Morot eller inte?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu kommer jag med mitt lilla tjat om grönsakerna igen men det kan inte hjälpas.
Mina 2 tjejer som älskar morötter har inte fått äta det på snart 2 veckor för att dom ska lära sig äta annat som tex vitkål, paprika och broccoli.
Dom har börjat äta vitkål, men inte med någon stor aptit, broccolin smakas det bara lite på och paprikan rör dom inte.
Min fråga är nu hur länge ska jag kämpa med detta? Vill ju så gärna ge dom morot. Pellets får dom heller inga just nu så egentligen äter dom bara hö … dom är nu 10 veckor och behöver väl lite annat än bara hö.
Tar tacksam emot mer hjälp och råd om detta. Dom får även kattgräs vilket dom gillar.
Mina får morot på morgonen, de är populärt.
På kvällen får de andra grönsaker, däribland vitkål. Det är inte deras favorit men de inser efter en stund att det inte blir något annat och på morgonen brukar allting vara uppätet. Det tar bara lite längre tid än med de andra mer populära grönsakerna (som paprika (grön äter de inte) och persilja.) Får de vitkål får de alltså inget annat den kvällen.
Gurka få de bara när de är ute i hagen.
Dom får gul paprika men dom har nog aldrig smakat tror jag ….
Kan jag skämma bort dom lite när dom är i hagen? Eller stör jag introduktionen av vitkål, broccoli och paprika? Om jag ger dom gurka i hagen?
Jag skämmer bort mina lite just i hagen. Vitkål hade defenitivt inte fått dem att springa runt och leta efter mat…..
Om de får en god sak om dagen så kan de få en mindre god en annan del av dagen. Mina äter som sagt till slut sin vitkål när de inte får annat på ungefär 10 timmar.
När du skriver att dom inte får något annat på 10 timmar så antar jag att dom fortfarande har sitt hö? Men ibland så känner man för att minska höet så dom äter sina grönsaker någon gång ….. bråkgrisarna 
Jo, de har hö naturligtvis och även havregryn. Men inga andra grönsaker menar jag.
Det är väl jag som inte har något tålamod ……. sitter ju och stirrar på dom hela dagarna …… :-/
Hur ska jag göra med pelletsen då? Dom är ju växande marsvin ….
Jag ger inte pellets. Endast havregryn. Har också två växande marsvin och ett lite för smalt. Läs gärna lite olika trådar här inne angående alternativt kraftfoder.
Liten bit morot gör ingen. Men morötter ska man inte ge varje dag, det innehåller "socker" som gör marsvin tjocka vilket inte är bra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag skulle inte gett upp, de dem kålsorter och rotfrukter så kommer du se att de snart börjar äta av det.
Kornkross kan du ge i begränsad mängd dagligen, som kraftfoder. Även kligröt är bra - blanda lite riven morot eller gurka med kruskakli och vatten till en gröt.
Är du orolig för att de inte får i sig tillräckligt mycket c-vitamin kan du tillsätta lite askorbinsyra i kligröten.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Vart köper man askorbinsyra?
#11 Finns i kryddhyllan i vanliga mataffärer :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#12 Ok Tack! :-D