än hos bonde som säljer eller hos kreatursfodersåterförsäljare.

[SMF193 Sagan]
0

#16 Det brukar finnas i hel havre i lösvikt hos de större zoobutikerna tex Djurmagazinet. Om du vill köpa en mindre mängd så är det ett alternativ. Det brukar kosta 20:-kg ungefär

I stor säck finns det hos Granngården. Betydligt billigare kilopris :)

chickwheels
0

sen måse man hitta ett vis att krossa det på.. :/

Meen… MIXER ??

Isnona
0

men man kan väl ge hel skalad havre? Behöver man verkligen krossa det?

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

chickwheels
0

#21 borde ju gå, men den kommer fortfarande att tappa näringen snabbare än ett oskalat korn.

Men förmodligen saktare än ett krossat.

Vad jag gissar iaf. :)

[SMF193 Sagan]
0

Hel oskalad havre fungerar utmärkt. Vissa äter hela kornet, ibland skalar de själva.

Det finns inga fördelar med krossad eller skalad havre. Vill man ge korn så är det bättre med kross.

Men kross håller sig inte så länge innan fettet i det härsknar. Tre månader från datum det är krossat.

Havre är ju fetare än korn, så havrekross har ännu sämre hållbarhet. Men som sagt är det ingen mening i att krossa havren, funkar bra hel :)